رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس مصوبات مجلس در طرح ساماندهی بازار اجاره بهای املاک مسکونی از این پس شهردای ها نیز برای شناسایی خانه های خالی به میدان آمده و شورای عالی مسکن نیز در شرایط اضطرار قیمت گذاری انجام خواهد داد.
کد خبر: ۱۱۱۰۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰ 14 June 2023

تابناک فارس به نقل از ایسنا: محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به تصویب طرح ساماندهی بازار اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس، بیان کرد: مجلس تمام تلاش خود را به کار گرفت تا قبل از فرارسیدن فصل تابستان طرح ساماندهی بازار اجاره بهای املاک مسکونی را به نتیجه برساند. نظرات متفاوتی پیرامون این طرح مطرح بود اما در نهایت در مجلس نهایی شد و امیدوار هستیم که شورای نگهبان نیز به سرعت نظرات خود را پیرامون این طرح به مجلس اعلام کند تا به قانون تبدیل و برای اجرای به دولت ابلاغ شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در این قانون ساماندهی مشاوران املاک دنبال شده است، اظهار کرد: حق الزحمه مشاوران املاک دیگر تابعی از قیمت معامله ملک نیست بلکه بر اساس قیمت تعریف شده در سامانه خواهد بود. از طرف دیگر مشاوران املاک بر اساس سلامت رتبه بندی خواهند شد.

رئیس کمیسیون عمران با اشاره به اینکه برخی از سکوهای معاملاتی در افزایش قیمت ها با ارائه قیمت های غیر واقعی نقش دارند، گفت:‌ بنابراین بر اساس این طرح سکوهای معاملاتی مسکن مانند دیوار، نظارت پذیر و شفاف شده اند. مجلس تاکید دارد که قیمت گذاری نباید سلیقه ای باشد.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از سوی دیگر در این طرح، برای شناسایی خانه های خالی شهرداری‌ها را دخیل کردیم. قسمتی از منابع حاصل از مالیات خانه های خالی را به شهرداری ها اختصاص دادیم تا انگیزه داشته و برای شناسایی خانه های خالی کمک کنند.

رضایی در پایان تاکید کرد: از سوی دیگر بر اساس این طرح، زمین های بایر و رها شده ای که در شهرها داریم و ساخت و ساز در آنها صورت نمی گیرد، مشمول جریمه می شوند. به شورای عالی مسکن نیز این اختیار داده شده تا در شرایط اضطرار، قیمت گذاری انجام دهد. بنده فکر می کنم موارد دیده شده در این طرح می تواند در کنترل بازار اجاره بهای املاک مسکونی نقش موثری ایفا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار