عضو کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمند سازی شورای شهر شیراز: کنترل آب‌های سطحی به ویژه در زیرگذر‌ها و شریان‌های اصلی شهر شیراز از دیگر موضوعات مورد اشاره سلطانی بود و افزود: این موضوع همیشه بر زمین مانده بود چرا که در بارش‌های قبلی توسط شهردار اسبق و معاون مربوطه به نحوی اعلام شد که جای هیچ نگرانی برای مردم نیست، اما شاهد بودیم در ساعت‌های ابتدایی بارندگی مردم شیراز دچار مشکل شده و در خیابان‌های همچون شهید آقایی و محلاتی و اکثر زیرگذر‌ها انباشت آب و عدم تخلیه مناسب موجب بروز مشکل برای مردم شد. از سوی دیگر متاسفانه در بارندگی اخیر که بسیار جزئی بود این مشکل کماکان برقرار بود که در این خصوص شهردار لطفاً برای مردم شیراز تاریخی اعلام کند تا دیگر شاهد این مشکلات نباشند و دستورات لازم را به معاونین صادر کنند و از صحبت‌های غیر واقعی اجتناب و تمرکز خود را در رفع مشکلات مردم قرار دهند.
کد خبر: ۱۰۸۲۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹ 19 December 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: محمدتقی تذروی در نطق پیش از دستور خود در نود و چهارمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز به استاندار فارس و مدیران مربوطه در خصوص پدیده خشکسالی هشدار داد و گفت: با توجه به پدیده خشکسالی و کم بارانی که سال‌هاست استان فارس را تهدید کرده، اما علی‌رغم اطلاع از مخاطرات حاصل از آن، همچنان کشت و زرع به روش‌های سنتی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در پی بروز این مسئله مشکل دیگری در سطح کشور از جمله استان فارس به عنوان فرونشست ایجاد شده و در این خصوص مراکز علمی و تحقیقاتی کشور و استان بار‌ها اعلام خطر کرده اند که به دلیل جدی نگرفتن موضوع فرونشست این پدیده به مرحله بحرانی رسیده و در شهر‌هایی همچون تهران، اصفهان، کرمان، مشهد و سبزوار این پدیده مشاهده شده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه متاسفانه استفاده از آب سفره‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی و صنعت و همچنین عدم توازن میان میزان برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی و بارندگی در استان منجر به بروز پدیده‌هایی، چون فرو چاله و فرونشست زمین شده است، اظهار داشت: این در حالیست که طی سال‌های اخیر در پی خشکسالی‌های به وجود آمده قنات‌های شهر شیراز نیز در معرض مشکلات متعددی قرار گرفته است که از مجموع 99 رشته قنات موجود در شهر شیراز 35 رشته قنات خشک و 30 رشته از آبدهی کمی برخوردار و در حال تبدیل شدن به قنوات غیرفعال هستند.

تذروی با اشاره به اینکه از مسئولین مربوطه و ذیربط در خواست دارم با توجه به اینکه برخی از شبکه‌های قناتی که در سطح شهر وجود دارد ممکن است این قنات‌های قدیمی در زیر سازه‌های شهری باشند، نسبت به شناسایی و مسیریابی آن‌ها اقدام و مقاوم سازی و پایدار سازی آن‌ها صورت گیرد، گفت: قنات‌ها به ویژه قنات‌های خشک و متروک شده ممکن است موجب فرو نشست شود و در این خصوص باید سازه ایی بر روی آن‌ها ساخته نشود؛ لذا در جهت پیشگیری از پدیده فرونشست با بررسی و شناسایی چاه‌های عمیق و نیمه عمیق که به صورت غیر قانونی حفر شده اند باید نسبت به پلمپ آن‌ها اقدام و از صدور مجوز‌های جدید حفر چاه ممانعت و با ایجاد روش‌های آبخیز داری و کشاورزی صنعتی و مکانیزه مدرن و نوین از هدر رفت آب جلوگیری شود.

کوتاهی مجموعه تخلفات شهری و معاونت‌ها نسبت به ساخت و ساز در محدوده باغات

عضو کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمند سازی شورای شهر شیراز نیز در نطق پیش از دستور خود خطاب به شهردار شیراز عنوان کرد: از ابتدای شورای ششم بار‌ها در خصوص تخلفات ساخت و ساز در حوزه باغات قصردشت تذکراتی داده شده، اما متاسفانه امروز شاهد هستیم که برخی مشاورین املاک پیشنهادات خاص و مشخصی را در حوزه باغات و حریم شخصی مطرح می‌کنند که گویا این موضوع ناشی از کوتاهی مجموعه تخلفات شهری و معاونت‌های این مجموعه در سطح مناطق است.

علی اکبر سلطانی اظهار کرد: این ساخت و ساز‌های غیر مجاز موجب تضییع حقوق شهری و از بین رفتن ریه تنفسی شهر شیراز با کوتاهی معاونین و برخی مدیران شهرداری می‌شود؛ لذا انتظار می‌رود شهردار شیراز نظارت خود را در این حوزه تقویت کرده و با بهره مندی از ظرفیت‌های نظارت هوشمند و تبیین برنامه‌های مشخص از بروز این اتفاقات ناگوار جلوگیری شود.

به گفته این عضو شورای شهر فعال سازی حوزه حریم بانی مصوبه شورا و کمیسیون ماده صد حرایم با اولویت مناطق 3٫7٫5٫9٫11٫3٫ 10 می‌تواند بخشی از گره کار را در این حوزه گشوده و نظارت بیشتری حاصل شود.

سلطانی همچنین در ادامه به مصوبه شورا در تاریخ 19 مهرماه سال گذشته نسبت به برگزاری مسابقه و احداث المان در میدان امام حسین (ع) اشاره کرد و افزود: امروز پس از گذشت بیش از یکسال از مصوبه مذکور متاسفانه شاهد احداث این المان نبوده ایم و مطالبات مردم روزانه روانه دفاتر اعضای شورا می‌شود.

عضو کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمند سازی شورای شهر شیراز اضافه کرد: غفلت از احداث این المان و مابقی مصوبات دیگر در حوزه احداث المان‌های فاخر و تعیین تکلیف ورودی‌های شهر شیراز از جمله دغدغه‌های مردم شیراز است.

کنترل آب‌های سطحی به ویژه در زیرگذر‌ها و شریان‌های اصلی شهر شیراز از دیگر موضوعات مورد اشاره سلطانی بود و افزود: این موضوع همیشه بر زمین مانده بود چرا که در بارش‌های قبلی توسط شهردار اسبق و معاون مربوطه به نحوی اعلام شد که جای هیچ نگرانی برای مردم نیست، اما شاهد بودیم در ساعت‌های ابتدایی بارندگی مردم شیراز دچار مشکل شده و در خیابان‌های همچون شهید آقایی و محلاتی و اکثر زیرگذر‌ها انباشت آب و عدم تخلیه مناسب موجب بروز مشکل برای مردم شد. از سوی دیگر متاسفانه در بارندگی اخیر که بسیار جزئی بود این مشکل کماکان برقرار بود که در این خصوص شهردار لطفاً برای مردم شیراز تاریخی اعلام کند تا دیگر شاهد این مشکلات نباشند و دستورات لازم را به معاونین صادر کنند و از صحبت‌های غیر واقعی اجتناب و تمرکز خود را در رفع مشکلات مردم قرار دهند.

سلطانی در پایان گفت: متاسفانه عملکرد برخی معاونین شهردار در اجرای مصوبات شورا قابل دفاع نبوده است؛ لذا ضرورت ورود شهردار جهت اجرای صحیح و مناسب مصوبات شورا را تقاضامندیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار