نقدی بر محتوای نشست استاندار با خبرنگاران
نشست رسانه‌ای استاندار که در واقع باید متعلق به خود رسانه‌ها و دغدغه‌های صنفی ان‌ها باشد با بی برنامگی و عدم درک موقعیت زمانی به محلی برای ارائه گزارش عملکرد استاندار تبدیل شد! و در نهایت هم وقت زیادی را به معاونین خود داد تا ان‌ها هم که سنگ مفت و گنجشک مفتی گیر آورده بودند به ارائه گزارش عملکرد بپردازند!
کد خبر: ۱۱۱۹۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷ 10 August 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، عصر روز گذشته به مناسبت روز خبرنگار نشست استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اصحاب رسانه در حالی برگزار شد که به علت سوالات متعدد خبرنگاران، این نشست تا ساعات اولیه شب ادامه پیدا کرد. در واقع قرار بود این نشست ۲ ساعته باشد، اما نهایتا بیش از ۴ ساعت به طول انجامید!
واژه‌های متعددی برای خبرنگاران به کار برده می‌شود که عمدتا توصیفی از وضعیت کاری و نقش آن‌ها در آگاه سازی جامعه است در حالی که معمولا کمتر مورد نقد قرار می‌گیرند و اگر هم گاهی قرار باشد تلنگری به عملکرد آن‌ها زده شود، در راهرو‌های دادگاه است! که البته مناسب آن است "خود انتقادی" به عنوان یکی از راهکار‌های سلامت جامعه خبر مورد توجه جدی اصحاب قلم باشد.
متاسفانه کار خبری در میان اصحاب رسانه در کهگیلویه و بویراحمد، در بسیاری مواقع بی هدف است و فقط نوعی روزمرگی خبری است و تقریبا در موقعیت‌های مناسب، آنگونه که لازم است هدفگذاری و اجرای برنامه نمی‌شود!
نشست رسانه‌ای دیشب استاندار که در واقع باید متعلق به خود رسانه‌ها و دغدغه‌های صنفی ان‌ها باشد با بی برنامگی و عدم درک موقعیت زمانی به محلی برای ارائه گزارش عملکرد استاندار و معاونین وی تبدیل شد!
خلاصه نشست رسانه‌ای استاندار و معاونین با اصحاب رسانه، سوال‌های یک سال و شاید بیش از یک سال اخیر گزارشات خبری بود و البته استاندار هم با توجه به این مطالبه، در واقع گزارش عملکرد خود را ارائه می‌داد و در نهایت هم وقت زیادی را به معاونین خود داد تا ان‌ها هم که سنگ مفت و گنجشک مفتی گیر آورده بودند به ارائه گزارش عملکرد بپردازند!
انتظار از رسانه‌ها این بود که حتی یک ثانیه از این وقت را صرف مشکلات استان نکنند (در طول سال مشکلات استان با شدت فراوان و حتی زیاده روی در محتوا، منتشر می‌شود) بلکه دغدغه‌های صنفی را مطرح کنند و در همان جلسه هم هم اندیشی و ارائه راهکار داده شود و نهایتا اجازه ندهند که فرصت خوبی که استاندار به ان‌ها داده است را اینگونه به هدر دهند.
هر چند در نشست دیشب چند خبرنگار مشکلات صنفی را مطرح کردند، اما استاندار که می‌دید عمده سوالات و هیجانات برخی خبرنگاران مربوط به برخی موضوعات کلیشه‌ای مانند سد‌ها، پتروشیمی‌ها، وضعیت شورا‌ها و شهرداری، مشکلات شهر یاسوج و دیگر موارد روتین فعالیت‌های رسانه‌ای است، چندان توجهی به مطالبات صنفی و مشکلات اصحاب رسانه نداشت، چون حجم مطالبه مشکلات صنفی به اندازه موضوعات حاشیه‌ای خبری نبود!
پرداختن به مشکلات جامعه و تولیدات خبری کار روزانه خبرنگاران است، اما فرصت بیان مشکلات صنفی و ایده‌ها و پیشنهاد ات رفع این مشکلات معمولا وجود ندارد. ولی در روز خبرنگار به میزان مسئولیت پذیری مسئولین فرصتی محدود برای شنیدن دغدغه‌ها و مشکلات صنفی خبرنگاران مهیا می‌شود که انتظار این است دقیقا به همین مشکلات پرداخته شود.
گاهی پیدا کردن واژه‌ای برای توصیف عملکرد برخی خبرنگاران در نشست‌های رسانه‌ای مشکل است چرا که ممکن است موجب هتک حرمت فرد شود. در نشست دیشب رسانه‌ها، صحبت‌ها و سوالات به چند دسته تقسیم می‌شدند.
عده معدودی که فرصت را غنیمت شمردند و مشکلات صنفی را مطرح کردند، اما متاسفانه چندان موفق نبودند، چون نه خود پیشنهاد و راهکاری داشتند و نه استاندار به دلیل ضعیف بودن حجم و بیان این مطالبات در کنار دیگر مطالبات چندان وقتی برای کالبد شکافی ان‌ها گذاشت!
عده‌ای از خبرنگاران هم متاسفانه وقت زیادی را برای تعریف و تمجید از استاندار و دولت هدر دادند که در واقع ضرورتی نداشت، چون نه خود وی نیازی به این تعریف و تمجید‌ها داشت و نه کمکی به توسعه استان و یا رفع مشکلات خبرنگاران می‌شد!
عده‌ای از خبرنگاران هم که متاسفانه از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خاص خود "سیاسی، قومیتی، منفعت طلبی، خود نمایی و چنین مواردی " که متاسفانه آفت جامعه خبر در کهگیلویه و بویراحمد است می‌پرداختند استاندار هم که گاهی در فضای نچندان مناسب سوالات خبرنگاران قرار می‌گرفت، سخنانی بر زبان می‌آورد که گا‌ها رعایت جوانب مسئولیت وی را نداشت.
خلاصه اینکه هر کس هر سوژه مناسب یا نامناسب خبری را که در ذهن خود مناسب می‌دید سوال می‌کرد و انتظار پاسخ مبسوط هم داشت و همین شد که جلسه به درازا کشیده شد هر چند به عنوان نشست روز خبرنگار یک پاراگرف خبر نمی‌توان از این بیش از ۴ ساعت منتشر کرد چرا که تنها موضوع قابل توجه برای مشکلات صنفی "بحث مسکن خبرنگاران بود که یکی از حاضرین مطرح کرد و استاندار هم گفت قرار بود یک کارگروه تشکیل دهید و پیگیری کنید که نکردید! " شاید کل این جلسه با توجه به مناسبت آن همین یک مورد بود! البته موارد دیگری هم مطرح شد، اما پاسخ مشخصی نداشت، چون کسی نه پیشنهادی داشت و نه استاندار ان را دغدغه واقعی خبرنگاران (با توجه به سخنان خود خبرنگاران) می‌دید!

نکته مهم دیگر اینکه متاسفانه خبرنگاران کمتر از دستاوردهای سفر دوم رئیس جمهور سوال کردند چرا که اگر این مهم با جزئیات مورد بررسی قرار می گرفت باز هم ارزش این همه وقت گذاشتن را داشت. 
بی تعارف باید گفت پرداختن خبرنگاران به مشکلات استان در نشست دیشب در برخی موارد را حتی داشتن دغدغه مشکلات استان هم نمی‌توان تعبیر کرد بلکه نهایتا می‌توان بیان ذهنیات خود بدون هدف و بدون در نظر گرفتن زمان و مکان مناسب تعبیر کرد و در واقع محتوای نشست رسانه‌ای استاندار حکایت از بی برنامگی محض در جامعه خبر استان دارد.
در پایان باید امیدوار بود که جامعه رسانه استان حداقل برای موارد مشترک چه در بحث مشکلات استان و چه در بحث مشکلات صنفی، کمی هماهنگ‌تر و موثر‌تر اقدام کنند تا شاهد تغییری در شرایط باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار