مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت:برنامه استان با توجه به پتانسیل موجود، تولید بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تُن انواع ماهیان گرمابی در منابع آبی در سال ۱۴۰۲ است.
کد خبر: ۱۱۱۷۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰ 01 August 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: در زمان حاضر سد‌های درودزن در شهرستان مرودشت، ملاصدرا در اقلید، تنگاب در فیروزآباد، سد سلمان فارسی در شهرستان‌های جهرم و قیروکارزین، رودبال در استهبان و سد ایزدخواست در آباده از شاخص‌ترین منابع آبی استان به شمار می‌روند.

رهاسازی ماهی در منابع آبی راهکاری برای مدیریت انباشت آلایندگی‌ها

یکی از راهکار‌های اجرایی مناسب و کم‌هزینه برای مدیریت بحران، افزایش انباشت عوامل آلایندگی و کنترل پوشش گیاهان آبزی و افزایش کیفیت آب در مخازن آبی، کنترل بیولوژیکی و استفاده از گونه‌های مناسب آبزی با هدف پایداری و حفظ تعادل اکوسیستم آبی و بهره‌برداری پایدار از منبع آبی است.
برخی کارشناسان معتقدند حذف مکانیکی گیاهان آبزی و پیشنهاد رهاسازی گونه‌های علفخوار مانند ماهی آمور و کنترل بیولوژیکی تولیدات اولیه پلانکتونی و زئو پلانکتونی الگوی مناسبی برای مدیریت کنترل بحران تغییرات ظرفیت تروفیکی منابع آبی محسوب می‌شود.
آن‌ها بر این باور هستند که رهاسازی ماهی در سد‌ها می‌تواند به عنوان یک روش کاهش بار آلی آب در سیستم‌های آبیاری و تامین آب شهری مورد استفاده قرار گیرد.


پتانسیل بالای فارس در زمینه تکثیر و پرورش انواع آبزیان

فارس با داشتن ۱۰ سد، بیش از هزار و ۵۰۰ دهنه قنات، ۲ هزار و ۷۰۰ رشته چشمه، ۱۰۰ هزار هکتار منابع آبی شور و لب شور و شیرین و همچنین با برخورداری از ۷۰ هزار حلقه چاه کشاورزی از پتانسیل خوبی در زمینه تکثیر و پرورش انواع آبزیان برخوردار بوده و از این نظر جایگاه مطلوبی در کشور دارد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: بهره‌برداری بهینه و پایدار از منابع آبی، به ویژه منابع آبی خُرد، ایجاد اشتغال و درآمد، بهبود اقتصاد جامعه روستایی و تولید آبزیان به عنوان غذای سلامتی از اهم اهداف شیلات در این زمینه به شمار می‌رود.

پیش‌بینی تولید ۲ هزار و ۵۰۰ تُن انواع ماهیان گرمابی

علی فلاحی افزود: برنامه استان با توجه به پتانسیل موجود، تولید بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تُن انواع ماهیان گرمابی در منابع آبی در سال ۱۴۰۲ است.
وی اضافه کرد: به همین منظور هر ساله بیش از یک میلیون قطعه انواع بچه ماهیان گرمابی در این منابع آبی با مشارکت بخش خصوصی رهاسازی می‌شود.

رهاسازی ماهی در مرودشت و اقلید

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: شهرستان مرودشت با دارا بودن پتانسیل بالا در زمینه پرورش انواع آبزیان از جایگاه ویژه‌ای در استان برخوردار بوده و در تیرماه امسال اقدام به رهاسازی بیش از ۱۶ هزار قطعه بچه ماهی آمور وفیتوفاگ در منابع آبی خُرد، گام مهمی در تحقق اهداف پیش بینی شده در تولید آبزیان استان در سال ۱۴۰۲ برداشته است.
به گفته فلاحی، شهرستان اقلید هم در زمینه تولید آبزیان پس از شهرستان سپیدان در رتبه دوم تولید آبزیان در استان قرار دارد و با توجه به پتانسیل این شهرستان و وجود منابع آبی متعدد پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲ هزار تُن انواع آبزیان در شهرستان تولید و به بازار عرضه شود.
وی افزود: در شهرستان اقلید هم در خرداد ۱۴۰۲ تعداد ۶۰ هزار قطعه انواع ماهیان گرمابی در منابع آبی خُرد رهاسازی شده است.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود با ادامه رهاسازی در این منابع و آبزی‌پروری در واحد‌های تولیدی، تا پایان سال جاری بیش از ۷۰۰ تن انواع آبزیان در سطح شهرستان تولید و در بازار استان واستان‌های مجاور وحتی در کشور‌های همسایه عرضه شود.

محقق شدن ۶۷ درصد از برنامه آبزی پروری در کشور

عملکرد ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد کشور در صید و صیادی ۵۲۴ هزار و ۷۷۰ تن آبزی برای بازار تامین کرده و به ۷۰ درصد از برنامه‌های تدوین شده ابتدای سال دست پیدا کرده است.
همچنین در بخش آبزی پروری ۶۷درصد برنامه‌ها محقق شده و ۴۸۱ هزار و ۷۱۲ تن ماهی در کشور پرورش یافته است.
براساس آمار کل تولید آبزی در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۶ هزار و ۴۸۲ تن بوده است.

برچسب ها: تولید ، ماهی ، گرمایی ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار