جاویدبخت : برای حفاظت و صیانت از جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی با کمبود ۱۰۶ نیروی انسانی و قرق‌بان مواجهیم . البته مجوز جذب و بکارگیری ۲۵ قرقبان را گرفته ایم که مقدمات جذب این تعداد در حال انجام است.
کد خبر: ۱۱۲۰۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶ 15 August 2023

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای حفاظت و صیانت از جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی با کمبود ۱۰۶ نیروی انسانی و قرق‌بان مواجهیم.

«سعید جاویدبخت» عصر روز دو شنبه ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۲ در نشست با خبرنگاران افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۵۶ درصد از این میزان را جنگل تشکیل می‌دهد، ۹۰ درصد وسعت استان جنگل و مرتع است و این استان ۱۶ درصد جنگل‌ها و ۲۳ درصد منابع آبی زاگرس را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در بین استان‌های کشور رتبه اول سرانه جنگل را دارد این در حالی است که این سرانه در سطح دنیا ۰.۸، در کشور ۰.۲ بود و در سطح این استان به ۱.۲ می‌رسد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: این استان نیاز به توسعه دارد، اما باید برای حفظ این منابع توجه داشته باشیم.

جاویدبخت تصریح کرد: برای حفاظت و صیانت از جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی با کمبود ۱۰۶ نیروی انسانی و قرق‌بان مواجهیم و حداکثر استفاده و بهره از ظرفیت موجود برای حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی می‌شود. البته مجوز جذب و بکارگیری ۲۵ قرقبان را گرفته ایم که مقدمات جذب این تعداد در حال انجام است.

وی ادامه داد: استان کهگیلویه و بویراحمد به ۷۰ بلوک حفاظتی تقسیم شده است که نیرو‌های موجود به شکل جنگل گردی کمبود‌ها را جبران می‌کنند، اما نیاز به نیرو داریم.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: از محل متمم سفر اول رئیس جمهور ۲۴ میلیارد تومان اعتبار برای دو سال به منابع طبیعی اختصاص داده شد. عملیات اجرایی ۲۹ پروژه آبخیزداری با اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان و اختصاص ۲۰۹ میلیون تومان در سفر دوم رئیس جمهور به استان آغاز شد.

جاویدبخت تاکید کرد: طی سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان اعتبار از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت برای مقابله با آفت‌های برگ خوار و جوانه خوار بلوط اختصاص داده شد که مقابله شروع شده و هم اکنون نیز در حال اجراست.

وی اظهار کرد: در زمینه حفاظت، قرق و آفت زدایی در سطح ۱۰۰۰هکتار مبارزه با آفت انجام داده ایم و ۵۵۰۰هکتار نیز آماده اجراست که با توجه به شرایط آفت و زمان مقابله آغاز می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه آفت‌های جوانه خوار و برگ خوار بلوط بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت، ادامه داد: آفت جوانه خوار ۳۳ هزار هکتار بود که به هشت هزار هکتار کاهش یافت، آفت برگخوار بلوط علاوه بر کاهش سطح، کاهش جمعیت تا سطح ۵۰ درصد در عرصه نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است که با این وضعیت عملیات مقابله انجام شد.

جاویدبخت در خصوص وضعیت آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد طی امسال افزود: ۱۰۰دستگاه دمنده و تجهیزات انفرادی در سطح استان توزیع کرده ایم، اما قطعا کمبود نیرو و امکانات داریم، ۶۵۰ کیلومتر در سطح استان اقدامات پیشگیرانه انجام شد، ۶۶۰هزار هکتار مناطق بحرانی شناسایی شده است، ۱۵ نقطه برای برداشت آب توسط بالگرد در زمان آتش سوزی‌ها شناسایی و مشخص شده است و بیمه کردن بدون نام برای داوطلبانی که برای اطفای حریق کمک می‌کنند، اجرا شده است.

وی با بیان اینکه ۳۴ هزار هکتار مطالعات اجرای آبخیزداری در استان انجام شده که ۸۰ درصد تاکنون پیشرفت دارد، اظهار کرد: برای بالغ بر ۴۰ درصد وسعت استان مطالعات آبخیزداری انجام شد که در سطح ۳۲ هزار هکتار مطالعات آماده اجرا داریم که بالغ بر ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امسال ۱۰ کیلومتر کمربند حفاظتی در دست اجرا داریم و با تعامل با تشکل‌های مردم نهاد و مردم در این زمینه اقدام می‌کنیم.

جاویدبخت خاطرنشان کرد: امسال ۹۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در مناطق هدف فاقد گاز جهت کاهش تخریب و قطع درختان توزیع شده است.

وی عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۷۱ مورد رفع تصرف انفال در سطح ۷۳ هکتار اجرا کرده ایم.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: طی امسال ۴۶دستگاه خودرو حامل چوب و زغال جنگلی در استان توقیف شده است، ۱۰ دستگاه اره موتوری ضبط شد. در این مدت ۹۱۰۰کیلوگرم چوب جنگلی و ۲۵۰۰ کیلوگرم زغال کشف و ضبط شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار