نگاهی به برنامه‌های روز اول سفر وزیر به کهگیلویه و بویراحمد
ضرغامی در ابتدای سفر خود، مسیر پاتاوه به دهدشت را برای بازدید از مناطق گردشگری چرام و کهگیلویه انتخاب کرد و ابتدا در مسیر خود سری به آبشار آبریز در منطقه دشمن‌زیاری شهرستان کهگیلویه زد.
کد خبر: ۱۱۰۵۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۷ 18 May 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، روز گذشته عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با استقبال استاندار، نماینده بویراحمد، دنا و مارگون و همچنین برخی مدیران استانی وارد فرودگاه یاسوج شد !

همسفری با بی حجاب‌ها تا بازدید از چشمه بلقیس و بلاد شاپور/ شبی با سازو اواز محلی!

بازدید از آبشار آبریز
ضرغامی در ابتدای سفر خود، مسیر پاتاوه به دهدشت را برای بازدید از مناطق گردشگری چرام و کهگیلویه انتخاب کرد و ابتدا در مسیر خود سری به آبشار آبریز در منطقه دشمن‌زیاری شهرستان کهگیلویه زد.
مهندس ضرغامی در این بازدید بر ایجاد زیرساخت‌های لازم در مناطق گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: جاذبه‌های طبیعی بهترین مقصد گردشگری برای استفاده مردم و گردشگران است.
مهندس ضرغامی گفت: از هرگونه سرمایه‌گذاری با هدف توسعه زیرساخت‌های گردشگری حمایت می‌شود.

همسفری با بی حجاب‌ها تا بازدید از چشمه بلقیس و بلاد شاپور/ شبی با سازو اواز محلی!

تمجید از چشمه بلقیس چرام
ضرغامی در ادامه مسیر به سمت کهگیلویه با استقبال بین راهی سید محمد موحد نمایند مردم شهرسان‌های چهارگانه قرار گرفت و با شوق فراوان در آغوش وی رفت! سپس به باغ چشمه بلقیس چرام رفت و در آنجا مطالباتی از سید محمد موحد شنید.
نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر گفت: با توجه به اینکه چشمه بلقیس یکی از مکان‌های تفریحی وگردشگری استان‌های جنوبی کشور است لازم است با تزریق اعتبار نسبت به رفع مشکلات این نقطه گردشگری کمک شود.
حجت الاسلام موحد با بیان اینکه این مکان گردشگری مشکلات و معارضات محلی بسیار زیادی دارد افزود: با رفع این مشکلات و حمایت از سرمایه گذاران، نقش گردشگری در اقتصاد خانواده‌های این منطقه بیشتر نمایان می‌شود .

همسفری با بی حجاب‌ها تا بازدید از چشمه بلقیس و بلاد شاپور/ شبی با سازو اواز محلی!

ضرغامی هم پس از شنیدن سخنان موحد با تعریف وتمجید از این باغ تاریخی گفت که به صورت ویژه برای باغ چشمه بلقیس برنامه داریم.
وی افزود:باتوجه به اینکه این باغ زیبا ازهمه لحاظ قابل توجه هست باچشمه زار‌های زیبا ودرختان وگل‌های بی نظیر که کمک مناسبی هم هستند برای محیط زیست حتما اعتبارمناسبی برای این باغ زیبا درنظرخواهیم گرفت.
ضرغامی افزود: با اداره اوقاف همکاری‌های خوبی داریم که باتوجه به علاقه مردم به گردشگری، مناطق گردشگری شهرستان چرام را رونق می‌بخشیم.

همسفری با بی حجاب‌ها تا بازدید از چشمه بلقیس و بلاد شاپور/ شبی با سازو اواز محلی!

دهدشت و بافت تاریخی بلاد شاپور
عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور در گلزار شهدای دهدشت با نثار گل و قرائت فاتحه به مقام شامخ شهدای والامقام ادای احترام کرد.
مهمترین برنامه ضرغامی در دهدشت مربوط به بازدید از بلاد شاپور بود که وی در آنجا گفت: : یکی از سیاست‌های دولت آیت‌الله رییسی واگذاری بنا‌های تاریخی به بخش خصوصی است.
وزیر گردشگری این قول را به مردم کهگیلویه داد که با همت سرمایه‌گذار خصوصی این بافت تاریخی، در سفر بعدی‌ام به این شهرستان، باید این کاروانسرا جز زیباترین کاروانسرا‌های کشور باشد و هر کمکی لازم باشد انجام خواهم داد.

همسفری با بی حجاب‌ها تا بازدید از چشمه بلقیس و بلاد شاپور/ شبی با سازو اواز محلی!

وی افزود: یک تیم پژوهشی قوی برای آخرین پژوهش‌های راجع به بافت تاریخی دهدشت به کار گمارده خواهد شد.
ضرغامی یکی از مشکلات کشور را بافت‌های تاریخی عنوان و با بیان این‌که از یک طرف باید این هویت حفظ شود و از طرف دیگر اعتبارات دولت و بودجه عمومی اقتضای بسیاری از این کار‌ها را ندارد گفت: باید دنبال راهکار‌های دیگری باشیم چرا که دولت اعتبارات لازم برای این‌که همه بنا‌های تاریخی را بخرد ندارد.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اولویت اول امروز دولت را رفع مشکلات معیشتی مردم عنوان و در خصوص اراضی در بافت‌های تاریخی گفت: اگر کسی زمین کشاورزی او بر تپه تاریخی قرار گرفته باشد از وزیر جهاد کشاورزی تعهد گرفتیم زمین‌هایی را از سازمان جنگل‌ها و مراتع معوض در اختیار کشاورزان قرار دهد که زمین اصلی کاوش شود.
ضرغامی با توجه به خانه‌های احداثی در بافت بلادشاپور اظهار کرد: ۱۴ مورد به عنوان معوض کار آن‌ها انجام شده و مابقی بنا‌های مسکونی به اقتضا کار آن‌ها انجام خواهد شد.
وی افزود: این قول را می‌دهم با همکاری مسئولان اجرایی و مردم و بخش خصوصی، این بافت در آینده مورد تغییر قرار گیرد.

همسفری با بی حجاب‌ها تا بازدید از چشمه بلقیس و بلاد شاپور/ شبی با سازو اواز محلی!

افتتاح جشنواره کوچ
پایان بخش سفر ضرغامی در روز اول حضور در مراسم افتتاحیه جشنواره کوچ بود که وی در انجا ضمن نشستن پای نواخته شدن ساز و آواز‌های محلی با بیان اینکه عشایر پرافتخار شناسنامه ایران بزرگ هستند، گفت: کوچ یک رویداد زیبا و برجسته انسانی است در کوچ و در حرکت عشایر بسیاری از فضیلت‌های انسانی را می‌توانیم ببینیم، کسانی که می‌خواهند از کوچ عشایر درس بگیرند.
وی افزود: امروز مدیریت پیشرفته در دنیا معتقد است که سازمان‌ها با محیط‌شان شناخته می‌شوند و سازمانی موفق است که محیطش را خوب بشناسید و متناسب با شرایط آن را تغییر دهد، کوچ عشایر مصداق بارز محیط‌شناسی است.
ضرغامی اظهار کرد: وقتی حرکت می‌کنیم تحول همراه با تحمل و سختی است این دو همواره با هم هستند و اگر کسی تصور کرد می‌تواند تحول ایجاد کند بدون اینکه تحمل کند به بیراهه رفته است.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: در ایل بهترین سازماندهی و تقسیم‌کار صورت می‌گیرد و هیچکس در جریان کوچ بیکار نیست و همه کار می‌کنند که این برای یکجانشین‌ها و شهرنشین‌ها و کلان‌شهر‌ها بهترین درس است که برای یک کار ارزشمند باید تقسیم کار صورت گیرد.
ضرغامی تصریح کرد: در کوچ همه تلاش می‌کنند با هم باشند اگر کوچ انجام می‌گیرد و ایل حرکت می‌کند از دام بیمار تا پیرزن و پیرمرد همه باید با هم بروند، زیرا ایل دسته‌جمعی است و به بزرگ‌ترهایش احترام می‌گذارد.
وی ادامه داد: ایل ستون و محور دارد و این‌ها برای دنیای بی‌هویت امروز و برای کسانی که یکسان‌سازی را می‌خواهند تحمیل کنند درس است، آداب و رسوم ایل سبب پایداری فرهنگ می‌شود.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: سومین نکته استفاده از همه داشته‌ها است در مدیریت امروز امکانات، چه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری، مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند، اما ایل و کوچ به ما می‌آموزد که از همه‌چیز باید بهترین استفاده را کنیم.
ضرغامی تاکید کرد: کوچ وقتی انجام می‌شود و ایل راه می‌افتد، از تجهیزات بسیار ابتدایی بهترین و مؤثرترین و بزرگ‌ترین استفاده صورت می‌گیرد و دانش و مهارت استفاده از این تجهیزات ابتدایی وجود دارد که این‌ها برای یکجانشینی که باعث شده محیط زیست و منابع از بین برود، درس بزرگی است.
وی اظهار کرد: عشایر ایران از عشایر بویراحمدی گرفته تا عشایر قشقایی و عشایر دیگر نقاط کشور باعث حفظ هویت و فرهنگ ملی ما و مایه افتخار هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار