احتمال سردرد طی ماه‌های تابستان بیشتر می‌شود. بر اساس مطالعه‌ای جدید، هر ۱۲ درجه سانتیگراد افزایش دما می‌تواند احتمال ابتلای شما به سردرد را در کوتاه‌مدت حدود ۷ و نیم درصد بالاتر ببرد.
کد خبر: ۱۱۱۶۲۴۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵ 22 July 2023


گرما، کم‌آبی بدن، تغییرات آب‌وهوا و تغییرات فشار بارومتریک از اصلی‌ترین عواملی هستند که طی تابستان می‌توانند منجر به سردرد شوند؛ اما بعضی از فاکتورها در سبک زندگی نیز در این مسئله دخالت دارند، مثلاً خوردن یک سری از غذاها می‌تواند احتمال سردرد را افزایش دهد.


گرما، سردرد و آب‌وهوا

طی ماه‌های تابستان، گرما می‌تواند محرکی برای هم سردرد و هم میگرن باشد. در برخی از نواحی کشور که فشار بارومتریک می‌تواند دچار تغییرات ناگهانی شود، افراد مکرراً سردرد را تجربه می‌کنند و این یکی از شایع‌ترین و همیشگی‌ترین عوامل دخیل در سردردهای میگرنی است.
گاهی یک سردرد می‌تواند به دلیل گرمازدگی رخ دهد که با علائم زیر مرتبط است:
. سرگیجه
. گرفتگی و سفتی عضله
. بی‌حسی در صورت و گردن
. خستگی
. تهوع و استفراغ
. سرما و رنگ‌پریدگی پوست
. نبضی که تند و ضعیف می‌زند
. ضعف یا خستگی
. عرق زیاد
. تشنگی زیاد
در مورد سردردهای تابستانی که با گرمازدگی ارتباطی ندارند، علائم ممکن است فقط شامل دردی گنگ یا ضربه‌ای در سرتان، خستگی، حساسیت به نور و دهیدراسیون شود. اگر دچار گرمازدگی شُدید باید سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرید؛ زیرا گرمازدگی می‌تواند منتهی به سکته گرمایی شود.
نوع سردردی که همراه با آفتاب‌سوختگی شدید است می‌تواند گاهی تمام سر را در بر بگیرد و ناتوانتان کند. برای تسکین سردرد ناشی از آفتاب‌سوختگی، اغلب درمان‌های سرد می‌توانند تسکین‌دهنده باشند، مثلاً کمپرس سرد، دوش آب سرد و نوشیدن آب و مایعات


تسکین برای سردردهای مرتبط با آب‌وهوای گرم
برای افرادی که مستعد سردردها و میگرن‌های ناشی از گرما هستند، راه‌هایی وجود دارد تا این دردها را تسکین دهند. کار عاقلانه این است که در روزهای خیلی گرم کمتر بیرون بروید. عینک‌آفتابی و ضدآفتاب و کلاه لبه پهن را فراموش نکنید. اگر لازم است ورزش کنید سعی کنید در محیط داخل که تهویه و کولر دارد این کار را انجام دهید. آشامیدن نوشابه‌های ورزشی که حاوی الکترولیت و آب فراوان هستند کمک می‌کند بدنتان هیدراته بماند. بعضی از عصاره‌های گیاهی، کمپرس سرد، دم‌نوش گیاهی سرد (بدون کافئین) و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی می‌توانند به کاهش شدت سردردتان کمک کنند.

ورزش و سردردهای تابستانی
گرما و ورزش اغلب ترکیبی هستند که زمینه را برای سردرد فراهم می‌کنند؛ اما اگر مجبورید ورزش کنید می‌توانید کارهایی انجام دهید تا دچار سردرد نشوید. به‌طورکلی وقتی ورزش می‌کنید، رگ‌های خونی‌تان گشاد می‌شوند. اگر تمرینات ورزشی‌تان شدید باشد این اتفاق می‌تواند منجر به سردرد شود.
توصیه می‌کنیم در هوای خیلی گرم فعالیت‌های ورزشی سنگین انجام ندهید. اما یک راه دیگر هم این است که "گرم‌کردن" را جدی بگیرید و با انجام تمرینات کششی به‌عنوان گرم کردن و سپس کمی پیاده‌روی تند، بدنتان را کاملاً آماده کرده و از سردرد جلوگیری کنید.

اهمیت هیدراته ماندن بدن برای پیشگیری از سردردهای تابستانی
یک اصل کلی این است که شما باید در طی روز حداقل هشت لیوان آب بنوشید که چیزی حدود دو لیتر می‌شود؛ اما طی روزهای گرم تابستان وقتی که فعالیت بدنی دارید لازم است این میزان را به دو و نیم لیتر برسانید. وقتی بدنتان دهیدراته یا کم‌آب می‌شود، مغز نیز کم‌آب و چروک شده و از جمجمه فاصله می‌گیرد و در نتیجه سردرد ایجاد می‌شود. وقتی آب می‌نوشید و بدن را هیدراته می‌کنید، مغز به وضعیت نرمال خود برگشته و سر دردتان برطرف می‌شود.

آلودگی هوا، آلرژن‌ها و سردردهای تابستانی
طی ماه‌های تابستان عوامل دیگری هم وجود دارند که می‌توانند موجب سردرد شوند، مثل آلودگی هوا و آلرژن‌ها. انواع آلاینده‌ها در هوا معمولاً طی روزهای گرم تابستان افزایش می‌یابند؛ چون رفت‌وآمدهای مردم و استفاده از وسایل نقلیه بیشتر می‌شود. سرب، مونوکسید کربن، دی‌اکسید نیتروژن، دی اکسید سولفور و ذراتی بخصوص همگی طی ماه‌های گرم تابستان بیشتر می‌شوند و می‌توانند شما را دچار سردرد کنند. سردردهای ناشی از آلودگی هوا معمولاً شدیدند و گاهی به حدی می‌رسند که فرد را ناتوان کرده و به‌شدت آزار می‌دهند، زیرا این سردردها اغلب میگرنی‌اند. آلودگی هوا ریه‌ها و چشم‌ها را تحریک کرده و موجب سردردهای بسیار بدی می‌شود.
سردردهای آلرژیک دارای علائم منحصربه‌فردی‌اند. گاهی فرد دردی را تجربه می‌کند که در نواحی سینوس‌ها و یا قسمت‌های دیگری از صورت است. سردردهای شدیدتر می‌توانند کوبشی و یک طرف صورت و گاهی همراه با تهوع باشند که اغلب نشانهٔ میگرن‌اند.

غذاها و سردردهای تابستانی
طی ماه‌های تابستان احتمالاً افراد بیشتری پیک‌نیک می‌روند و کباب درست می‌کنند. بعضی از غذاهای تابستانی می‌توانند موجب سردرد شوند. مثلاً هات‌داگ می‌تواند به دلیل نیتراتی که دارد باعث سردرد شود. نیترات به‌طورکلی در برخی از غذاها به مقدار کم وجود دارد؛ اما حساسیت افراد نسبت به این ماده شیمیایی متفاوت است. گوشت‌های فراوری شده اغلب مقداری نیترات دارند. در این شرایط بهتر است غذاهای نیترات دار مصرف نکرده و غذاهای سالم‌تری مثل سالاد را جایگزین کنید. به‌جای خیارشور از سبزی‌های تازه استفاده کنید، پنیر کهنه نخورید و از گیاهان تازه بیشتر استفاده کنید.

آفتاب‌سوختگی و سردرد
به‌طورکلی وقتی دچار آفتاب‌سوختگی می‌شویم فکر می‌کنیم اتفاق خاصی نیفتاده و در عرض چند روز خوب خواهد شد. اما آفتاب‌سوختگی در برخی از موقعیت‌ها می‌تواند شدیدتر باشد. مثلاً وقتی شنا می‌کنید اگر ضدآفتاب نزنید، شدیدتر آفتاب‌سوخته خواهید شد. آفتاب‌سوختگی می‌تواند نسبتاً سریع اتفاق بیفتد؛ در عرض ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زیر آفتاب بودن. بعضی از علائم آفتاب‌سوختگی شدید شامل موارد زیر می‌شود:
. حساس شدن و تاول‌زدن پوست
. احساس درد و گزگز در ناحیه سوختگی
. سردرد و تب و لرز
. تهوع، سرگیجه و دهیدراته شدن بدن
نوع سردردی که همراه با آفتاب‌سوختگی شدید است می‌تواند گاهی تمام سر را در بر بگیرد و ناتوانتان کند. برای تسکین سردرد ناشی از آفتاب‌سوختگی، اغلب درمان‌های سرد می‌توانند تسکین‌دهنده باشند، مثلاً کمپرس سرد، دوش آب سرد و نوشیدن آب و مایعات.

پیشگیری از سردردهای تابستانی
سردرد اغلب طی اواخر بهار و تابستان شایع‌تر است. با نوشیدن آب زیاد، هیدراته نگه‌داشتن بدن، کمتر در معرض نور خورشید قرارگرفتن، توجه بیشتر به تغذیه سالم و متعادل و فشار زیاد به بدن واردنکردن می‌توانید احتمال سردردهای شدید تابستانی را کمتر کنید. اما حتی با این مراقبت‌ها نیز سردردهای میگرنی همچنان ممکن است روی بدهند و احتمالشان صفر نمی‌شود.
بنابراین لازم است داروی مسکن غیرتجویزی مثل استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن و یا آسپرین در دسترس داشته باشید و به‌درستی از آنها استفاده کنید. اگر میگرن دارید و سردردهایتان اغلب شدیدند و مکرراً درگیرتان می‌کنند می‌توانید با مشورت پزشک یک رویکرد درمانی پیشگیرانه را انتخاب کنید تا تکرار سردردهایتان کم و کمتر شود.

برچسب ها: سردرد ، میگرن ، تابستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار