معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ارایه دارو به نخستین گروه از بیماران SMA خبر داد.
کد خبر: ۱۰۷۶۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲ 10 November 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: معاون غذا و دارو دانشگاه با اعلام این که پیرو دستور رئیس جمهور مبنی بر لزوم تامین داروی بیماران اس ام ای، سازمان غذا و دارو اقدامات لازم را برای تامین سریع دارو‌های این بیماران در دستور کار قرار داد، گفت: داروی تزریقی اسپینرازا و داروی خوراکی ریسدیپلام تنها دارو‌های مورد تائید سازمان بهداشت جهانی است که برای بیماران آتروفی عضلانی استفاده می‌شود.
دکتر محمدجواد راعی افزود: تامین این دارو‌ها برای نخستین بار، نویدبخش درمان بیماران مبتلا به اس ام‌ای شده و مقرر شده است این دارو‌ها زیر پوشش سازمان‌های بیمه گر قرار گیرد و به صورت رایگان به این بیماران اختصاص پیدا کند.
او با بیان اینکه نزدیک به ۴۰ بیمار اس ام‌ای در استان فارس و استان‌های همجوار شناسایی شده اند، اضافه کرد: داروی تزریقی اسپینرازا در درمانگاه امام رضا (ع) به اولین گروه از این بیماران، توسط پزشک متخصص تزریق شده است و داروی خوراکی ریسدیپلام نیز از طریق طرح دارو رسان توسط سازمان‌های بیمه‌گر به صورت رایگان درب منزل بیماران تحویل داده می‌شود.
دکتر راعی ادامه داد: بیماران اس ام‌ای (SMA) پس از تشخیص اولیه پزشک، برای تشکیل پرونده باید به واحد بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز مراجعه کنند تا در لیست تامین و توزیع دارو‌ها قرار گیرند.

بیماری اس ام‌ای (SMA) یا آتروفی عضلانی نخاعی، یک بیماری ژنتیکی پیش رونده و نادر و یکی از شایع‌ترین علت‌های ژنتیکی مرگ نوزادان است که در آن، از بین رفتن و تحلیل نورون‌های حرکتی موجب ضعف و از بین رفتن عضلات می‌شود؛ در مورد این بیماری متغیر‌های زیادی در سن شروع، سیر پیشرفت بیماری و بروز علائم آن تاثیرگذار است.

برچسب ها: دارو ، بیماران ، اس ام ای
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار