رئیس کمیسیون مالی و سرمایه‌گذاری شورای شهر قزوین گفت: در روستای ما که ۲۵ کیلومتر با ملاصدرا فاصله دارد، زمین متری ۵ میلیون تومان است. چطور زمین ملاصدرا متری یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت خورده؟ کدام کارشناسی این قیمت را تعیین کرده است.
کد خبر: ۱۱۱۷۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ 02 August 2023

به گزارش تابناک قزوین به نقل از خبرگزاری تسنیم، بیست و هفتمین جلسه علنی شورای شهر قزوین امشب به ریاست علی فرمانی و با حضور اعضا، عباس کشاورز صفیئی نماینده شهردار، مدیرعامل سازمان خدمات طراحی، رئیس سازمان عمران شهرداری، مدیر عامل سازمان تاکسیرانی، مدیر و طراح پروژه میدان مرکزی میوه و تره‌بار و با محوریت ارائه طرح احداث میدان میوه و تره بار و بررسی مصوبات کمیسیون‌های تخصصی شورا و نامه‌های واصله در تالار مردم این نهاد برگزار شد.

در بخشی از این جلسه لایحه ارزیابی قیمت‌گذاری قطعات مشاعی زمین در محله ملاصدرای قزوین بررسی شد که سال گذشته قیمت متری یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای این قطعات تعیین شده بود و دوستان شهرداری قیمت پیشنهادی متری یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را برای سال جاری ارائه کردند و به گفته مهری‌السادات تقوی رئیس کمیسیون املاک قیمت این قطعات بدون کارشناسی با یک ضریب مشخص افزایش یافته است.

ولی چگینی رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی، مالی و سرمایه‌گذاری شورای شهر قزوین ضمن مخالفت با این لایحه شهرداری گفت: سال گذشته همین قطعات به قیمت متری ۳ میلیون تومان کارشناسی شده بود و در روستای ما که ۲۵ کیلومتر با ملاصدرا فاصله دارد، زمین متری ۵ میلیون تومان است. چطور زمین ملاصدرا متری یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت خورده؟ کدام کارشناسی این قیمت را تعیین کرده است.

وی افزود: همان‌طور که در خیلی جا‌ها روی قیمت‌های کارشناسی حساسیت از خودمان به خرج می‌دهیم تا حق شهرداری قزوین تضییع نشود، همین‌طور هم نماینده مردم شهر قزوین هستیم و باید طوری عمل کنیم تا حق مردم ضایع نشود.

چگینی ادامه داد: در همین مورد ۴ نفر به من مراجعه کردند که در سال ۱۴۰۰ کارشناس قیمت متری ۳ میلیون تومان را برای قطعات مشاعی زمین در محله ملاصدرا تعیین کرده و به هر صورت تعیین قیمت متری یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ظلم آشکار در حق افرادی است که مالک این زمین‌ها هستند.

کیماسی تصریح کرد: افرادی می‌شناسم که ۲۰ متر یا ۱۰۰ متر زمین آنجا خریده، به این امیدی که روزی این زمین برای او ارزش افزوده ایجاد کند و تمام دار و ندارشان همین زمین است؛ بنابراین کارشناسان املاک شهرداری قزوین باید از مسیری حرکت کنند تا حق این افراد ضایع نشود.

قیمت زمین‌های ملاصدرا کارشناسی شود

حق‌شناس نایب‌رئیس شورا هم درباره قیمت‌گذاری قطعات مشاعی ملاصدرا گفت: با توجه به اینکه شهرداری فقط قیمت این زمین‌ها را نسبت به سال قبل ۲۰ درصد اضافه کرده، خداوکیلی سایر زمین‌های شهر قزوین از پارسال تا امسال ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است؟ در این زمینه باید نسبت بگیریم و بعد افزایش قیمت منصفانه اعمال کنیم.

وی تصریح کرد: بنابراین پیشنهاد ما این است که قیمت این زمین‌ها کارشناسی می‌شود.

مهری‌السادات تقوی رئیس کمیسیون املاک شورای شهر قزوین هم در این ارتباط گفت که اگر به قیمت کارشناسی زمین‌های مشاعی ملاصدرا را بخریم، کسانی که پیشتر با شهرداری توافق کردند، شاکی می‌شوند.

مردم از قیمت‌های پیشنهادی شهرداری بدشان می‌آید

رضا کیماسی مسئول حوزه املاک شهرداری قزوین با بیان اینکه زمانی که قیمت املاک پایین بود، ۳۰ نفر از افراد زمین خود را به صورت توافقی با شهرداری قزوین معامله می‌کردند، گفت:، اما از زمانی که قیمت‌ها در ۳ سال اخیر بالا رفت، فقط ۲ نفر با ما توافق کردند که آن‌ها هم نیاز مالی داشتند. اما کسی نمی‌آید با ما معامله توافقی کند.

وی اضافه کرد: الآن برای کافه‌کتاب شهر قزوین علیه ما حکم خلع ید گرفتند. با وجود اینکه ۴۵ روز بنر در مقر زدیم که با مالکان مشاعی قطعه ۵۹-۶۰ شهرداری توافق کنیم، هیچ‌کس نیامد. چرا نیامدند؟ هیچ‌کس از پول بدش نمی‌آید، ولی از قیمت یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بدشان می‌آید.

در اجرای ابرپروژه میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار دور خودمان می‌چرخیم

در بخشی از این جلسه مدیر و طراح پروژه میدان مرکزی میوه و تره‌بار در حدود ۴۰ دقیقه طرح جدید میدان بزرگ میوه و تره‌بار قزوین به وسعت ۱۱۰ هکتار را برای اعضای شورای شهر توضیح داد و به ابهامات و سؤالات اعضای شورا درباره این طرح پاسخ داد.

نایب‌رئیس شورای شهر قزوین در این بخش از جلسه بعد از شنیدن توضیحات مدیر پروژه میدان مرکزی میوه و تره‌بار قزوین که قرار است در فاصله ۱۸ کیلومتری از شهر قزوین احداث شود، اظهار داشت: برای اجرای این طرح حتی به شهرداری قزوین مجوز دادیم که از تسهیلات بانکی هم استفاده کند.

محسن حق‌شناس با یادآوری اینکه در نیمه مردادماه قرار داریم و نیمی بیشتر از سال کاری را پشت سر گذاشتیم، اضافه کرد: با این حال هنوز به اجرای پروژه در حال ارائه طرح به شورای شهر هستند. پیشتر یک تیم مشاوره دیگر جلوی ما نشست و طرح میدان تره بار را توضیح داد و الآن هم یک تیم دیگری آمده و برای ما طرح خود را توضیح می‌دهد.

وی ادامه داد: توقع ما امروز این بود که لایحه اجرای طرح میدان میوه و تره‌بار امروز به ما ارائه شود؛ بنابراین داریم دور خودمان می‌چرخیم. البته منکر تلاش دوستان نیستیم، ولی کاری پیش نمی‌رود و امروز مشاوره به ما می‌گوید ۴ هفته است وارد پروژه شده است. باید لایحه بیاورید و کار باید جلو برود. فکر می‌کنم از این ۴۰ دقیقه توضیحات هیچی عاید من عضو شورای شهر نشد.

حق‌شناس تصریح کرد: انتظار ما این است که پروژه میدان میوه و تره‌بار به صورت عملیاتی تسریع شود و قرار این بود که این ابرپروژ‌ه در دوره ششم شورای شهر و مدیریت شهری قزوین به پایان برسد. چرا که دوصد گفته، چون نیم‌کردار نیست.

همچنین علی فرمانی رئیس شورای شهر قزوین هم ضمن نقد طرح میدان مرکزی میوه و تره‌بار گفت: الآن بنده اگر بخواهیم میوه بخرم، با کرایه ۳۰ هزار تومانی به محل میدان میوه و تره‌بار در ۲ راهی همدان می‌روم و بعد به محل زندگی خودم برمی‌گردم.

وی تصریح کرد: حالا اگر بخواهیم میدان میوه و تره‌بار را به ۱۸ کیلومتری مرکز شهر جابه‌جا کنیم، برای کسانی که می‌خواهند جزئی خرید کنند، آیا طراحان پروژه میدان مرکزی تره‌بار این مسیر طولانی که باید مردم بروند و برگردند را بررسی کرده و راهکاری برای آن دارند؟ برای مثال آیا به مردم برای طی این مسیر یارانه یا سوبسیدی داده می‌شود تا خرید از این مسیر طولانی جذابیت داشته باشد.

طرح میدان تره‌وبار سابقه ۱۱ ساله دارد

حافظی مدیرعامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین هم با بیان اینکه طرح ساخت میدان مرکزی میوه و تره‌بار را ۵ بار توسط ۵ مشاور طراحی کردیم، گفت: بنابراین این طرح سابقه بسیارقوی در حوزه مطالعات و نیاز‌های خاص اهالی میادین میوه و تره‌بار دارد و ذر این حوزه بانک اطلاعلاتی قوی وجود داشت که چکیده و عصاره این مطالعات در اختیار دوستان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: با در نظر گرفتن سابقه ۱۱ ساله تعریف این طرح مشاور جمع‌بندی طرح را انجام دادند. در ضمن به ۳ شکل امکان اجرای پروژه وجود دارد که در روش نخست شهرداری بر اساس برآورد‌ها اعتبارات را در اختیار شرکت مجری پروژه قرار دهد. در روش دوم می‌توان با پلاک ۵۳ تهاتر کرد و در روش سوم هم می‌توان هزینه پروژه را با سایر زمین‌های پیش‌بینی تهاتر کرد.

باید نحوه اجرای طرح میدان مرکزی تره‌بار مشخص شود

فرمانی رئیس شورای شهر در واکنش به صحبت‌های حافظی گفت: باید فرصت‌ها و تهدید‌ها و اولویت‌های اجرای این طرح برای شورای شهر قزوین توضیح داده شود. یعنی باید ۳ ماه بایستیم تا مطالعات این ۳ شیوه انجام شود؟

وی تصریح کرد: خیلی رک و شفاف می‌گویم که ۲ سال است از عمر شورای ششم می‌گذرد و هنوز در جایگاه مطالعات پروژه هستیم که متعلق به ۱۱ سال پیش است. من عضو شورا اگر بخواهم فردا درباره اجرای این طرح تصمیم بگیرم، باید بدانم مطالعات حوزه سرمایه‌گذاری این طرح چه بوده است؟ این‌ها را به ما تحویل بدهید. باید مشخص شود که این طرح امانی، مشارکتی و یا توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

فرمانی افزود: اگر روکش بودجه شهرداری قزوین در سال ۱۴۰۲ را نگاه کنید، می‌فهمید که ما از این پروژه چه می‌خواهیم و به قولی تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار