گزارش تحلیلی تابناک کهگیلویه و بویراحمد
در بعد مسئولیت اجتماعی از آنجایی که کهگیلویه و بویراحمد یک استان به شدت قوم و قبیله ای است ، بسیاری از مسئولیت های اجتماعی هم نشات گرفته از این ویژگی است .
کد خبر: ۱۰۷۵۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲ 05 November 2022

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، حادثه کشتار حرم شاه چراغ از جمله اقدامات بسیار خشن و غیر انسانی است که طی سال های اخیر از طرف یک عامل خارجی و تروریستی در کشور انجام شده که باعث واکنش های زیادی از طرف مردم و مسئولان شده است .
این حادثه با توجه به شرایط خاص حاکم بر کشور ، دارای ابعاد بسیار مهمی است که نیازمند تحلیل و تبیین چرایی بروز آن و چگونگی برخورد با مسببین آن است . بی شک مقامات مسئول خصوصا در نهادهای سیاسی ، امنیتی و نظامی وظیفه تحلیل و تفسیر همه ابعاد چرایی بوجود آمدن و چگونگی پاسخ به برنامه ریزان و مسببین واقعی آن هستند و بنابر گفته های صریح مسئولین ارشد چنین دستگاه هایی ، کار و واکنش در دست اقدام و برنامه ریزی است اما نکته مهم دیگر نوع واکنش های مردمی و مسئولین اجرایی با این حادثه تلخ و خشن تروریستی است .
دو شهید کهگیلویه و بویراحمدی از جمله زوار حرم شاه چراغ بودند که گرفتار کین و نفرت اقدام تروریستی داعشی ها شدند . این دو شهید " هوشنگ و امید خوب" ، "پدر و پسری" از ایل بزرگ بهمئی بودند که در هنگام زیارت مورد اقدام تروریستی قرار گرفتند .
یکی از اقدامات مهم پس از وقوع حادثه ، واکنش های مردم و مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد بود که از روز وقوع حادثه تا لحظه خاکسپاری ، در سه استان فارس ، محل وقوع و تشییع اولیه ، استان خوزستان (شهر بهبهان) ، مسیر انتقال به زادگاه و مرکز و برخی شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد ، محل تشییع و خاکسپاری را در بر می گیرد .
در روز تشییع اولیه در استان فارس ، شهر شیراز مردم و مسئولین استان کهگیلویه و بویراحمد ، حضور حداکثری داشتند به گونه ای که استاندار ، نماینده ولی فقیه ، نماینده مردم در خبرگان رهبری و بسیاری از مردم و دیگر مدیران استان تلاش کردند که در این زمینه سنگ تمام بگذارند . این شهدا پس از انتقال به مشهد مقدس وارد یاسوج مرکز استان شدند . در این شهر هم شاهد یکی از بی سابقه ترین حضور های مردمی برای مراسم تشییع بودیم که علاوه بر مردم استان ، باز هم مسئولان با همه توان حضور پیدا کردند .
پس از تشییع در یاسوج پیکر شهیدان خوب به سمت زادگاهشان یعنی لیکک بهمئی منتقل شدند که در مسیر مورد استقبال گسترده مردم و مسئولین در سه شهر باشت ، گچساران و بهبهان قرار گرفتند و البته در این مناطق هم استاندار و برخی مسئولین دیگر استان پیکر این شهدا را همراهی می کردند . این مراسم بسیار با شکوه برگزار شد به گونه ای که در شهر بهبهان این تشییع با حضور برخی مسئولین ارشد استان خوزستان همراه شد .
نقطه اوج این همراهی سه روزه با شهدای اقدام تروریستی حرم شاه چراغ مربوط به استقبال و تشییع بی نظیر در شهر لیکک بهمئی بود به گونه ای که همه افراد در هر سنی و با هر گرایشی حضور داشتند ضمن اینکه مسئولین ارشد اجرایی ، معنوی و نظامی استان هم به صورت گسترده این شهدا را همراهی می کردند و البته استاندار کهگیلویه و بویراحمد که تقریبا از ابتدا در تشییع پیکرها در فارس با این شهدا همراه بود تا لحظه آخر مراسم خاکسپاری و حتی پس از خاکسپاری هم با حضور در کنار خانواده داغدار شهیدان خوب تلاش نمود هر انچه که وظیفه خود می داند را به نحو احسن انجام دهد .
فیلم / حضور استاندار در کنار خانواده شهیدان خوب

بی شک این حضور مردم و مسئولین بسیار با اهمیت و دلگرم کننده برای نظام است چرا که نشان می دهد مردم و مسئولین استان تا حدود زیادی نسبت به شرایط سیاسی کشور و همچنین مسئولیت های اجتماعی خود در پیش آمدهای ناگوار ، درک درستی دارند و به مسئولیت خود خصوصا در بعد اجتماعی به خوبی عمل می کنند .
این حضور و همراهی سه روزه با پیکر شهدای کهگیلویه و بویراحمد در حوزه کلان و سیاسی را می توان مقبولیت اصل حاکمیت نظام با وجود برخی اعتراضات نسبت به شیوه مدیریت اجرایی ، قانونگذاری و حتی قضایی تعبیر کرد .

اعتقاد مردم و تحلیلگران براین است که بخش اعظمی از این وضعیت ناشی از بروز برخی اغتشاشات به وجود آمده است چرا که مردم معترض به وضعیت موجود ، مطلقا تمایلی به همراهی با سوء استفاده کنندگان و اغتشاشگران از خود نشان ندادند که این نشان دهنده اولا یک گام مثبت برای اقتدار حاکمیت و ثانیا یک تلنگر جدی به مسئولان برای تلاش جدی تر و جهادی برای رفع مشکلات معیشتی مردم است .
اما در بعد مسئولیت اجتماعی از آنجایی که کهگیلویه و بویراحمد یک استان به شدت قوم و قبیله ای است ، بسیاری از مسئولیت های اجتماعی هم نشات گرفته از این ویژگی است به عنوان مثال در حالی که بسیاری از مناسبات معمول در حوزه سیاسی در دیگر نقاط به صورت واقعی محصول برنامه ریزی ها و شاخص های سیاسی است ، در کهگیلویه و بویراحمد این مناسبت ها پیرو برنامه ریزی ها و شاخص های قوم و قبیله ای است و از طرف دیگر همین رقابت های سیاسی منشعب از برتری قوم و قبیله گرایی در روی دیگر خود و در چنین مواردی مانند واکنش به شهادت افرادی از قبایل دیگر موجبات پذیرش مسئولیت اجتماعی در ارج نهادن به دیگر قوم و قبیله ها می شود و همه تلاش می کنند که از سنگ تمام گذاشتن چیزی کم نگذارند و این یعنی قوم و قبیله در کهگیلویه و بویراحمد اگر به درستی مدیریت شود به جای ایجاد حساسیت های تفرقه افکنانه و واگرایانه به حساسیت ها و مسئولیت پذیری همگرایانه منجر شود مانند آنچه که در تشییع بی نظیر شهیدان خوب از سردسیر تا گرمسیر کهگیلویه و بویراحمد رخ داد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار