گرمای زیاد می‌تواند به شما حالت تهوع، ضعف یا سرگیجه بدهد. پس وقتی هوا خیلی گرم است عجیب نیست که کم‌اشتها هم بشوید.
کد خبر: ۱۱۲۰۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴ 15 August 2023

مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ در چین دریافت هر یک درجه سانتیگراد افزایش دما می‌تواند میزان غذاخوردن را تا 0.11 درصد کاهش دهد. هر چند این مطالعه بیشتر متمرکز بر رفتارهای مشتری بوده تا سازوکارهای بیولوژیکی، اما کارشناسان می‌گویند اینکه افراد در هوای گرم اشتهای خود را از دست می‌دهند، یک توجیه علمی دارد و طبیعی است وقتی گرمتان است کمتر گرسنه شوید.

وقتی در محیطی گرم هستیم، کم‌اشتها می‌شویم و کالری کمتری می‌خوریم و این شیوه‌ای برای خنک‌کردن بدن است. علاوه بر دما فاکتورهای زیادی می‌توانند بر اشتها اثر بگذارند، اما قطعاً در میزان کالری که افراد در هوای گرم و سرد مصرف می‌کنند، تفاوت‌های آشکاری وجود دارد.
ورزشکاران یا افرادی که تمام طول روز بیرون و در گرما هستند شاید بهتر باشد نوشیدنی‌های ورزشی را نیز جزو مایعات مصرفی خود کنند تا الکترولیت‌های ازدست‌رفته بدنشان به‌واسطه عرق، جایگزین شود. اما برای بیشتر افراد تا زمانی که از طریق غذاهایی که می‌خورند، املاح بدنشان تأمین می‌شود، همان آب کافی است


ما در هوای گرم‌تر کالری کمتری می‌خوریم؛ زیرا خوردن کالری‌های بیشتر در واقع ایجاد گرما کرده و حرارت بدن را بالاتر می‌برد. به میزان گرمایی که در اثر هضم غذای خورده شده تولید می‌شود، خاصیت گرمازایی غذا می‌گویند. غذاهای پُرپروتئین بیشترین خاصیت گرمازایی را دارند، بنابراین چیزهایی مثل مرغ و گوشت و تخم‌مرغ و حبوبات و غذاهای دریایی می‌توانند به‌محض شروع گوارش در بدن، شما را گرم کنند.
البته قرار نیست این مواد غذایی را حذف کنید؛ اما باید بدانید که این‌جور غذاها دمای بدنتان را بالا می‌برند.
بی‌اشتهایی یکی از علائم سکته گرمایی نیز می‌باشد که ممکن است با تب بالا، نبض تند، تهوع و سرگیجه همراه باشد. پس در روزهایی که دمای هوا همچنان روبه‌افزایش است و به میزان خطرناکی می‌رسد خیلی مهم است که بدانید بیشتر چه غذاهایی بخورید تا سالم بمانید و ضمناً بدنتان خوب هیدراته شود.

در روزهای گرم چه بخورید تا خنک بمانید
وقتی در روزهای بسیار گرم سال هستید و می‌خواهید برای خرید مواد غذایی به فروشگاه بروید، بهتر است به ویژگی‌های چیزهایی که می‌خرید از جهت گرمازا بودن در بدن و کمک به آبرسانی به بدن دقت کنید.
عرق‌کردن شیوهٔ بدن برای خنک‌کردن شماست، اما اگر زیاد عرق کنید بدون اینکه مایعات ازدست‌رفته به‌واسطه تعریق را جبران نمایید، به‌احتمال زیاد بدنتان دهیدراته خواهد شد که متعاقباً می‌تواند موجب گرمازدگی، تشکیل سنگ کلیه و دیگر مشکلات در سلامتی شود.
چیزهایی مثل خربزه و طالبی و هندوانه، انواع توت، کاهو، کرفس، گوجه‌فرنگی، خیار و ماست بسیار هیدراته کننده‌اند چون می‌توانند ۲۰ تا ۳۰ درصد از نیاز روزانه ما به مایعات را تأمین کنند و می‌توانیم با بیشتر مصرف‌کردن میوه‌ها و سبزی‌های آبدار به هیدراسیون بدنمان کمک کنیم.
نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب و دیگر مایعات می‌تواند در روزهای بسیار گرم تابستان بدن را آبرسانی کند. البته این یک قانون کلی نیست و نیاز بدن هر کسی به آب متفاوت است. نیاز بدن هر کسی به آب به چند عامل بستگی دارد مثل میزان فعالیت بدنی، سن و مدت زمانی که بیرون سپری می‌کند. به‌طورکلی بیشتر افراد به چیزی بین دو تا دو و نیم لیتر آب طی روز نیاز دارند.
ورزشکاران یا افرادی که تمام طول روز بیرون و در گرما هستند شاید بهتر باشد نوشیدنی‌های ورزشی را نیز جزو مایعات مصرفی خود کنند تا الکترولیت‌های ازدست‌رفته بدنشان به‌واسطه عرق، جایگزین شود. اما برای بیشتر افراد تا زمانی که از طریق غذاهایی که می‌خورند، املاح بدنشان تأمین می‌شود، همان آب کافی است.

در روزهای گرم چه چیزهایی بهتر است نخورید؟
شاید به نظر برسد خوردن چیزهای منجمد بهترین انتخاب برای روزهای داغ تابستانی است؛ اما این جور خوردنی‌ها در واقع در بلندمدت به شما بیشتر احساس گرما می‌دهند. وقتی نوشیدنی خیلی سرد می‌نوشید یا بستنی یخی می‌خورید شاید فوراً احساس خنکی کنید؛ اما اگر همان چیزی که خوردید کالری زیادی داشته باشد (که حتماً هم دارد)، بدنتان باید آن را گوارش کند و در نتیجه فرایند گرمازایی آن در بدنتان شروع می‌شود؛ بنابراین بعد از چند دقیقه دمای بدنتان بالا رفته و گرمتان می‌شود و دیگر اثری از خنکی احساس نخواهید کرد.
غذاهایی که برای گوارش به انرژی بیشتری نیاز دارند، مثلاً پروتئین‌ها و فیبرها، حین گوارش بدنتان را گرم می‌کنند. اما حذف این غذاها مطمئناً راه‌حل درستی نیست، خصوصاً برای خانم‌های باردار و شیرده یا کسانی که به هر دلیلی تغذیه کافی برایشان خیلی مهم است. در عوض توصیه می‌کنیم روی غذاهای هیدراته کننده بیشتر تمرکز کنید تا هم بدنتان خنک بماند و هم سالم.
در روزهای گرم تابستان، داشتن یک رژیم غذایی متنوع همچنان مهم است و شما باید مطمئن شوید که هیچ یک از دسته‌های غذایی را حذف نمی‌کنید.
اگر فکر می‌کنید این معده شماست که اشتهایتان را کنترل می‌کند اشتباه می‌کنید؛ اشتهای شما توسط مغزتان کنترل می‌شود. در واقع اشتهای شما توسط هیپوتالاموس مغزتان تنظیم می‌شود که مرکز اشتها در مغز است. هیپوتالاموس تنظیم‌کنندهٔ سیری‌تان نیز هست؛ یعنی تصمیم می‌گیرد که شما سیر شده‌اید یا نه.

بدن انسان هوش و درک بسیار بالایی دارد و می‌تواند بر اساس شرایط تصمیم بگیرد که به چه چیزهایی اولویت بدهد و طبق همان عمل نماید. در تابستان همان‌طور که گفتیم گرمای زیاد هوا، بدنتان را دهیدراته می‌کند؛ چون بدن تلاش می‌کند با عرق‌کردن شما را خنک نگه دارد.
کاهش اشتها در روزهای گرم تابستان، شیوهٔ بدنتان است تا به شما بگوید به چه چیزهایی بیشتر نیاز دارد. پس به‌جای اینکه چیزی را که میلی به آن ندارید بخورید، به بدنتان گوش دهید و به سمت چیزی بروید که میلتان به آن می‌کشد. کاهش اشتها به دلیل گرمای هوا، پدیده‌ای طبیعی و موقتی است. وقتی هوا سرد بشود هم طبیعتاً به غذاهای گرم‌تر و بیشتری میل خواهید داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار