امتحان کنکور شبیه یک ماراتون ذهنی است که موفقیت در آن از اهمیت زیادی برخوردار است. استرس داوطلبان در ایام کنکور و فرصت محدود آنها دراین ایام باعث می شود که الگوی غذایی آن ها تا حد زیادی دچار تغییر شود.
کد خبر: ۱۱۱۳۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰ 05 July 2023

 امتحان کنکور شبیه یک ماراتون ذهنی است که موفقیت در آن از اهمیت زیادی برخوردار است. استرس داوطلبان در ایام کنکور و فرصت محدود آنها دراین ایام باعث می شود که الگوی غذایی آن ها تا حد زیادی دچار تغییر شود. اما در این میان تغذیه نقش مهمی در موفقیت داوطلبان دارد. تغذیه صحیح و مناسب می تواند عملکرد و حافظه را بهبود و میزان استرس و اضطراب را کاهش دهد.

مهمترین نکات تغذیه ای در شب قبل از کنکور:

در وعده شام از غذاهای سنگین و پرچرب مانند فست فود، ماکارونی پرچرب و همچنین غذاهای تند و پر ادویه اجتناب شود زیرا می تواند سبب بی ‌خوابی و بی ‌قراری شود.
بهتر است وعده شام قبل از کنکور سبک باشد. یک تکه گوشت یا مرغ کبابی یا تخم مرغ آبپز همراه با نان می‌ تواند انتخاب مناسبی باشد.
غذاهایی که دارای حبوبات هستند برای شام قبل از کنکور مناسب نیستند، زیرا ایجاد نفخ می‌کند و ممکن است موجب شود که فرد، خواب راحتی نداشته ‌باشد.
برای پیشگیری از ایجاد مشکلات گوارشی توصیه می شود از مصرف دیرموقع شام پرهیز و شام در ساعات ابتدایی شب مصرف شود.
در ایام نزدیک به کنکور توصیه می شود از مصرف انواع فست فود و غذاهای آماده پرهیز شود، زیرا ممکن است سبب مسمومیت غذایی شود.
شب و روز قبل از کنکور بهتر است از مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین (شکلات تلخ، چای پر رنگ، قهوه، نسکافه و نوشابه) پرهیز شود. مصرف زیاد کافئین باعث تپش قلب، بی خوابی و تشدید استرس می شود.
مصرف بعضی از سبزی ها از قبیل ریحان، نعنا، کاهو و سیب نیز در کاهش اضطراب بسیار مفید است.
از مصرف قهوه، چای یا نوشابه گازدار کولا از حدود 6 ساعت قبل از خواب پرهیز شود و مصرف این مواد در طول روز محدود شود.
مصرف یک لیوان شیر قبل از خواب از طریق ترشح ملاتونین، باعث ایجاد آرامش و یک خواب راحت می شود.
خواب ناکافی باعث عدم تمرکز، خستگی و سردرد در روز آزمون می‌شود، بنابراین بهتر است داوطلبان شب کنکور خواب کافی (حدود 7-8 ساعت) داشته باشند.

نکات تغذیه ای برای روز آزمون:

مصرف صبحانه در صبح کنکور اهمیت بسیار زیادی دارد. صبحانه انرژی موردنیاز برای فعالیت مغز را تامین می کند. بهترین صبحانه، صبحانه‌ای است که سرشار از پروتئین باشد. تخم‌مرغ آب‌پز یا نان و پنیر و گردو انتخاب های مناسبی است.
بهتر است به جای نان سفید از نان‌های سبوس‌دار برای صبحانه استفاده شود، زیرا از افت قند خون جوگیری می کند و احساس سیری بیشتری ایجاد می کند.
برای افرادی که اضطراب زیادی دارند و نمی توانند صبحانه مفصل بخورند، توصیه می شود از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.
توصیه می شود در طول آزمون از مصرف آبنبات، شکلات و آبمیوه صنعتی پرهیز شود، زیرا این مواد غذایی باعث ترشح انسولین، افت سریع قند خون و در نهایت سبب تشدید استرس و کاهش عملکرد می‌شود. به طور کلی به جای چنین مواد غذایی بهتر است از مغزها، خرما، انجیر، کشمش و توت خشک استفاده شود.
کم آبی می تواند سبب کاهش تمرکز و خستگی شود، به همین دلیل در طول آزمون مصرف آب، آبمیوه طبیعی و شربت خانگی توصیه می شود.
توصیه بر این است که هنگام کنکور، از مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی هایی که تا آن روز مصرف نشده اجتناب شود، زیرا در صورت وجود حساسیت ممکن است سبب ایجاد مشکلات گوارشی شود.

برچسب ها: کنکور ، خوراکی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار