مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی فارس از افزایش ۱۵ درصدی تولید کلزا در استان خبر داد و گفت: با پایان برداشت این دانه روغنی، میزان خرید این محصول در مقایسه با پارسال هزار تن افزایش دارد.
کد خبر: ۱۱۱۵۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲ 20 July 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مهدی صادقی با بیان اینکه کار برداشت کلزا در استان از نیمه فروردین ماه تا اواخر تیرماه ادامه داشته است، اظهار کرد: بیش از هشت هزار و ۳۶ تُن دانه روغنی کلزا تحول مراکز خرید دولتی و خصوصی شده است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: در سال زراعی جاری چهار هزار و ۵۳۱ هکتار از مزارع کلزا در ۲۲ شهرستان استان به مرحله برداشت رسیده‌اند و عملیات برداشت با استفاده از ۵۶ دستگاه کمباین مجهز به هد مخصوص برداشت کلزا انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه به کارگیری کمباین مجهز مخصوص برداشت کلزا در کنترل ریزش این دانه روغنی در زمان برداشت بسیار اثر گذار است، گفت: این اقدام در کاهش قابل ملاحظه در ریزش محصول موثر بوده است.
صادقی با بیان اینکه در سال جاری هر کیلوگرم دانه کلزا به قیمت ۳۰۰ هزار ریال خرید تضمینی شده است، اضافه کرد: ۲۰ مرکز خرید توسطه اداره کل غله و خدمات بازرگانی و تعاون روستایی فارس با تجهیزات کافی در استان کار خرید را انجام داده است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس با تأکید بر نقش گیاه کلزا به عنوان یک تناوب مناسب با غلات و افزایش عملکرد این مزارع در کشت بعدی، افزود: افزایش و توسعه کشت و تولید کلزا در کاهش وابستگی به تامین روغن خوراکی به خارج از کشور اهمیت دارد.
کلزا یکی از گیاهان دانه‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است و کلزا‌هایی که از آن‌ها روغن استخراج می‌شود را کانولا می‌نامند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار