رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه سهم بخش کشاورزی در رشد تولید ناخالص ملی در جهان به طور متوسط ۴ درصد است، اما در ایران این عدد به ۱۱.۷ درصد می‌رسد که نشان دهنده این است که کشاورزی ما سه برابر متوسط دنیا در اقتصاد نقش آفرینی دارد، افزود: این در حالی است که بر اساس آمار سهم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ایران تنها ۵ درصد مجموع کل سرمایه گذاری‌ها است.
کد خبر: ۱۱۰۴۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳ 09 May 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مجتبی دهقان پور تصریح کرد: امنیت غذایی می‌تواند از سوی عواملی مختلفی همچون مولفه‌های سیاسی و بین‌المللی، تغییرات اقلیمی به ویژه خشکسالی و تورم‌های فزاینده به طور جدی تهدید شود که این موارد باید مورد توجه باشد.

به گفته وی؛ تولید در ایران در شرایط انجام می‌شود که متوسط بارندگی در دنیا ۸۶۰ و در ایران ۲۴۰ میلی متر است و مازاد بر آن میزان تبخیر سالیانه سه برابر متوسط جهانی است.

او با اشاره به اینکه سهم بخش کشاورزی در رشد تولید ناخالص ملی در جهان به طور متوسط ۴ درصد است، اما در ایران این عدد به ۱۱.۷ درصد می‌رسد که نشان دهنده این است که کشاورزی ما سه برابر متوسط دنیا در اقتصاد نقش آفرینی دارد، افزود: این در حالی است که بر اساس آمار سهم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ایران تنها ۵ درصد مجموع کل سرمایه گذاری‌ها است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه در بحث سامانه‌های نوین آبیاری در دور اول سفر ریاست محترم جمهور ۸۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است که معادل اجرای ۸۰۰ هکتار طرح بوده است، افزود: بر اساس آمار‌ها در سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۲۰۰ هکتار و در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۵۰۰ هکتار طرح آبیاری اجرا شده که از یک رشد ۸ برابری برخوردار است.

دهقان پور با بیان توسعه گلخانه‌ها در استان، تصریح کرد: اعلام کنیم تا پایان سال ۱۴۰۰ مجموع سطح گلخانه‌های این استان ۶۰۷ هکتار بوده و در سال ۱۴۰۱ به تنهایی ۳۰۱ هکتار گلخانه با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد به بالا در دست ااجرا است.

توسعه نهالستان‌ها به منظور تامین نهال مورد نیاز برای بازسازی باغات خصوصا نخلستان ها، گسترش کشت قراردادی محصولات زراعی و کسب مقام دوم در کشور، اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها برای اولین سال در ۱۶ شهرستان استان فارس و کسب جایگاه‌های برتر اجرا و کسب عنوان استان برتر در امر مبارزه با سوسک سرخرطومی حنایی خرما از سوی فائو از دیگر محور‌های مورد اشاره دهقان پور در موضوع افزایش تاب‌آوری بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی بود.

وی با پرداختن به یکی دیگر از رویکرد‌های سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گسترش استفاده از کود‌های پایه در مزارع غلات به منظور بهبود عملکرد تولیدی افزود: با اقدامات انجام شده میزان مصرف کود‌های فسفاته با افزایش ۱۳۰ درصدی و کود‌های پتاسه از رشد ۲۳ درصدی نسبت به سال قبل برخوردار شده است.

به گفته او؛ اجرای رویکرد مذکور و مصرف بهینه کود‌های شیمیایی موجب می‌شود که وزن هزار دانه گندم افزایش یابد که مصداق عینی آن منجر شده است که با وجود پراکنش نامناسب بارندگی‌ها در شهرستان‌های جنوبی و برداشت ۲۵ هزار هکتار گندم تا کنون که ۱۵۰۰ هکتار کمتر از مدت مشابه سال قبل است، اما از افزایش تولید برخوردار باشیم.

اعطای ۱۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کشاورزی در فارس به گفته دهقان پور؛ در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بخش کشاورزی در استان فارس جذب شده بود که این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۱۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت اعطایی به تولید کنندگان رسید.

کپی لینک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار