رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : پیش‌بینی می‌شود ۷۵۰ هزار قطعه طیور در روستا‌های استان علیه بیماری نیوکاسل واکسیناسیون شوند.
کد خبر: ۱۱۱۲۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲ 01 July 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان علیرضا حیدری رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : بیماری نیوکاسل از بیماری‌های حاد طیور صنعتی است که از سابقه طولانی برخوردار است که منبع و مخزن آن پرندگان وحشی محلی مثل گنجشک و کلاغ است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و آبزیان دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: پرندگان وحشی ارتباط مستقیمی با پرندگان بومی دارند و همین ارتباط یک مقاومت نسبی در آن‌ها ایجاد کرده لذا همین ماکیان بومی به عنوان منبعی برای انتقال بیماری صنعت طیور محسوب می‌شوند.

وی گفت: یکی از برنامه‌های اداره کل دامپزشکی استان به منظو حفظ و حراست از سرمایه‌های طیور صنعتی و حفظ و حراست از طیور روستایی که بخشی از اقتصاد روستایی است، واکسینه کردن طیور روستایی عشایری است.

حیدری تصریح کرد: اجرای طرح واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل یک برنامه مهم و تاثیر گذار سازمان دامپزشکی کشور است که علاوه بر جلوگیری از سرایت و انتشار بیماری به مرغداری‌های صنعتی، ارتقا ضریب بهداشت عمومی و امنیت غذایی، نقش مهمی در کمک به اقتصاد خانوار روستایی و ایجاد انگیزه در مردم ساکن روستا دارد.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون طیور از سال ۱۳۹۹ شروع شده و اکنون هشتمین مرحله است، افزود: اولین مرحله طرح واکسیناسیون سال ۱۴۰۲ از اول تیرماه شروع و تا بیستم مرداد علیه بیماری نیوکاسل ادامه دارد و پیش بینی شده که ۷۵۰ هزار قطعه طیور علیه این بیماری به صورت کاملاً رایگان واکسینه شود.

حیدری از روستاییان خواست در طول اجرای طرح رایگان واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند تا این طرح به صورت کامل اجرا شود.

وی گفت: انتقال این بیماری به انسان‌ها بسیار نادر است با این حال در صورتی که یک فرد از گوشت پرندگان آلوده به این بیماری تغذیه کند، ممکن است به مدت یک تا ۲ روز دچار سردرد و علایم بیماری آنفولانزا شود، اما با این وجود با خوردن گوشت پرندگان آلوده به این بیماری، خطری تهدید کننده سلامتی انسان نخواهد بود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و آبزیان دامپزشکی استان کرمانشاه از کسانی که در کار پرورش طیور هستند خواست هرگونه تلفات طیور را به دامپزشکی شهرستان‌ها اطلاع‌رسانی کرده و تلفات را دفن کنند و تاکید کرد که تلفات طیور به عنوان غذا به حیوانات خانگی خورانده نشود.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای هر چه بهتر این طرح و به منظور پوشش فراگیر و حداکثری طیور روستایی و در نتیجه افزایش ایمنی پرنده علیه بیماری مهلک نیوکاسل در سراسر استان، همکاری بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و روستاییان با ادارات دامپزشکی و اکیپ‌های واکسیناسیون بسیار کمک کننده و تاثیر گذار خواهد بود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار