بی شک یکی از عواملی موفقیت یا عدم موفقیت یک سفر مهم مانند سفر رئیس جمهور می‌تواند به حوزه سیاسی و نقش جریان‌های سیاسی مربوط شود.
کد خبر: ۱۱۱۶۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱ 23 July 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، کسانی که اخبار حوزه سیاسی استان را رصد می‌کنند، می‌دانند که سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد بنابر هر دلیلی دچار تعویق‌های مکرر می‌شد. در واقع با توجه به سخنان نیمه دوم سال گذشته استاندار، در باور عمومی انتظار سفر قبل از عید نوروز بود و به همین ترتیب ماه به ماه بعد از سال نو همین وضعیت حاکم بود و در نهایت هم تاخیر‌های هفتگی مطرح شد به گونه‌ای که بسیاری تصور می‌کردند شاید گره در کار افتاده و برخی هم پیش بینی می‌کردند سفر پر حاشیه باشد.
اما سفر رئیس جمهور انجام شد بدون اینکه حاشیه‌ای وجود داشته باشد. در چنین سفر‌هایی یک بنر با شعار سیاسی خاص، یک کلیپ حاشیه‌ای، یک اظهار نظر سیاسی منتقدانه و هر چیزی می‌تواند کلیت سفر را تحت شعاع قرار دهد، اما سفر رئیسی به کهگیلویه و بویراحمد از تیر و یا ترکش همه این موارد مصون ماند و حتی شانس هم یار رئیس جمهور بود که بالگرد حادثه دیده در دیشموک تلفاتی نداشت!
موفقیت سفر به روایت یک فعال سیاسی خوزستانی!
اینکه این سفر برای کهگیلویه و بویراحمد تا چه میزان موفقیت آمیز بوده را باید در هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های بعد جستجو کرد، اما انتقاد یکی از فعالان سیاسی خوزستانی از مسئولان آن استان در مقایسه مصوبات سفر دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد، این روز‌ها به عنوان سندی برای موفقیت سفر رئیسی به کهگیلویه و بویراحمد دست به دست می‌شود.
این یادداشت فضای مجازی در کهگیلویه و بویراحمد با تیتر "حسرت عجیب فعال سیاسی خوزستانی به کهگیلویه و بویراحمد" دست به دست می‌شود که در ان امده است:
هادی روحی‌پور از فعالان سیاسی استان خوزستان با مقایسه دستاورد‌های سفر رئیس جمهور به خوزستان با استان کهگیلویه و بویراحمد نوشته است اگر به جای ۱۸ نماینده استان خوزستان بودم همین امروز استعفا می‌دادم.
اگر به جای ۱۸ نماینده استان خوزستان بودم همین امروز از این حجم افتتاحیه پروژه‌های مهم در حوزه‌های اقتصادی، عمرانی، صنعتی، تولیدی و سرمایه‌گذاری به شهر‌های استان مجاور (کهگیلویه و بویراحمد) استعفا می‌دادم، چون می‌دیدم در استان خودم هیچ کاری نکرده‌ام و همچنان خوزستان مظلوم است.
طی دو روز سفر هیئت دولت فقط در مسئولیت‌های اجتماعی نفت ۲۵۰۰ میلیارد تومان به استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت. یکی از بزرگترین و پرهزینه‌ترین جاده‌های کشور فقط طی دو سال تکمیل و افتتاح شد، پتروشیمی و سد چمشیر در گچساران و بزرگترین طرح گردشگری جنوب کشور و ... که بماند….
حجم اعتبار سفر رئیس جمهور به خوزستان با ۲۹ شهرستان ۱۸ هزار میلیارد تومان و کهگیلویه با ۴ شهرستان ۱۲ هزار میلیارد تومان بود.
سوال؛ جاده و ابر پروژه بهبهان-بیمارستان ولیعصر چه موقع عریض می‌شود؟ جاده بهبهان به رامهرمز و قتلگاه بهبهان به زیدون و بهبهان به خیرآباد چه موقع چهار بانده می‌شود؟
نقش سکوت یک جریان سیاسی در موفقیت سفر!
بی شک یکی از عواملی موفقیت یا عدم موفقیت یک سفر مهم مانند سفر رئیس جمهور می‌تواند به حوزه سیاسی و نقش جریان‌های سیاسی مربوط شود.
جریان اصلاحات استان که پس از بروز برخی شرایط از جمله هزینه شدن به پای دولت روحانی و ضعف مفرط در ساختار و گفتمان در کنار بی انگیزگی سیاسی، تقریبا در گوشه رینگ منتظر یک معجزه برای بایابی است و تقریبا هیچ امیدی به آنان برای ایفای نقش چه مثبت چه منفی نبود و در واقع نقشی هم نداشتند.
اما جریان اصولگرا بر عکس اصلاحات می‌توانست هم نقش مخرب و هم نقش یاری دهنده داشته باشد که به نظر می‌رسد علی رغم انتقادات تند برخی از چهره‌های این جریان به استاندار، دولت و شخص رئیس جمهور طی ماه‌های قبل، اما در این سفر نقشی بسیار مثبت و همراهی کننده داشت و شاید یکی از عواملی که می‌توانست موجب حاشیه سفر شود خنثی شد!
برخی از فعالان سیاسی دلیل سکوت اصولگرایان منتقد دولت را به نقش یکی از معاونین استاندار در کمک به کنترل شرایط مرتبط می‌دانند. بنابر تحلیل این افراد نقش مرادعلی پیوند به عنوان معاون پشتیبانی استاندار و با توجه به شخصیت، وجهه سیاسی و مقبولیتی که وی در میان همه اصولگرایان دارد، بسیار پررنگ و تعیین کننده بوده است.
گفته می‌شود پیوند توانسته با رایزنی‌هایی به همفکران خود بقبولاند که در شرایط فعلی آنچه بسیار ضروری است حمایت حداکثری از استاندار و دولت برای استفاده حداکثری از سفر در راستای توسعه استان است.
اینکه تا چه میزان این ادعا درست باشد مشخص نیست، اما در مقام تحلیل پذیرفتنی است، ولی در خصوص یک نکته نمی‌توان شک کرد که جایگاه سیاسی و شخصیتی پیوند در نزد اصولگرایان تا ان اندازه ارزشمند است که حرمت وی را نگه دارند و یا حداقل در این زمینه با وی مشورت کنند و بی گدار به آب نزنند!
به هر جهت سفر رئیس جمهور به پایان رسید و سکوت منتقدان پس از پایان سفر هم می‌تواند نشانه‌ای از موفقیت باشد، اما در این مورد خاص می‌توان گفت "سکوت جریان سیاسی اصولگرا" نقشی مثبت در موفقیت سفر ایفا کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار