رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌ طبیعی و محیط‌ زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روستای لایزنگان داراب میزبان بزرگترین دشت گل دیم جهان است، گفت: ثبت ملی و جهانی این دشت گل کلید خورده و بزودی عملیاتی می شود.
کد خبر: ۱۱۱۲۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰ 01 July 2023

تابناک فارس به نقل از یارنا: محمدجواد عسکری افزود: لایزنگان داراب بیش از پنج هزار هکتار دشت گل محمدی دیم دارد که علاوه بر تولید جاذبه گردشگری بالایی نیز به آن بخشیده است.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای ثبت ملی دشت گل دیم این روستا انجام شده و بزودی به سرانجام می‌رسد، اضافه کرد: ثبت جهانی این گلستان دیم از سوی یونسکو پیگیری شده و در این راستا با نمایندگان فائو (سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد) رایزنی شده است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اثرگذاری ثبت ملی و جهانی این دشت‌گل بر رونق گردشگری منطقه، ادامه داد: گلستان‌های دیم روستای لایزنگان قابلیت بالایی برای اشتغالزایی دارد و باید به صورت چند منظوره برای اشتغالزایی مورد استفاده قرار گیرد که فعال شدن گردشگری و صنایع تبدیلی در این زمینه کمک کننده است.

عسکری با بیان اینکه گل محمدی دیم این روستا به دلیل ارگانیک بودن از کیفیت بالایی برخوردار است، گفت: این محصول صادراتی است اماباید با ایجاد صنایع تبدیلی متعدد از خام‌فروشی آن پیشگیری کرد.

وی افزود: اکنون بنیز کارهای خوبی در این زمینه انجام شده اما کافی نیست و باید شرایط برای سرمایه‌گذاری در این عرصه فراهم شود.

از ۱۵ هزار مزرعه گل دیم محمدی در ایران، هفت هزار هکتار آن در استان فارس است که از این هفت هزار هکتار، پنج هزار و ۶۰۰ هکتار آن در روستای لایزنگان شهرستان داراب قرار دارد.

شهرستان داراب باسطح زیر کشت پنج هزار و ۶۰۰ هکتار گل محمدی که پنج هزار و یکصد هکتار آن به صورت دیم است، سالانه نزدیک به هفت هزار و ۵۰۰ تن از این محصول را تولید می کند.

شهرستان داراب در فاصله ۲۴۵ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار