تشخیص سلامت ماهی، مهم‌ترین اصل در هنگام خرید است که با روش‌های ساده‌ای می‌توان به این آگاهی دست یافت.
کد خبر: ۱۰۷۷۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵ 14 November 2022

تابناک فراس به نقل از صدا و سیما: زهره فیروزی کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: با ۶ روش ساده زیر می‌توان سلامت ماهی را تشخیص داد.


۱- بوی ماهی

ماهی سالم و تازه بوی مطبوعی دارد؛ اگر از آب­‌های شیرین صید شده باشد بوی گیاهان آبزی آن منطقه را می­دهد، اما ماهی فاسد بوی نامطبوعی دارد که بیشتر اوقات بوی آمونیاک و ترشیدگی و در اثر پیشرفت فساد، بوی گندیدگی می ­دهد.

۲-حالت فلس­ها و پولک­ها در ماهی

در رابطه با ماهی ­های تازه، فلس­ها به طور کامل به بدن ماهی چسیبیده و به سختی جدا می­شود؛ در حالی که در ماهی ­های فاسد فلس ­ها برجسته بوده و به راحتی کنده می­شود.

۳- شکل بدن ماهی

بدن ماهی­‌های تازه قابلیت ارتجاعی دارد و فاقد ترشحات است؛ در حالی که فشار با انگشت روی بدن ماهی ­های فاسد، ایجاد فرورفتگی می­کند. همچنین ترشحات بدن ماهی زیاد بوده و حالت چسبندگی دارد.

۴- چشم­های ماهی

در ماهی­های تازه علاوه بر اینکه چشم­ها شفاف و درخشان است، حالت محدب دارد؛ اما در ماهی­های فاسد چشم­ها تیره و کدر است و کره چشم در حفره چشم فرو رفته است.

۵- سرپوش گوش­ها

در ماهی­های تازه سرپوش گوش­ها به طور تقریبا کامل چسبیده است و سطح داخلی آن­ها لکه ندارد، اما در ماهی­های تازه این سرپوش‌ها تا حدودی جدا بوده و بر روی سطح داخلی آن لکه­های قهوه‌ای و قرمز رنگ دیده می­شود.

۶- حالت آبشش­ها

در ماهی­‌های تازه آبشش­ها مرطوب و به رنگ قرمز روشن است، اما در ماهی فاسد آبشش­ها مرطوب نبوده و رنگی خاکستری دارد.

 

برچسب ها: ماهی ، سلامت ماهی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار