مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: مگس میوه با وجود تعدد نسل و تعدد میزبان، این آفت بسیار مدیریت‌پذیر بوده و ردیابی و شناسایی مناطق آلوده به آفت از طریق نصب تله‌های جلب کننده حاوی فرمون جمع‌آوری و مدفون کردن میوه‌های آفت‌زده و ریخته شده پای درختان در عمق بیش از 50 سانتی‌متری خاک از جمله راهکارهای کاهش جمعیت و جلوگیری از خسارت است.
کد خبر: ۱۰۸۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۹ 09 October 2015


به گزارش تابناک یزد،عبدالرحمن زاغی بیان اینکه مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از آفات مهم میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری، سردسیری و حتی بعضی از محصولات زراعی است، گفت: این آفت بومی آفریقای مرکزی بوده و در حال حاضر در بیش از 90 کشور دنیا انتشار دارد و در ایران طی سال‌های 54، 59 و 62 در بعضی از استان‌ها از جمله خراسان، مازندران و یزد وجود داشته است.

وی افزود: از سال 63 به بعد جمعیت آفت به شدت کاهش یافته اما پس از گذشت بیش از 20 سال مجددا در سال 85 نخستین بار در شهرستان نور مشاهده شد و در سال‌های بعد در اکثر شهرهای مازندران گسترش یافت.

زاغی با بیان اینکه به دلیل گستردگی آلودگی در سال 92 آفت مگس میوه مدیترانه‌ای از لیست آفات قرنطینه‌ای استان خارج شد، ادامه داد: با اقدامات کنترلی صورت گرفته و کاهش برودت هوا در زمستان سال 92 جمعیت آن سیر نزولی پیدا کرد و تعداد شهرهای آلوده در سال 93 با جمعیت بسیار پایین از تعداد انگشتان دست هم کمتر بوده ولی در سال جاری به دلیل شرایط اقلیمی مناسب در حال حاضر در بیش از 50 درصد شهرستان‌های استان شناسایی و ردیابی شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره اهمیت اقتصادی مگس میوه گفت: این آفت بیش از 500 میزبان دارد که مهمترین آن‌ها خرمالو، هلو، شلیل، انجیر، سیب، گلابی، انار و انواع مرکبات هستند .

وی اظهار کرد: این آفت به دلیل تعدد میزبان و پتانسیل خسارت‌زایی بالا در صورت عدم مدیریت مطلوب می‌تواند تا 90 درصد محصول را از بین ببرد و خسارت جبران ناپذیری را وارد کند.

زاغی با اشاره به اینکه این آفت از بعد قرنطینه‌ای بسیار حایز اهمیت است و صادرات محصولات کشاورزی را با چالش جدی روبرو می‌کند، گفت: با توجه به وجود بیش از 150 هزار هکتار از باغات میوه و تنوع محصولات باغی در استان از اهمیت اقتصادی قابل توجهی برخوردار است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: این آفت در شرایط مازندران پنج تا شش نسل در سال دارد ولی در مناطق گرمسیری می‌تواند تا 12 نسل ایجاد کند.

وی افزود: با وجود تعدد نسل و تعدد میزبان، این آفت بسیار مدیریت‌پذیر بوده و ردیابی و شناسایی مناطق آلوده به آفت از طریق نصب تله‌های جلب کننده حاوی فرمون جمع‌آوری و مدفون کردن میوه‌های آفت‌زده و ریخته شده پای درختان در عمق بیش از 50 سانتی‌متری خاک از جمله راهکارهای کاهش جمعیت و جلوگیری از خسارت است.

زاغی ادامه داد: تسریع در برداشت میوه‌های رسیده به منظور فرار از خسارت آفت، برداشت تمامی میوه‌های رسیده قبل از پایان فصل سرما به منظور حذف میزبان واسط برای سال آینده، اطلاع‌رسانی و آموزش گسترده با مشارکت همه دستگاه‌ها و بخش‌های اجرایی ذیربط درون و برون‌سازمانی برای کارشناسان و بهره‌برداران جهت اجرایی کردن دستورالعمل ردیابی و مبارزه در زمان مناسب از دیگر راهکارهای جلوگیری از خسارت آفت است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: جلوگیری از نقل و انتقال میوه‌های آلوده به دیگر مناطق جهت رعایت مقررات و قوانین قرنطینه گیاهی، صادرات میوه از باغات غیر آلوده و تحت شرایط خاص و استانداردهای تعریف شده و انجام مبارزه زراعی به منظور از بین بردن شفیره آفت و کاهش جمعیت انتقالی به سال بعد از راهکارهای کاهش جمعیت و جلوگیری از خسارت است.

وی اظهار کرد: با توجه به بازدیدها و بررسی‌های میدانی و وجود میزبان‌های مستعد نظیر انواع نارنگی‌ها، خرمالو و انار شرایط مساعد اقلیمی جهت افزایش جمعیت در صورت عدم مبارزه و مدیریت به موقع آفت مگس میوه مدیترانه‌ای، خسارت احتمالی روی این میزبان‌ها دور از انتظار نیست.

زاغی تصریح کرد: هماهنگی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها با شرکت‌های بخش خصوصی دارای مجوز جهت تامین و تدارک مواد و تجهیزات مورد نیاز در مبارزه با مگس میوه ضروری است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران به باغداران توصیه کرد: به هماهنگی با کارشناسان پیش آگاهی و شبکه مراقبت مرکبات جهت شناسایی باغات غیر آلوده جهت تامین میوه‌های صادراتی توجه جدی شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار