محمدحسین خسروی گفت: پیش بینی می‌شود، از این مزارع بالغ بر ۹ هزار تن پیاز سفید تولید و روانه بازار شود.
کد خبر: ۱۰۵۶۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰ 17 July 2022

تابناک فارس به تقل از باشگاه خبرنگاران: محمدحسین خسروی گفت: استفاده از روش کشت نشایی، بهره بردن از روش‌های جدید مبارزه با بیماری‌ها و علف‌های هرز و افزایش دانش فنی کشاورزان علت اصلی بالا رفتن متوسط عملکرد پیاز در این منطقه است.

کشت بهاره پیاز از اوایل اسفند آغاز می‌شود و تا اواخر اسفندماه ماه ادامه دارد. برداشت کشت بهاره نیز در اواخر تیرماه شروع و تا پایان مرداد ادامه دارد.

مسئول مرکز جهادکشاورزی سورمق و حومه می‌گوید: پیش بینی می‌شود میزان برداشت پیاز به رقم ۸۰ تن در هر هکتار برسد.

به گفته خسروی، در فصل کاشت و برداشت پیاز، به ازای هر هکتار زمینه اشتغال برای ۸ تا ۱۰ نفر فراهم می‌شود.

مسئول جهاد کشاورزی سورمق و حومه، نبود انبار‌های مناسب برای ذخیره و نگهداری پیاز و سایر محصولات کشاورزی را از مشکلات اصلی کشاورزان این بخش عنوان کرد.

خسروی گفت: با سرمایه‌گذاری برای ساخت انبار، تا حد زیادی از ضایع شدن محصول پیاز و سایر محصولات جلوگیری می‌شود.

مسئول مرکز سورمق گفت: کشت نشایی به دلیل مزایایی مانند احتمال رسیدن به تراکم مطلوب و یکنواختی بوته در مزرعه، امکان زودرس کردن محصول با پرورش نشاء در محیط‌های کنترل شده و کوتاه‌تر بودن دوره اشغال زمین در مقایسه با کشت مستقیم مورد استقبال بهره برداران قرار گرفته است.

خسروی به مدیریت مصرف آب در این مزارع اشاره کرد و گفت: در روش کشت نشایی به دلیل کوتاه شدن دوره رشد گیاه در مزرعه اصلی مقارن شدن با بارش‌های اواخر زمستان و اوایل بهار و استفاده از روش‌های نوین آبیاری به خصوص روش مه پاش مصرف آب به حداقل می‌رسد.

به گفته او، هر ساله برداشت پیاز و سایر محصولات سبزی و صیفی و جالیزی در شهرستان موجبات اشتغال موقت برای هزاران نفر کارگر فصلی را فراهم می‌کند.

محمدحسین خسروی گفت: پیش بینی می‌شود، از این مزارع بالغ بر ۹ هزار تن پیاز سفید تولید و روانه بازار شود.

برچسب ها: برداشت ، پیاز سفید ، سورمق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار