کمتر ایرانی است که نامی از دنده کباب کرمانشاه و خورشت خلالِ آن نشنیده باشد. غذاهای خوشمزه‌ای که نه تنها در ایران که بعضا در برخی کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای منطقه هم تا حدی شناخته شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۱۴۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵ 09 July 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا این غذاهای رنگارنگ و لذیذ حالا اسم کرمانشاه را در فهرست شهرهای خلاق خوراک جهان قرار داده تا گامی برای شناخت هرچه بیشتر این خوراک‌های خوش آب و رنگ در سطح جهان باشد.

آبان ماه سال ۱۴۰۰ بود که کرمانشاه توانست عنوان "جهان شهر خلاق خوراک" را از آن خود کند و در کنار رشت، در فهرست شهرهای جهانی خلاق خوراک قرار گیرد.

۱۷ تیرماه سال گذشته نیز برای اعلام رسمی این موضوع و آغاز رقابت کرمانشاه با شهرهای خلاق خوراک جهان "پلاک کوبی" شهر خلاق خوراک با حضور دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در میدان "پدر" کرمانشاه انجام شد.

حالا یک سال از این ماجرا می‌گذرد، اما هنوز خیلی خبری از مراکز گردشگری خوراک و رستوران‌های ویژه عرضه غذاهای اصیل کرمانشاهی نیست و همین حالا اگر گردشگری وارد این شهر شود، نمی‌داند باید کجای این شهر سراغ خوراکی‌های متنوع و لذیذ کرمانشاهی را بگیرد؟

"پارسال بودجه‌ای برای شهر خلاق خوراک نداشتیم و عملا نشد کارهای زیادی انجام شود، اما امسال بودجه داریم و کارهایی هم در دست اقدام است" این‌ها را احسان احمدی نصر مدیر پروژه جهانشهر خلاق خوراک و غذا کرمانشاه می‌گوید و ادامه می‌دهد: "سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰ شمسی) بود که نام کرمانشاه در فهرست شهرهای خلاق خوراک قرار گرفت و توانسیم در جمع ۵۰ شهر خلاق خوراک جهان قرار گیریم.

وجود ۱۲۸ نوع نان، غذا و شیرینی تنوع بالایی به خوراکی‌های کرمانشاهی داده که بخش عمده آن را مدیون طبیعت چهار فصل استان و خلاقیت بی‌نظیر بانوان کرمانشاهی در خلق خوراکی‌های خوشمزه از این مواهب خدادادی هستیم.

از مجموع این ۱۲۸ نوع خوراکی ۴۰ مورد آن ثبت ملی شده و ۶۰ پرونده دیگر هم در این زمینه آماده شده که زمینه ثبت ملی آن فراهم شود.

این تنوع بالا موجب ثبت‌نام کرمانشاه در فهرست شهرهای خلاق خوراک شد و تیرماه سال گذشته "پلاک کوبی" شهر خلاق خوراک نیز با حضور دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو صورت گرفت تا کرمانشاه رسما وارد کارزار شهرهای خلاق خوراک جهان شود.

با توجه به اینکه پلاک کوبی در تیرماه سال گذشته صورت گرفت، متاسفانه نتوانستیم در شهرداری بودجه ای به آن اختصاص دهیم، چرا که بودجه سال گذشته، زمستان ۱۴۰۰ بسته شده بود و اعتباری نداشتیم که بخواهیم برنامه‌های شهر خلاق خوراک را بصورت جدی‌تری پیش ببریم، اما با این وجود بیکار ننشستیم و بحث‌های تبلیغاتی و شرکت در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی را در این زمینه دنبال کردیم.

سال گذشته در مجموع در بیش از ۱۰ نمایشگاه ملی و بین‌المللی شرکت کرده و به معرفی خوراکی‌های کرمانشاهی پرداختیم و طی این مدت نیز اطلس خوراک کرمانشاه را تدوین کرده‌ایم که در آن تمام خوراک‌های کرمانشاهی معرفی شده و در حال اخذ مجوز آن از وزارت ارشاد هستیم تا بتوانیم آن را به چاپ برسانیم."

خوراک های کرمانشاه "استاندارد" می‌شوند

وی در ادامه در تشریح برنامه‌های امسال پایگاه جهان شهر خلاق خوراک در کرمانشاه می‌گوید: "یکی از کارهای مهم امسال بحث استانداردسازی خوراک‌های کرمانشاهی است که انجام آن در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با پارک علم و فناوری کرمانشاه پیگیری می‌شود.

قرار است یکی از استارتاپ‌ها بحث استانداردسازی خوراکی‌های کرمانشاه را انجام دهد که با انجام این کار و استانداردسازی خوراک می‌توانیم آنها را وارد منوی رستوران‌ها کرده و از این به بعد رستوران‌ها با استاندارد خاصی به ارائه غذاهای کرمانشاهی بپردازند.

رستوران هایی که این استانداردها را دریافت کنند "پلاک شهر خلاق خوراک" را دریافت کرده و گردشگرانی که به شهر کرمانشاه می آیند می توانند در این رستوران ها طعم اصیل غذاها و خوراک های کرمانشاهی را بچشند.

در گام بعدی به دنبال غنی سازی و بومی سازی فست فودها هستیم و برنامه داریم این کار را نیز تا پایان امسال اجرایی کنیم."

برگزاری جشنواره ملی خوراک ایران در شهریور/ در تلاشیم کرمانشاه پایتخت "خوراک حلال جهان اسلام" شود

"برگزاری جشنواره ملی خوراک ایران هم که قرار بود در تیرماه امسال برگزار شود به بعد از ماه های محرم و صفر موکول شده است، چرا که در تیرماه در برگزاری جشنواره ملی "اسب کُرد" مشارکت داشتیم و فرصتی برای برگزاری این جشنواره فراهم نشد."

احمدی نصر از برنامه ریزی برای برگزاری هرساله این جشنواره خبر می دهد و می گوید: "از عید غدیر به عنوان "یوم الاطعام" یاد می شود و مستحب است که در این روز افراد به دیگران طعام بدهند و برای همین با توجه به تاکید شهردار کرمانشاه، از این پس سالانه، جشنواره خوراک در روز عید غدیر برگزار می شود تا مردم در این روز بزرگ با غذاهای کرمانشاهی اطعام شوند.

یکی از گام های بزرگ ما در کنار برگزاری جشنواره، تبدیل کردن کرمانشاه به پایتخت "خوراک حلال جهان اسلام" است و برنامه داریم تا پس از اقدامات مربوط به شهر خلاق خوراک در این مسیر گام برداریم."

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار