حالا که فصل بهار طبیعت از راه رسیده است، اهمیت موضوع باغات بیش از هر زمان دیگری پررنگ می‌شود، باغاتی که سرمایه ارزشمند و میراث گرانبهایی برای ما و آیندگان خواهد بود اما تیغ تیز سودجویان بیخ گلوی باغات را رها نمی کند!
کد خبر: ۱۰۹۸۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴ 03 April 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: بهار که از راه می‌رسد نفس کشیدن در شیراز رنگ و بوی دیگری دارد، با هر دم و بازدم ریه‌ها تازه می‌شود و عطر بهار نارنج به جان‌ها عمر دوباره می‌بخشد.

اصلا شیراز را به اردیبهشتش می‌شناسند، ماهی که زیبایی طبیعت را در این شهر رویایی به اوج می‌رساند و آب و هوای مطبوع این دیار به واسطه باغ و بستان‌های موجود در آن و بارش عطر بهار نارنج از در و دیوارش دوچندان می‌شود.

حدود دو هفته پیش بود که معاون فرهنگی سابق شهردار شیراز از تخریب باغ ناصری، یکی از باغ‌های قدیمی و سرسبز منطقه یک شهر شیراز در آستانه سال نو و فرا رسیدن بهار طبیعت به بهانه ساخت پارک گردشگری پرده برداشت.

مصطفی مشفقیان در یک استوری فضای مجازی این اتفاق را رسانه‌ای کرد و نوشت مسئولان مربوطه ساخت پارک بزرگ گردشگری را علت قطع این درختان و از بین بردن این باغ عنوان کرده‌اند!

از بین بردن درختان توجیه خوبی برای ساخت باغ‌پارک نیست

 

این در حالی است از بین بردن درختان توجیه خوبی برای ساخت باغ‌پارک نیست!

مدت زمانی است سخن از پارک بزرگ گردشگری شیراز در گروه یک باغات قصردشت به میان آمده است.

باغاتی که نه تنها شهرت کشوری بلکه شهرت جهانی دارند و یکی از مهم‌ترین علل خوش آب و هوا بودن شهر شیراز وجود باغات به ویژه باغات قصردشت است.

تیغ تیز سودجویان بر گلوی باغات

حالا که فصل بهار طبیعت از راه رسیده است، اهمیت موضوع باغات بیش از هر زمان دیگری پررنگ می‌شود، باغاتی که سرمایه ارزشمند و میراث گرانبهایی برای ما و آیندگان خواهد بود اما تیغ تیز سودجویان بیخ گلوی باغات را رها نمی کند!

باغات قصردشت باغ‌هایی با شهره جهانی هستند و به پنج گروه تقسیم می‌شوند که هر گونه دخل و تصرف در گروه یک باغات تخلف محسوب می‌شود.

در حالی که شاهد هستیم هر از چند وقتی از گوشه و کناری مجوزی صادر شده و حکم تخریب باغات پشت درب‌های بسته امضا می‌شود.

و حالا هم که به‌نام پارک گردشگری برخی به محدوده باغات دست درازی می‌کنند و از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند.

دست‌درازی به باغات به نام پارک گردشگری

پارکی که به گفته یکی از اعضای شورا کم‌نظیر است و به‌گونه‌ای احداث خواهد شد که یک فضای تفریحی و گردشگری منحصر به فرد نه فقط برای مردم شیراز که گردشگرانی از سراسر کشور فراهم خواهد آورد.

پارک گردشگری شاید ایده خوب و مطلوبی باشد اما تا زمانی که به بدنه باغات آسیبی نرسد، در غیر این صورت غیرقابل قبول و قطعا مردود است و توجیهی ندارد

 

پارک گردشگری شاید ایده خوب و مطلوبی باشد اما تا زمانی که به بدنه باغات آسیبی نرسد، اینکه باغی این وسط بخشکد یا درختانش برای ساخت پارک گردشگری قطع شوند، غیرقابل قبول و قطعا مردود است و توجیهی ندارد.

تجربه دهه هفتاد شیراز نباید تکرار شود

چنانچه در دهه هفتاد هجمه بزرگی به باغات شیراز وارد شد و با خشکاندن باغات و قطع درختان ساختمان‌ها و بیمارستان‌ها جای درختان روییدند، در حالی که زمین‌های بایر زیادی در شیراز بوند که می‌توانستند به بیمارستان تبدیل شوند.

همان زمان که چشم بسته کمر همت عده‌ای به از بین بردن باغات بسته شد و حجم وسیعی از باغات جای خود را به ساختمان‌های سر به فلک کشیده داد، اما این‌بار نباید اجازه تکرار تاریخ را داد و نباید اجازه داد هیچ درختی خشک شود تا بجایش اتفاق دیگری رقم بخورد حتی اگر پارک گردشگری باشد.

غلامعلی ترابی درباره باغ‌پارک بزرگ شهری در شیراز که نمونه آن در دنیا کم نظیر است، اظهار داشت: در نظر است تا در شهر شیراز در فضایی به وسعت ۴۰۰ هکتار یک باغ پارک بزرگ برای استفاده عموم ایجاد شود تا مردم بتوانند از فضای باغات برای تفریح استفاده کنند.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز با ابراز امیدواری نسبت به دستیابی به این افق گفت: در افق مد نظر، مجموعه گردشگری خوبی نیز در کنار این باغ قرار خواهد گرفت تا مورد استفاده مردم شهر شیراز و کشور قرار گیرد که با مصوبات شورا و پیگیری های شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط اتفاق خواهد افتاد.

 

تغییر کاربری باغات نیز یکی از مواردی بود که ترابی نسبت به آن پاسخ داد و گفت: مرجع تغییر کاربری کمیسیون ماده ۵ استانداری است که اعضای مختلفی دارد و شهرداری مجری اجرای طرح هاست، به طور مثال فعالیت های کاربری و خدماتی در شهر بر اساس ضوابط باید در اختیار همان خدمات قرار گیرد به این معنا که اگر تصویب می شود فضایی در اختیار آموزش یا در اختیار درمان قرار گیرد باید در اختیار همان باشد، اما آنچه مسلم است اینکه جانمایی و مکان‌یابی مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است برای مثال ایجاد بیمارستان هایی که در دهه ۷۰ در مجموعه باغات ساخته شده است اتفاقات ناشایستی است که نباید هرگز تکرار شود.

وی گفت: طی سال‌های گذشته بیمارستان هایی چون دنا، کوثر، اردیبهشت، مرکزی و چمران در دل باغات جانمایی و ساخته شده‌اند و حتی اورژانس برخی از این بیمارستان‌ها به دلیل جانمایی نامناسب سبب دسترسی نامناسب برای مردم شده است.

ترابی افزود: احداث این بیمارستان‌ها در محدوده باغات ضربه سنگینی بر پیکره باغات بود و لذا در مجموعه باغات و فضای سبز شهری هیچگونه تغییر کاربری نباید اتفاق افتد و هرگونه تغییر کاربری در این محدوده تخلف است.

او تاکید کرد: این تغییر کاربری‌ها خلاف مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری است و در صورت اتفاق افتادن دستگاه نظارتی و دستگاه قضا باید به آن ورود کرده و با متخلفان برخورد کنند.

این عضو شورا با اشاره به اینکه پیشنهادهایی از سوی استانداری مطرح شده تا این تغییر کاربری‌ها رخ ندهد و مجوزی برای تغییر کاربری به سادگی صادر نشود، گفت: در گذشته عرصه بزرگی از شهر شیراز را باغ‌ها تشکیل می‌دادند به گونه‌ای که در سال ۶۸ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ داشتیم اما از سال ۷۰ چندصد هکتار از این باغ‌ها تخریب شده است، اما اکنون در حوزه استحفاظی از هزار هکتار صد هکتار تغییر کاربری داده شده است.

لذا آنچه مسلم است اینکه برخلاف صحبت‌ها و دستورالعمل‌های روی کاغذ در ظاهر شاهد رخ دادن اتفاق‌های هستیم که بوی خوبی نمی‌دهند و رفته رفته منجر به خشکیدن و از بین رفتن باغات می‌شوند، اتفاقی که تغییر آن نیازمند اراده‌ای جدی‌تر و سخنانی فراتر از حرف و نزدیک‌تر به عمل خواهد بود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار