مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری جهرم گفت: دلیل اصلی خشک شدن برخی از درختان کاج پارک بزرگ شهر یا پارک جنگلی جهرم، آفت سوسک برگخوار ساقه است و درختان بیمار باید قطع شوند.
کد خبر: ۱۰۶۳۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷ 23 August 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: محمد بهمنی روز سه‌شنبه در جلسه بررسی مشکلات و معضلات فضای سبز جهرم و راهکارهای آن افزود: هجوم آفت سوسک برگخوار ساقه که در زیر ساقه درختان کاج زندگی می‌کنند باعث خشک شدن تعداد زیادی از درختان کاج واقع در پارک جنگلی و همینطور دیگر نقاط شهر جهرم شده است.

وی با بیان اینکه ارسال برخی فیلم‌ها و عکس‌ها مبنی بر تعمدی بودن خشک‌ شدن درختان پارک جنگی، نشان از ناآگاهی است، اظهار کرد: آفت سوسک برگ خوار ساقه اخیراً در برخی شهرهای گرمسیری از جمله کرمان هم دیده شده است و برخی از قسمت‌های پارک‌ها درگیر این آفت شده‌اند.

وی ابراز کرد: یکی از مهمترین آفات درختان سوزنی برگ و کاج در شهرها، سوسک پوست‌ خوار کاج است که با توجه به بررسی‌های چند سال اخیر جمعیت این آفات سیر صعودی داشته و منجر به خشکیدگی بسیاری از درختان و ضعف آن‌ها شده است.

بهمنی تصریح کرد: این آفات جزء آفات درجه دوم محسوب می‌شود و در صورتی که جمعیت آن زیاد شود تبدیل به آفت درجه یک شده و علاوه بر درختان ضعیف و بیمار به درختان سالم نیز خسارت وارد کرده و سبب خشکیدگی آنها می شود.

وی در خصوص ویژگی های این آفت نیز گفت: سوسک پوست‌ خوار کاج ۲ تا ۳ میلی‌متر طول داشته و به رنگ قهوه‌ای تیره است که ماده‌ها با ایجاد دالان در زیر پوست درخت تا ۷۵ عدد تخم در دو طرف آن قرار می‌دهند و لاروها با تغذیه از ناحیه کامپوم و قطع آوندهای آبکشی، عبور شیره نباتی را مختل کرده و باعث خشک شدن کامل درختان کاج می‌شوند.

وی ادامه داد: لاروها در زیر پوست درخت آلوده تبدیل به حشره کامل شده و با ایجاد سوراخی در تنه درخت از آن خارج و با پرواز به سمت درختان دیگر سبب آلودگی درختان دیگر و آلودگی جدید می‌شود و در عین حال می‌توانند سبب انتقال سایر عوامل بیماری‌زایی گیاهی مانند: قارچ‌ها و تضعیف درختان شوند.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری جهرم با بیان اینکه طبق نظر کارشناسان قطع و معدوم کردن درختان بیمار، بهترین راه کنترل این آفت است، گفت: این آفات در داخل پوست درخت زندگی می‌کند و سم‌پاشی تنه درختان با سموم مختلف حتی سموم تدخینی و سیستمیک عملاً بی‌تأثیرند. امید داریم، همشهریان با همراهی خود ، با مجموعه شهرداری در مقابله با چنین بلایای طبیعی همگام شوند.

بهمنی با برشمردن اهم مشکلات و محدودیت هایی که فضای سبز شهری جهرم را تهدید و به آن آسیب وارد کرده‌اند، افزود: تغییر اقلیم و افزایش میانگین دمای هوا، بستر نامناسب کاشت که با تردد خودروها، کاهش بارندگی‌های سال‌های اخیر، کم‌آبی و خشکیدگی چاه‌ها و البته آسفالت خیابان‌ها و لبه‌های سیمانی درختان شهر را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه افزایش شدت تابش آفتاب که هوای جهرم را بشدت گرم و خشک کرده است، ابراز کرد: بیماری زوال مرکبات که از سال ۱۳۹۷ تا کنون به درختان سطح شهر و باغ‌ها آسیب رسانده و از سویی ریشه بعضی از درختان سایه‌دار سریع‌ رشد در بعضی نمونه‌ها، شبکه‌های خدماتی شهروندان و معابر عمومی را تخریب کرده است.

وی با اشاره به سن بالای درختان معابر و بلوارهای سطح شهر جهرم تصریح کرد: قارچ ناتراسیا که در سال‌های قبل به تعدادی از درختان شهر حمله‌ور و موجب خسارت آن‌ها شد و البته آسیب‌های ضد فرهنگی و سرقت‌های پی‌درپی تجهیزات آبیاری و آبرسانی را نمی‌توان از نظر دور داشت.

بهمنی افزود: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری جهرم برای مقابله با بحران ایجاد شده و حفظ سرانه فضای سبز شهری تدابیر مختلفی را چون: برنامه‌ریزی میان‌مدت چند ساله جهت تغییر پوشش گیاهی شهری و جایگزینی گیاهان مقاوم به خشکی متناسب با موقعیت بومی و شرایط آب و هوایی جهرم، اصلاح بستر مناسب کاشت با تعویض خاک و ایجاد گوده مناسب در کاشت‌های جدید و سم پاشی ، محلول پاشی و شستشوی گیاهان، اتخاذ کرده است.

وی ادامه داد: تغییر مفاد قراردادهای پیمانکاران حفظ و نگهداری فضای سبز و افزایش نیروی انسانی لازم، استفاده از رنگ‌های باغبانی و قارچ‌کش‌ها و چسب در محل برش‌ها و تنظیم دور آبیاری گیاهان و افزایش تانکرهای آبرسان از دیگر راهکارهای پیشنهادشده در این زمینه بوده است.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار