مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز با اشاره به وجود ۸۵ بقعه متبرکه در استان اعلام کرد: مرمت این بقعه ها با حفظ معماری تاریخی در دستور کار است.
کد خبر: ۱۱۱۲۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱ 27 June 2023

ریشه‌های تاریخ تشیع در بناهای امامزادگان تاریخی نمایان است

به گزارش «تابناک البرز» رحیم خاکی گفت: حفظ معماری بقعه‌های تاریخی در واقع بالا نگه‌داشتن پرچم تشیع در تاریخ است.

او می گوید: ریشه‌های تاریخ تشیع در بنا‌های امامزادگان تاریخی نمایان است و برهمین اساس حفظ معماری بنا‌های امامزادگان بسیار با اهمیت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: بنای امامزادگان تاریخی ریشه‌تاریخی و پرچم تشیع را در برابر دیدگان جهانیان و ادیان مختلف افراشته نگه داشته‌است و اکنون این پرچم نزد ما به امانت است، امانتی که باید بدون کم و کاست به نسل‌های آینده سپرده شود. خاکی یکی از الگو‌های معماری هر فرهنگ و تمدنی را معماری مذهبی عنوان کرد که پس از معماری مسکونی کهن‌ترین الگوی معماری در جهان است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز افزود: اهمیت بنا‌های تاریخ امامزادگان از این جهت دوچندان است که به عنوان میراثی غیرمنقول حدود هزار سال است که در برابر دید همگان قرار دارد و اجداد ما با حفظ و صیانت از این یادمان‌ها ریشه‌های تاریخی و پرچم تشیع را در برابر دیدگان جهانیان و ادیان مختلف افراشته نگه داشته‌اند.

او افزود: در روزگاری که چرخ‌های مدرنیته در حال از بین بردن سنت‌هاست، هر خشت و آجری که از امامزادگان تاریخی کم شود و یا شکل تاریخی آن را تغییر دهد، آب به آسیاب دشمنان ریخته شده است.

وی بیان کرد: دشمنان با تبلیغات و هزینه‌های میلیون دلاری تلاش می‌کنند، تاریخ عظیم تشیع را به دوره صفوی تقلیل دهند، از این رو حفظ بنا‌های امامزادگان تاریخی حتی اگر با خشت گل باشد، ضروری است.

خاکی با بیان این که معماری آیینی به مرور زمان و با پیدایش ادیان آسمانی به ویژه ادیان ابراهیمی، هویت ساختاری ویژه یافت، افزود: سنت‌های ساخت بنا‌های آرامگاهی در ایران پس از اسلام برای مدتی متوقف و از قرن سوم و چهارم هجری دوباره احیاء و اندک اندک بزرگان دینی و امامزادگان پس از تدفین صاحب مقابری شدند که در هر ۲ بار توجه به سنت‌های معماری شکل یافت که در دوران سلجوقی اغلب برج مقبره هستند و در دوران ایلخانی تبدیل به نقشه می‌شوند که هنوز نیز بسیار پررنگ است.

خاکی ادامه داد: یک رواق در شمال سپس ایوان و بعد از آن گنبدخانه‌ای که بر روی مزار قرار دارد که این ساختار شاکله معماری بنا‌های آرامگاهی امامزادگان را شکل داده و تا به امروز ادامه یافته است.

وی بیان کرد: برهمین اساس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سایر دستگاه‌های فرهنگی استان البرز در امر مرمت بقعه‌های متبرکه حفظ هویت تاریخی آن‌ها را در اولویت قرار داده اند.

خاکی گفت: امسال مرمت تعدادی از بقعه‌های متبرکه استان البرز آغاز شده و این روند ادامه دارد.

اکنون حدود ۸۵ بقاع متبرکه تاریخی در البرز وجود دارد که از این تعداد ۴۱ امامزاده تاریخی به ثبت ملی رسیده است. بیشتر امامزاده‌های تاریخی استان مربوط به دوران صفوی و قاجاری است و برخی نیز مربوط به دوران تیموری، ایلخانی و سلجوقی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار