فرماندار اقلید: با وجود بارندگی فراوان ماه بهمن، تالاب کافتر احیا نشد.
کد خبر: ۱۰۹۳۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱ 24 February 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: شهرام منصوری فرماندار شهرستان اقلید در جلسه بررسی وضعیت دریاچه کافتر گفت: اگر در گذشته نظارت بیشتری در زمینه چگونگی برداشت آب از حوضه آبریز دریاچه کافتر شده بود این دریاچه امروز خشک نبود.
وی با بیان این که هنوز هم می‌توان با تلاش دوباره دریاچه کافتر را احیا کرد ادامه داد: دست درازی افراد سودجو به حوضه‌های آب و کوتاهی مسئولان در نظارت بیشتر بر این موضوع سبب شده است که محیط زیستِ دریاچه کافتر دچار آسیب شود.
منصوری افزود: هزار و ۱۱۷ چاه غیرمجاز در شهرستان وجود دارد که بخشی از این چاه‌ها در حوضه آبریز دریاچه کافتر در حال برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی هستند و در خشکی این دریاچه تاثیر دارند.
فرماندار اقلید درباره مصوبات جلسه بررسی وضعیت دریاچه کافتر گفت: مشخص شدن حریم و بستر دریاچه کافتر، ارائه طرحی موثر برای جلوگیری از برداشت بی رویه آب از حوزه تالاب کافتر، تلاش برای برداشتن موانع و خاکریز‌ها بر سر آب ورودی به دریاچه، راهکار‌های مصوب شده برای احیا دریاچه است.
دریاچه کافتر یا شادکام، دومین دریاچه آب شیرین بعد از دریاچه پریشان کنار روستای کافتر در حوضه آبریز رودخانه شادکام قرار دارد.
کافتر در زمان پرآبی یک ذخیره گاه زیستی از مجموعه متنوع گونه‌های جانوری و زیستگاه طبیعی پرندگان مهاجر و محل پرورش ماهی‌های کپور و آمور بود.
دریاچه کافتر با ۲۵ میلیون متر مکعب ظرفیت در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر اقلید و ۱۸۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار