۳۹ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی تایمز دانشگاه های جوان ۲۰۲۳ قرار گرفتند .
کد خبر: ۱۱۱۳۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲ 05 July 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:  سید احمد فاضل‌زاده رئیس مؤسسه ISC گفت: پایگاه رتبه‌بندی تایمز، رتبه بندی دانشگاه‌های جوان دنیا را در سال 2023 منتشر کرد.
فاضل زاده افزود: در بین 605 دانشگاه که در این رتبه بندی حضور دارند، سهم جمهوری اسلامی ایران از دانشگاه های جوان و برتر دنیا 39 دانشگاه بوده است. در این بین، 5 دانشگاه علوم پزشکی مازندران، علوم پزشکی کردستان، علوم پزشکی قزوین، علوم پزشکی بابل و علوم پزشکی قم به ترتیب با رتبه های 65، 76، 87، 92 و 100 در بین صد دانشگاه برتر دنیا این قرار دارند. این در حالی است که در رتبه بندی سال قبل فقط دو دانشگاه از ایران در بین صد دانشگاه برتر دنیا بوده اند.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است از سال 2012 که این رتبه بندی آغاز شد، دانشگاه صنعتی شریف تا سال 2016 در این رتبه بندی حضور داشت و از سال 2017 به علت اینکه قدمت این دانشگاه بیش از 50 سال شد از این فهرست کنار رفت. دانشگاه های بزرگ کشور همچون دانشگاه تهران، علوم پزشکی تهران، دانشگاه شیراز و دیگر دانشگاه هایی که در دیگر رتبه بندی های تایمز حضور داشته اند، دارای قدمتی بیش از 50 سال هستند و لذا نمی توانند در رتبه بندی دانشگاه های جوان حضور یابند.

رتبه سایر دانشگاه ­های حاضر در این رتبه بندی در جدول زیر نمایش داده شده است.

 

عملکرد کشورهای اسلامی در رتبه بندی دانشگاه های جوان تایمز 2023

 

رئیس مؤسسه ISC گفت: در رتبه بندی دانشگاه های جوان تایمز 2023، تعداد 213 دانشگاه از 20 کشور اسلامی حضور دارند. این در حالی است که در سال قبل 173 دانشگاه اسلامی در این رتبه بندی حضور داشته اند.

به لحاظ تعداد دانشگاه های حاضر در رتبه بندی، کشورهای ترکیه، جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به ترتیب با 47، 39 و 22 دانشگاه، رتبه اول تا سوم را در میان کشورهای اسلامی کسب کردند.

 

فاضل زاده گفت: به لحاظ رتبه دانشگاهی نیز دانشگاه قطر (24)، دانشگاه امارات متحده عربی (38)، دانشگاه الفیصل عربستان سعودی (51)، دانشگاه کوچ ترکیه (55) و دانشگاه علوم پزشکی مازندران ایران (65)، به ترتیب رتبه های اول تا پنجم را در بین کشورهای اسلامی دارند.

جدول زیر وضعیت دانشگاه های کشورهای اسلامی را در این رتبه بندی نشان می دهد.

 

شاخص های رتبه بندی دانشگاه های جوان تایمز

وی در ادامه گفت: رتبه ­بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام های رتبه بندی بین المللی است که هر ساله دانشگاه های برتر دنیا را بر اساس 13 شاخص عملکردی در قالب 5 معیار کلی آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجه بین المللی جهت انجام مقایسه های جامع و متوازن مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می دهد.

 

وی افزود: در ارزیابی دانشگاه های جوان تایمز، جهت انجام بررسی های مطلوب تر، به شاخص های نظرسنجی شهرت دانشگاهی وزن کمتری اختصاص داده شده است.

همچنین در رتبه بندی تایمز از سه منبع اطلاعاتی شامل: 1- اطلاعات حاصل از نظرسنجی ها، 2- اطلاعات ارائه شده از سوی دانشگاه ها، 3- اطلاعات پژوهشی دانشگاه ها در پایگاه استنادی اسکوپوس جهت محاسبه شاخص ها و نمرات بهره گرفته شده است.

رئیس مؤسسه ISC گفت: رتبه‌بندی تایمز، شامل 605 دانشگاه از سراسر دنیا می باشد که قدمتی کمتر از ۵۰ سال دارند که جزو دانشگاه های جوان برتر دنیا محسوب می شوند (358 دانشگاه با عنوان "Reporter" آورده شده است، بدین معنی که پرسشنامه رتبه بندی تایمز را تکمیل کرده اند ولی حدنصاب قابل قبول برای محاسبه رتبه را در رتبه بندی را نداشته اند).

این یازدهمین فهرست دانشگاه‌های برتر جوان است که در دنیا از سال ۲۰۱۲ تاکنون به صورت سالانه توسط پایگاه رتبه‌بندی تایمز انجام شده است.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار