قزوین- ایرنا- رییس کانون سردفتران و دفتریاران استان قزوین با تاکید بر اینکه وجود اسناد عادی مهم‌ترین چالش در طرح دعوا‌ها به شمار می‌رود، گفت: تنظیم سند رسمی باعث شفافیت معاملات و جلوگیری از طرح دعاوی در مراجع قضایی می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۹۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷ 09 August 2023

به گزارش تابناک قزوین و به نقل از  ایرنا، علیرضا طاهری روز چهارشنبه در نشست خبری در جمع رسانه‌های جمعی قزوین با اشاره به نقش و جایگاه موثر دفاتر اسناد رسمی در نظام حقوقی، افزود: دفاتر اسناد رسمی تنها مرجع صلاحیت دار برای تنظیم سند رسمی معاملات بوده و ادارات ثبت اسناد و املاک نیز مرجع صدور اسناد مالکیت هستند.

وی همچنین به مشکلات فراروی مردم و گرایش به سمت تنظیم اسناد عادی به جای اسناد ثبتی پرداخت و به همه شهروندان توصیه کرد در حد امکان معاملات خود را در دفاتر رسمی ثبت کنند تا در صورت تخلف بتوان در محاکم قضایی از حقوق آنان دفاع کرد.

طاهری با بیان اینکه دفاتر اسناد رسمی کشور بیش از یک قرن قدمت بازوی حاکمیت، حقوق و اموال مردم هستند، اظهار کرد: اسناد عادی طی ۴۰ سال گذشته باعث بروز اختلافات زیادی شده است.

به گفته این مسوول، تنظیم و ثبت اسناد در دفاتر اسناد رسمی بیش از یک قرن قدمت دارد و این دفاتر در زمینه تثبیت مالکیت افراد وظیفه دارند و تاکنون این وظیفه خطیر را به خوبی ایفا کرده‌اند.

وی ادامه داد: هر سند رسمی که در دفاتر اسناد رسمی صادر می‌شود در حکم رأی دادگاه تجدید نظر است و تنظیم اسناد در دفاتر در کاهش پرونده‌های ورودی به محاکم تاثیر بسزایی داشته و قابلیت خدشه در اسناد رسمی وجود ندارد و فصل‌الخطاب بین طرفین معامله است.

طاهری با بیان اینکه ۹ هزار دفتر اسناد در کشور داریم، افزود: کانون سردفتران و دفتریاران استان قزوین عهده‌دار امور ۱۳۵ دفتر، ۱۳۵ سردفتر و ۱۳۵ دفتریار است که عمده وظایف دفاتر اسناد رسمی تنظیم سند رسمی است.

وی با بیان اینکه سند معاملات باید ابتدا در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و ثبت شود سپس اداره ثبت به استناد آن سند تنظیمی، سند مالکیت برای خریدار یا انتقال گیرنده صادر کند، خاطرنشان کرد: در مواردی که اشخاص با قرارداد عادی نسبت به خرید ملک اقدام می‌کنند اگر دعوایی در دادگاه مطرح شود دادگاه نمی‌تواند مستقیما ادارات ثبت را مکلف به صدور سند مالکیت برای خریدار کند بلکه فروشنده را مکلف می‌کند در دفتر اسناد رسمی حاضر و نسبت به تنظیم سند رسمی انتقال ملک به نام خریدار اقدام کند.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران قزوین از الکترونیکی شدن فعالیت‌های ثبتی در دفاتر اسناد رسمی خبر داد و گفت: هر نوع خدماتی که در این دفاتر ارائه می‌شود، قابل رصد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار