مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس پیش بینی کرد: امسال حدود ۶۷ هزار تن وش پنبه در مزارع استان فارس تولید و برداشت شود.
کد خبر: ۱۱۱۴۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ 10 July 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: براساس برنامه ابلاغی و برای حفظ منابع آبی امسال ۱۴ هزار هکتار از مزارع فارس زیر کشت پنبه رفته که در مقایسه با پارسال بیش از ۱۵ درصد کاهش داشته است.
کاشت پنبه از اواخر اردیبهشت ماه در شهرستان خنج آغاز شد و تا اوایل تیرماه در شهرستان‌های داراب، لارستان، جویم، زرین دشت، فسا، استهبان، سروستان، اوز، جهرم، مهر و لامرد ادامه داشت.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس پیش بینی کرد: امسال حدود ۶۷ هزار تن وش پنبه در مزارع استان فارس تولید و برداشت شود.
مهدی صادقی با بیان این که ۷۶۹ تن بذر تولید داخل از ارقام گلستان، ارمغان و ساجدی توسط پنبه کاران مناطق مختلف این استان کشت شده، گفت:علاوه بر بذور ارقام داخلی، بذر فجر، حکمت، شایان، تابان و بختگان، ماکسا، کاریسما، فلش، لیدر، BA ۱۰۱۰، لودوس و آرمادا نیز در اراضی استان فارس کشت شده است.

وی با بیان اینکه میانگین تولید وش پنبه در هر هکتار از مزارع این استان سال گذشته به حدود ۳۷۰۰ کیلوگرم رسید، تصریح کرد: پارسال میزان تولید کل استان فارس قریب به ۸۰ هزار تن بود که این موفقیت با اجرای برنامه‌های افزایش بهره وری تولید پنبه در واحد سطح محقق شد.

به گفته هزارجریبی، مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی امسال، مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، تسهیلات با کارمزد ۴ درصدی برای خرید کمباین‌های وارداتی پنبه آماده کرده و در اختیار کشاورزان متقاضی قرار می‌دهد.
استان فارس به لحاظ سطح زیر کشت پس از استان خراسان رضوی رتبه دوم را به خود اختصاص داده، اما به لحاظ عملکردی در رتبه نخست میزان برداشت پنبه در کشور قرار دارد.
شهرستان‌های لارستان، داراب، زرین دشت و فسا مهمترین مرکز کشت پنبه در استان فارس بشمار می‌آیند که کشاوزان این نقاط از دیرباز نسبت به کشت این محصول که از آن به نام طلای سفید یاد می‌شود، اقدام می‌کردند.
میانگین برداشت پنبه در هر هکتار سه هزار و ۶۵۰ کیلوگرم است در حالی که میانگین برداشت پنبه در سطح کشور در هر هکتار حدود ۲ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم است.
پنبه استان فارس علاوه بر کمیت در بحث کیفی نیز جزو مرغوب‌ترین پنبه‌ها است به طوری که بسیاری از کارخانه‌های نساجی کشور خواهان محصولات کشاورزان فارس هستند.

برچسب ها: برداشت ، پنب ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار