رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: سال گذشته شهرداری قزوین مبلغی بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال هزینه صرف ساماندهی و کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر کرد که بیشتر این هزینه‌ها صرف عقیم‌سازی می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۳۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰ 23 April 2024

به گزارش تابناک قزوین، مهدی امینی اظهار کرد: طبق قوانین و مقررات وزارت کشور در خصوص کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب، ما در قدم اول نسبت به تأسیس کمپ حامی اقدام کردیم که در کیلومتر ۲۸ جاده بوئین زهرا قرار دارد.

وی ادامه داد: کمپ حمایتی ما در زمینی بالغ بر ۲ هزار متر تأسیس شده است که دارای سوله اولیه، اتاق جراحی، آشپزخانه، اتاق قرنطینه و محوطه نگهداری سر پوشیده به وسعت ۵۰۰ متر است و این کمپ در سال ۹۵ در قزوین تأسیس شده و جزو اولین کمپ‌های احداث شده با این محوریت در کل کشور است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین با اشاره به این موضوع که در سال گذشته بیش از ۲۵۰۰ قلاده سگ بلاصاحب از سطح شهر قزوین جمع آوری شده، گفت: با همکاری اداره کل دامپزشکی معاینات اولیه توسط پزشک کمپ و سپس دسته‌بندی این حیوانات با همکاری دامپزشکی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: سگ‌هایی که مفید تلقی می‌شوند عقیم سازی، انگل‌تراپی و واکسیناسیون را از سر می‌گذرانند و پس از پلاک‌گذاری دوره نقاهت و پس از آن رهاسازی را طی می‌کنند. یک تعداد از سگ‌ها دارای بیماری‌های خاص هستند و پس از پزشک باید از چرخه حذف شوند که برای این سگ‌ها عملیات مرگ با ترحم انجام می‌گیرد و موضوعاتی که در خصوص نوع مرگ این حیوانات شایعه می‌شود صحت ندارد.

امینی خاطرنشان کرد: سال گذشته شهرداری قزوین مبلغی بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال هزینه صرف ساماندهی و کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر کرده است که بیشتر این هزینه‌ها صرف عقیم‌سازی می‌شود ضمن اینکه با نظر اداره کل محیط زیست سگ‌های عقیم‌شده در محل‌های در نظر گرفته شده رهاسازی می‌شوند.

وی ادامه داد: گاهی پیش می‌آید به واسطه هزینه‌هایی که موضوع حیوانات بلاصاحب دارند شهرداری‌ها و دهیاری‌های اطراف این حیوانات را جمع‌آوری و در محوطه شهر قزوین به منظور رسیدگی رها می‌کنند و این امر بر مشکلات ما در این زمینه اضافه می‌کند با این حال مسئله کنترل سگ‌های بلا صاحب به طور مداوم در شهرداری قزین پیگیری می‌شود و تعدادی از نیرو‌های ما به طور ویژه به این موضوع رسیدگی می‌کنند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: سگ‌ها در هر محوطه‌ای که حضور دارند قلمرو خود را مشخص می‌کنند و در این زمینه برای به دست آوردن غذا و سپس تولیدمثل اقدام می‌کنند، وقتی شهروندان غذا را برای حیوان تأمین می‌کنند تعداد زاد و ولد‌ها افزایش می‌یابد و این موضوع ما را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

امینی در پایان خاطرنشان کرد: حضور سگ‌ها در شهر در یک چرخه طبیعی موجب می‌شود که شغال، روباه و گرگ از محیط دور شوند و به همین علت باید چرخه طبیعی رعایت شود، اما نکته مهم این است که نباید با دخالت انسانی باعث شویم روند طبیعی زندگی این حیوانات به هم بخورد.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار