کد خبر: ۱۱۰۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶ 12 October 2015
انزلی - ایرنا - صیادان گیلانی که روزگاری نه چندان دور تورهایشان پاییز و زمستان از ماهیان نقره فام پر می شد، در بیستمین روز مهرماه با بیم و امید دل به دریا زدند.

به گزارش ایرنا، ماهی گیران کرجی ها و تورهایشان را آماده کرده ، فوکاها و قوجان هایشان را پوشیدند و به دریا سلامی دوباره کردند.
در سال های اخیر با افزایش آلودگی و کاهش آب رودخانه ها که محل تخم ریزی اغلب ماهیان خزر هستند دیگر از انبوه ماهیان کولمه ، سیم ،ماش ، سس ماهی ، ماهی آزاد یا زیبا ماهی و کولی چندان خبری نیست .
خوان گسترده دریای خزر هر سال از انواع ماهیان خالی تر ولی شمار سفره نشینان افزون تر می شود. حالا نه تنها ماهیان خاویاری که حتی نسل اردک ماهی نیز در حال انقراض است.
پارسال صیادان تعاونی های پره گیلان قریب سه هزار و 500 تن ماهی از خزر صید کردند که اغلب ماهی سفید و بعد کفال بودند.
این در حالیست که 10 سال پیش بالای 12 هزار تن و دو دهه پیش بالای 40 هزار تن صید در گیلان صورت می گرفت .
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های پره گیلان به خبرنگار ایرنا گفت : امسال چهار هزار و 50 صیاد در قالب 52 تعاونی کار صید را آغاز کرده اند.
یونس رمضانی اظهار کرد : تراکم محاسبه نشده تعاونی های پره صیادی ، صید صیادان غیرمجاز ، کاهش تکثیر طبیعی به دلیل کم آبی و آلودگی رودخانه ها ، هر سال میزان صید را کاهش داده است.
وی افزود: تکثیر مصنوعی نیز سالانه 100 تا 150 میلیون عدد است که هشت درصد از این تعداد زنده می مانند.
رمضانی خاطرنشان کرد: رودخانه ها محل تخم ریزی ماهیان، تالاب زایشگاه و دریا پرورشگاه ماهیان است و غیر از کفال ، زالون و کیلکا بقیه در رودخانه ها تخم ریزی می کنند.
به گفته وی ماهیان به دنبال غذا به نوار آبی 60 تا 70 متری مانده به ساحل می آیند و بخصوص بعد از کولاک که دریا آلودگی ها را پس زده و آب چند روزی شیرین است، ماهیان راهی آب های ساحلی می شوند.
وی خاطرنشان کرد : در سفر استانی رییس جمهوری، 30 میلیارد تومان برای تعدیل تعاونی ها مصوب شده که صیادان امیدوارند با دریافت این کمک ، دریا را ترک کرده و برای خود شغلی در ساحل دست و پا کنند.
از آستارا تا چابکسر در 300 کیلومتر نوار ساحلی گیلان، چهار هزار صیاد در قالب 52 تعاونی پره از امروز (دوشنبه بیستم مهرماه) تا نیمه فروردین سال آینده به صید مشغولند.
با توجه به شرایط آب و هوایی تنها شش پره صیادی شامل پنج دستگاه پره در آستارا و تالش و یک پره در میانکاله ترکمن صحرا از ابتدای مهر صید را آغاز کرده اند.
اگر ورود آلاینده ها همچنان ادامه یابد و صیادان غیرمجاز نیز به صید بی رویه خود ادامه دهند، تا چندی دیگر حکایت ماهی و ماهی گیر را باید تنها در کتاب ها خواند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار