برداشت میوه‌های تابستانی از باغات استان فارس امسال ۲۵ درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۱۱۱۲۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ 01 July 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مدیر امور باغی استان فارس گفت: برداشت انواع مختلف میوه‌های هسته‌دار شامل هلو، شلیل، شفتالو، زردآلو، آلو گیلاس، آلبالو و گوجه باغی از ۹ هزار هکتار باغات فارس در حال انجام است.

پاکاری پیش بینی کرد: کاهش سرمازدگی امسال موجب افزایش ۲۵ درصدی برداشت میوه‌های تابستانی در فارس شود.

او گفت: به‌طورکلی مهم‌ترین مناطق تولید انواع میوه‌های هسته‌دار در استان فارس، شهرستان‌های سپیدان، بوانات، سرچهان، آباده، خرم بید، اقلید، شیراز، کوار، داراب و استهبان است که میوه‌هایی ازجمله هلو، شلیل و شفتالو در باغات این شهرستان‌ها برداشت می‌شود.

پاکاری اضافه کرد: سایر محصولات مانند گوجه باغی، گیلاس و آلبالو نیز به‌صورت مخلوط با سایر درختان یا در حاشیه باغ‌های اصلی کشت می‌شود.
محصولات هلو و شلیل بر اساس منطقه و نوع رقم از اوایل خرداد تا اواخر شهریور به‌صورت تدریجی به بازار عرضه می‌شود.
ارقام ردهون، آلبرتا، زعفرانی زودرس و دیررس و انجیری به ترتیب از اوایل خرداد تا اواخر شهریور و انواع آلو و آلوی قطره طلا نیز در شهرستان‌های بوانات، اقلید، سپیدان، خرم بید، داراب، کوار و شیراز برداشت می‌شود.

مهم‌ترین رقم تولیدی آلو، آلوی بخارای بوانات است که در اواخر شهریور برداشت و پس از فرآوری به‌عنوان محصول خشک قابل نگهداری و روانه بازار مصرف می‌شود.
او ادامه داد: شهرستان خرم بید نیز از دیگر مناطق تولیدکننده آلوی خشک در بوانات است.
پاکاری افزود: ارقام تازه خوری نیز شامل انواع آلو سیاه شابلون، آلوی سانتروزا و کالیفرنیا از اوایل خرداد تا اواخر شهریور برداشت‌شده و رقم آلوی مریلند نیز به‌عنوان یک رقم مطلوب برای تهیه خشکبار و نیز تازه خوری تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
مدیر امور باغی استان فارس اضافه کرد: دیگر محصول مهم استان زردآلوی قیسی است که در شهرستان‌های آباده، اقلید، استهبان، شیراز سپیدان، مرودشت و جهرم تولید می‌شود.
او اظهار کرد: ارقام مختلف زردآلو قیسی مانند تخم گردی، خیاری، نصرتی و کتانی است که از اوایل خرداد تا اواخر مرداد برداشت و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار