مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی : قیمت شکر در درب کارخانه را ۲۵ هزار و ۵۰۰ و قیمت شکر فله مصرف کننده را ۲۸ هزار تومان عنوان کرد و در خصوص دلیل کمبود شکر در بازار گفت: مسئله‌ این است که یک محموله ۱۰هزار تنی شکر توسط شرکت بازرگانی دولتی برای صنوف مختلف در استان‌های مختلف توزیع شد و از این ۱۰هزارتُن کمتر از ۵۰تُن آن جذب بازار شده است.
کد خبر: ۱۱۱۳۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶ 03 July 2023

تابناک فارس به نقل از ایرنا: زمزمه‌های کمبود شکر در مناطق مختلف کشور در ماه‌های اخیر موجبات نگرانی و دغدغه خاطر را برای مردم در اقصی نقاط کشور فراهم کرد و عمده نگرانی مردم هم این بود که مبادا این نبود یا کمبود کالا باعث افزایش قیمت شکر شود.

دلیل کمبود شکر در بازار چه بود؟

بر اساس گزارش‌های موجود در ماه‌های گذشته قند کیلویی ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان و شکر کیلویی ۲۷ هزار تومان در بازار عرضه می‌شد؛ در صورتی که قیمت شکر دولتی ۲۳ هزار و ۲۳۰ تومان است و این افزایش قیمت باعث شده بود این موضوع به ذهن متبادر شود که شکر دولتی در بازار موجود نیست.

اما مسئولان موضوع کمبود شکر در بازار را تکذیب و اعلام کردند که در زمینه شکر کمبودی وجود ندارد.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اخیراً درباره وضعیت شکر در بازار توضیح داد که هیچ گونه کمبودی در زمینه شکر نداریم.

 

قیمت شکر در بازار

او قیمت شکر در درب کارخانه را ۲۵ هزار و ۵۰۰ و قیمت شکر فله مصرف کننده را ۲۸ هزار تومان عنوان کرد و در خصوص دلیل کمبود شکر در بازار گفت: مسئله‌ این است که یک محموله ۱۰هزار تنی شکر توسط شرکت بازرگانی دولتی برای صنوف مختلف در استان‌های مختلف توزیع شد و از این ۱۰هزارتُن کمتر از ۵۰تُن آن جذب بازار شده است.

به گفته مدیرکل دفتر بازرسی وزارت جهاد کشاورزی، تنظیم بازار شکر بر عهده انجمن قند و شکر قرار داده شده و این انجمن ۲۰تُن شکر سهمیه‌ای در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار داده که ۵۰ درصد آن به فروش رسیده است. در حقیقت شکر برای بخش خصوصی است و فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید تبادلات مالی خود را با آنها به موقع انجام دهند که اقدام به این کار نکرده بودند و به همین دلیل با کمبود در بازار مواجه شدیم.

وی که معتقد است کارخانجات تولید شکر متقاضی فروش شکر هستند ولی به دلیل کمبود نقدینگی فروشگاه‌های زنجیره‌ای این شکر خریداری نشده است، عنوان کرد احتکاری از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای رخ نداده است.

وضعیت شکر در استان فارس

فارس نیز یکی از استان‌های تولیدکننده شکر در کشور محسوب می‌شود که با وجود برخورداری از پتانسیل تولید شکر در ماه‌های اخیر کمبود این محصول در بازار به شدت احساس می‌شد؛ این در حالی بود که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون خبرهایی مبنی بر گران‌فروشی و احتکار شکر در استان فارس منتشر شد.

 

طبق بررسی‌های دفتر نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی از پیامک سنتر یک کارخانه واردکننده شکر در اقلید به مشتریانش در ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۲ مشخص شد که این کارخانه شکر وارد شده خود را که باید با نرخ ۱۸ هزار ۱۸۰ تومان عرضه می‌کرد به نرخ ۲۵ هزار تومان عرضه می‌کند.

به گفته مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی بازرسان وزارت جهاد کشاورزی به این موضوع ورود کرده و چهار هزار تن شکر این کارخانه را توقیف و آن را به نرخ مصوب در بازار عرضه کردند.


در روز ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان فارس از وجود مقادیری شکر احتکار در یک انبار در شهرک صنعتی شیراز مطلع و موضوع را در دستور کار خود قرار دادند و پس از هماهنگی با مرجع قضایی ماموران به آدرس مذکور اعزام و موفق شدند در بازرسی از آن انبار، ۹۶ تن شیر خشک، شکر و قهوه احتکار که با هدف توزیع خارج از شبکه دپو شده بود را کشف کنند.

چهار روز بعد یعنی در روز۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در پی دریافت خبری مبنی بر احتکار مقادیر قابل توجهی شکر در انبارهای کارخانه قند مرودشت، موضوع در دستور کار مأموران پلیس امنیت اقتصادی این شهرستان قرار گرفت و ماموران پلیس امنیت اقتصادی در معیت عوامل تعزیرات به محل مورد نظر مراجعه و در بازرسی از آن انبارها، ۹ هزار و ۸۷۶ تن شکر احتکار را کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان فارس در آن زمان ارزش شکرهای احتکار را ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد کرد.

آخرین اقدامات انجام شده برای تنظیم بازار

البته برخی مشکل کمبود شکر را به مسائل و موضوعات دیگر هم نسبت می‌دهند چراکه این مشکل در ماه‌های اخیر تنها به بازارهای فارس محدود نمی‌شد و استان‌های مختلف در کشور با این معضل دست و پنجه نرم می‌کردند. در واقع برخی معتقدند اتخاذ سیاست ارزی ارزان‌سازی ارز برای واردات ۲۵ قلم کالا در سال ۱۳۹۷، تعادل اقتصاد شکر را به هم ریخته است.

این سیاست‌ها باعث شد واردکنندگان شکر اعم از شرکت بازرگانی دولتی و واردکنندگان خصوصی با دسترسی به ارز ارزان، یعنی دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، نبض بازار شکر را در دست بگیرند و تولید داخلی را که باید با دلار آزاد فعالیت می‌کرد در شرایط سخت قرار دهند.

بدین ترتیب وزارت جهاد کشاورزی برای حل این مشکل ورود کرد و در نهایت پیگیری‌های مسئولان این وزارتخانه باعث شد که بخش عمده‌ای از مشکل کمبود این محصول در شرایط کنونی برطرف شود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس درباره آخرین اقدامات انجام شده برای تنظیم بازار شکر و توزیع این محصول در استان گفت: اخیراً مشکلی را در خصوص کمبود شکر مورد نیاز صنایع و مصرف خانوار داشتیم که خوشبختانه با شرایطی که فراهم شد و ستاد تنظیم بازار قیمتی را برای شکر مشخص کرد مشکل واردات شکر مرتفع شد.

صمد رنجبری ادامه داد: در حال حاضر ستاد تنظیم بازار قیمت واحدی برای شکر در کشور اعلام کرده که کارخانجات قند و شکر ملزم به رعایت این قیمت برای فروش شکر هستند.

 

بخشودگی مالیات و کاهش مالیات ارزش افزوده واردات شکر

به گفته رنجبری بخشودگی مالیات و کاهش مالیات ارزش افزوده واردات شکر از ۹درصد به یک‌درصد موجب شد که هم موضوع واردات تسهیل شود و هم شکری که در کارخانجات ذخیره‌سازی شده بود آزاد و به بازار وارد شود.

رنجبری افزود: در حال حاضر شکر به اندازه تأمین نیاز در استان موجود و در حال توزیع است؛ چهار شرکت قند و شکر در استان فارس وجود دارد که در حال توزیع شکر موردنیاز صنوف مختلف از جمله صنایع تبدیلی و غذایی و صنوف تولیدی و حتی خانوار ‌هستند.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: ساز و کار این اقدام هم از نظر قیمت و هم از لحاظ تکلیف مالیات مشخص است و کارخانجات هیچ مشکلی برای توزیع شکر با مصرف کنندگان نهایی نخواهند داشت.

رنجبری افزود: وضعیت ذخیره کارخانجات بسیار مطلوب است و شکر در کارخانجات وجود دارد و کار توزیع هم به صورت مناسب در حال انجام است؛ می‌توان گفت مشکل کمبود شکر با توزیع این کارخانجات برطرف شده است.



برچسب ها: قیمت ، قیمت شکر ، کمبود شکر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار