رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی جهرم گفت: بعد از تصادفات بیشترین دلیل تماس با ۱۱۵ مربوط به مشکلات قلبی است.
کد خبر: ۱۱۱۶۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰ 24 July 2023

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: محمد رضا خوشرو گفت: در سه ماه گذشته سال جاری بیشترین تماس‌ها در بخش بیماران غیر تصادفی، مربوط به مشکلات قلبی بوده بطوریکه برای ۴۴۹ بیمار کد آمبولانس فعال شده است.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ جهرم با اشاره به اینکه سکته قلبی از مهمترین عارضه نارسایی قلبی است که باعث شده بیماران در سه ماه گذشته با اورژانس تماس بگیرند، افزود: شایع‌ترین علائم سکته قلبی در بیماران، درد و احساس سنگینی در ناحیه قفسه سینه، تنگی نفس، حالت تهوع، تعریق زیاد، رنگ پریدگی و ضعف و بی حالی بوده است.

او با اشاره به اینکه بسیاری از افراد هنگام احساس درد در قفسه سینه، تماس با اورژانس را به تأخیر می‌اندازند، گفت: اغلب بیماران درد در ناحیه قفسه سینه را جدی نمی‌گیرند و این در حالی است که چنانچه درد قفسه سینه همراه با سرایت درد به بازوها، گردن، فک، معده و پشت آن باشد، می‌بایست فوراً با اورژانس تماس گرفته شود.

خوشرو با اشاره به اینکه در صورتی که فرد به حمله قلبی شک کند، اولین کار این است که با اورژانس تماس بگیرد، اظهار کرد: در این صورت باید به تمام سوالات کارشناسان ۱۱۵ گوش داده و به توصیه‌ها به دقت عمل شود.

او با اشاره به اینکه اطرافیان بیمار می‌بایست بیمار را در وضعیتی راحت و کاملاً آرام قرار دهند و لباس‌های تنگ بیمار را در آورند یا شل کنند، گفت: از موارد مهم در این مواقع، اجازه ندادن هیچ‌گونه فعالیت به بیمار و همین طور خوردن و آشامیدن است و در این بازه زمانی تا رسیدن تکنسین‌های اورژانس، در صورت مشاهده هر گونه تغییر در سطح هوشیاری بیمار، لازم است مجدداً با ۱۱۵ تماس گرفته شود.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ جهرم با اشاره به تفاوت حمله قلبی (سکته قلبی) و ایست قلبی گفت: حمله قلبی وقتی اتفاق می‌افتد که جریان خون قسمتی از قلب به طور ناگهانی قطع می‌شود، اما ایست قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که قلب، عمل پمپاژ خون به بدن را متوقف می‌کند. اگر چه حمله قلبی می‌تواند باعث ایست قلبی شود، اما این‌ها دو چیز متفاوت اند.

به گفته او؛ کسی که دچار ایست قلبی شده، دچار افت هوشیاری می‌شود و نمی‌تواند نفس بکشد و اگر مشاهده شود کسی دچار ایست قلبی شده با تماس فوری با اورژانس و ماساژ قلبی (CPR) می‌توان جان او را نجات داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار