بازار مرغ در کرمانشاه باز هم متلاطم شده از یکسو با افزایش قیمت و از دیگر سو با کمبود در عرضه مواجه است که معاون اجرایی تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه در این راستا گفته است قیمت هر کیلو مرغ در کرمانشاه ۸۵ هزار تومان در نظر گرفته شده و عرضه مرغ با قیمت بیشتر از این نرخ تخلف است.
کد خبر: ۱۱۱۶۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴ 24 July 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا اواسط اردیبهشت بود که قیمت ۷۳ هزار تومانی برای هر کیلو مرغ به تصویب رسید و چنین پنداشته می‌شد که با افزایش قیمت اعمال شده، حداقل چند ماهی بازار مرغ روی آرامش به خود می‌بیند، اما از همان ابتدا هم قیمت‌های مصوب رعایت نشد و مرغ با کیلویی ۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شد.

این روند تا مدتی ادامه داشت تا اینکه مجددا بازار مرغ با تلاطم مواجه شد و علاوه بر کمیاب شدن مرغ، قیمت آن نیز تا ۸۵ هزار تومان افزایش یافت.

این شرایط در حالی است که به گفته مسئولان سازمان جهادکشاورزی استان، کمبودی به لحاظ تولید مرغ وجود ندارد و وجود مشکلاتی در شبکه توزیع باعث ایجاد این شرایط شده است.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری هم از تشدید بازرسی‌ها و برخورد قاطع با واحدهای متخلفی که از عرضه مرغ خوددداری کنند، خبر می‌دهد.

 افزایش جوجه‌ریزی در مرغ‌داری‌های کرمانشاه

سیروس نوروزی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه روز گذشتهز(یکم مرداد) ۱۴۴ تن مرغ گرم وارد بازار کرمانشاه شده، گفت: این میزان مرغ خیلی بیشتر از نیاز استان است. ضمن اینکه بخشی از نیاز استان نیز از طریق مرغ‌های قطعه قطعه شده بسته بندی شده و بخشی هم از طریق مرغ زنده تامین می‌شود.

 نوروزی نیاز روزانه استان کرمانشاه به مرغ را ۱۳۰ تن اعلام کرد.

وی همچنین با اشاره به افزایش بیش از یک میلیون قطعه‌ای جوجه‌ریزی در واحدهای تولیدی استان در تیر ماه نسبت به ماه قبل از آن، گفت: در حالی که در خرداد ماه در مجموع یک میلیون و ۷۵۵ هزار قطعه جوجه ریزی در واحدهای تولید مرغ استان کرمانشاه داشتیم، این میزان در تیرماه به دو میلیون و ۸۴۱ هزار قطعه افزایش پیدا کرده است.

 وی افزود: با جوجه‌ریزی‌های خوب صورت گرفته در واحدهای تولید مرغ استان احتمالا ظرف دو هفته آینده وضعیت بازار مرغ بهتر خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به تدابیر اندیشیده شده برای توزیع مرغ به میزان بیشتر از نیاز روزانه استان در آستانه تاسوعا و عاشورا داشت و گفت: با توجه به در پیش بودن ایام تاسوعا و عاشورا تقاضا برای خرید مرغ برای ادای نذورات از سوی مردم و هیات های مذهبی بیشتر خواهد شد، لذا در حال برنامه‌ریزی هستیم تا با عرضه بیشتر مرغ گرم نگذاریم کمبودی در بازار مرغ استان احساس شود.

وی یادآور شد: در سالن‌های تولیدی استان مرغ آماده عرضه به بازار برای عرضه بیشتر داریم، لذا دستمان برای عرضه بیشتر مرغ در تاسوعا و عاشورا باز است.

وی بالا بودن قیمت مرغ در مقایسه با قیمت مصوب آن را نه به دلیل پایین بودن تولید مرغ، بلکه به دلیل عوامل دیگری مثل بالا بودن هزینه‌های تولید و شبکه توزیع عنوان کرد.

 

تشدید نظارت بر بازار مرغ در کرمانشاه

جلال عزتی معاون اجرایی تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با ایسنا، از تشدید نظارت بر بازار مرغ کرمانشاه خبر داد و گفت: با تصمیم جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار استان، قیمت هر کیلو مرغ در کرمانشاه ۸۵ هزار تومان در نظر گرفته شده و عرضه مرغ با قیمت بیشتر از این نرخ تخلف است.

وی در پاسخ به اینکه چرا قیمت مصوب ۷۳ هزار تومانی که از قبل اعلام شده بود رعایت نمی‌شود نیز عنوان کرد: اگر قیمت پایینی در نظر گرفته شود شاهد کمبود در بازار و به تبع آن التهاب بازار خواهیم بود.

معاون اجرایی تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه از مردم خواست هرگونه گرانفروشی مرغ با قیمت بیش از ۸۵ هزار تومان را با سامانه ۱۳۵ تعزیرات در میان بگذارند تا در اسرع وقت به شکایات رسیدگی شود.

عزتی یکی دیگر از تخلفاتی که در زمینه مرغ صورت می‌گیرد را اختفا و احتکار مرغ دانست و از تشکیل پرونده و پلمب پنج واحد متخلف در این زمینه خبر داد و خاطرنشان کرد: برخی از واحدهای مرغ فروشی به جای عرضه مرغ به مردم آن را در اختیار رستوران‌ها، واحدهای فست فود برای مرغ سوخاری و مرغ بریانی‌های سطح شهر قرار می‌دهند.

وی تاکید کرد: با واحدهایی که به هر دلیلی از عرضه مرغ به مردم امتناع کرده و آن را خارج از چرخه مصرف عموم جامعه عرضه کنند، برخورد خواهد شد.

معاون اجرایی تعزیرات کرمانشاه همچنین قطعه فروشی مرغ را نیز تخلف دانست و اظهار کرد: عرضه قطعه‌ای مرغ به تخلفاتی مانند گرانفروشی و همچنین عدم عرضه مرغ به مردم دامن می‌زند.

عزتی با بیان اینکه نظارت بر بازار مرغ کرمانشاه صرفا به واحدهای خرده فروشی و مرغ فروشی‌های سطح شهر محدود نمی‌شود، تاکید کرد: نظارت جدی بر مرغداری‌ها و کشتارگاه ها داریم و برای تعدادی از واحدهای متخلف پرونده‌های میلیاردی تشکیل داده ایم.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از التهاب بازار مرغ به عرضه و تقاضا بستگی دارد، یادآور شد: معمولا گرانی مرغ به دنبال کمبود ایجاد می‌شود و وقتی که تولید مرغ در استان به زیر ۱۰۰ تن در روز می‌رسد با کمبود و گرانی مواجه می‌شویم، اما زمانی که تولید بالا می‌رود و به ۱۴۰ تن در روز برسد بازار آرام بوده و با وفور مرغ با قیمت مناسب مواجهیم.

عزتی معتقد است، در کنار کنترل و نظارت بر بازار مرغ لازم است تعادل مناسبی نیز بین عرضه و تقاضا ایجاد شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار