حدود ۹۰درصد انجیر کشور در استان فارس تولید می‌شود و این استان صاحب بیشترین سطح زیرکشت انجیر دیم است. تا جایی که انجیرستان‌های شهرستان استهبان زبانزد خاص و عام است.
کد خبر: ۱۱۰۹۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳ 11 June 2023

تابناک فارس به نقل از ایانا:انجیر محصول باغی است که به صورت دیم و آبی تولید می‌شود و بازار داخلی و صادراتی بسیار پررونقی دارد. این محصول به دو صورت‌ تر و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایران توانست در سال گذشته در راستای متنوع سازی مبادی صادراتی انجیر ایرانی را به سه مقصد جدید یعنی یونان، کلمبیا و اردن صادر کند.

اما انجیر ایرانی در کدام استان‌ها تولید می‌شود و کدام ویژگی این محصول بازار صادراتی مناسبی برای آن فراهم کرده است؟ حدود ۹۰درصد انجیر کشور در استان فارس تولید می‌شود و این استان صاحب بیشترین سطح زیرکشت انجیر دیم است. تا جایی که انجیرستان‌های شهرستان استهبان زبانزد خاص و عام است.

از طرف دیگر انجیر ایران با توجه به اینکه به میزان قابل توجهی به‌صورت دیم تولید می‌شود، در فرآیند تولید آن از سموم کشاورزی استفاده نمی‌شود و به این ترتیب، انجیر ایرانی نوعی محصول ارگانیک به حساب می‌آید. به همین دلیل در بازارهای جهانی بسیار طرفدار داشته و این خصوصیت، یک مزیت رقابتی برای محصول ایرانی ایجاد می‌کند.

سازمان خواروبار جهانی یا همان فائو اعلام کرده است که ایران پنجمین تولیدکننده بزرگ انجیر در جهان بوده که توانسته است سال گذشته بالغ بر یک میلیون و 200 هزار تن از تولیدات خود را روانه بازار داخلی و خارجی کند. همچنین این سازمان در گزارش‌های خود آوره که ایران در صادرات انجیر تر رتبه اول و در انجیر خشک مقام سوم را دارا است.

جزئیات صادرات انجیر در یکسال اخیر

براساس آمار گمرک در سال گذشته 16 هزار و 87 تن و 217 کیلوگرم انجیر به ارزش یک هزار و 392 میلیارد و 866 میلیون و 607 هزار تومان یا 48 میلیون و 535 هزار و 502 دلار به دیگر کشورها صادر شده است.

این در حالی است که آمارهای گمرک در سال 1400 نشان می‌دهد طی این بازه زمانی 13 هزار و 41 تن و 579 کیلوگرم انجیر به ارزش 903 میلیارد و 907 میلیون و 627 هزار تومان یا 38 میلیون و 723 هزار و 583 دلار از کشور صادر شده بود.

رشد قیمت پایه صادراتی انجیر

آمارها نشان دهنده آن است که طی بازه یکساله اخیر صادرات انجیر به لحاظ وزنی با افزایش حدودا 25 درصدی و از نظر ارزش دلاری با رشد حدودا 25 درصدی و به لحاظ ارزش تومانی با صعود حدودا 55 درصدی روبرو بوده است.

از طرف دیگر مشاهده قیمت پایه صادراتی انجیرنشان می‌دهد در سال 1400 هر کیلوگرم از این محصول سه دلار و 38 هزار و 700 تومان بوده و در سال 1401 هر کیلوگرم انجیرصادراتی به سه دلار و 86 هزار و 600 تومان رسیده است که به لحاظ ارزش دلاری ثابت مانده ولی از نظر ریالی رشد 10 هزار تومانی داشته است.

صادرات انجیری ایرانی به 38 کشور دنیا

طی یکسال اخیر انجیر باغداران ایرانی به مقصد 38 کشور جهان شامل کشورهای اتریش، اردن، ارمنستان، ازبکستان، استرالیا، افغانستان، امارات متحده عربی، انگلستان، آلمان، بحرین، بلژیک، پاکستان، تایلند، تایوان، ترکیه، آذربایجان،چین، ژاپن، سنگاپور، سوئیس، سوئد، عمان عراق، روسیه، فرانسه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، و کانادا، کره جنوبی، کلمبیا، کویت، گرجستان، مالزی، هلند، هند، هنگ کنگ و یونان صادر شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار