معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس گفت: اعتباراتی که در سطح ملی به فارس اختصاص می یابد متناسب با استان نیست و می طلبد که ۱۸ نماینده استان پیگری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان را در تخصیص اعتبارات در حد و اندازه استان یاری رسانند.
کد خبر: ۱۰۴۷۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰ 29 May 2022

تابناک فارس به نقل از ایلنا: عبدالعلی کریمی در سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو با بیان اینکه بزرگترین تقسیمات کشوری مربوط به فارس است و باید اعتبارات در همین قد و قواره باشد، افزود: در طول سال‌ها چند شهرستان جدید به استان فارس اضافه شده است و باید متناسب با شهرستان‌های جدید اعتبار تخصیص یابد و خود ۸ شهرستانی که در چندسال گذشته اضافه شده است در حد یک استان است که به تخصیصات فارس اضافه شده است.

کریمی با اشاره به اینکه اولین اولویت فارس مشکلات حوزه آب است که برنامه ریزی کلان می‌طلبد ، ابراز کرد: انتقال آب و بهره‌وری در استفاده از منابع آبی زیرزمینی باید افزایش داد و بخش زیادی از منابع آبی استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باید شهرک گلخانه‌ای در سطح استان ایجاد شود و کشت‌های غرقابی دیگر معنی نمی دهد.

به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس اولویت دوم بحث صنعت و معدن است و ظرفیت بالایی در بحث معدن داریم و باید برنامه ریزی خوبی در این حوزه شود.

کریمی ادامه داد: بحث دیگر گردشگری استان است که ظرفیت بالقوه است و به فعلیت نرسیده است و جای کار زیاد است.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی سالیان سال جز مزیت های استان بوده است اما با تحلیل منابع آبی دچار مشکل هستیم، عنوان کرد: تکمیل طرح‌های نیمه تمام از اولویت استان است و باید اعتبارات لازم برای آن اخذ شود.

کریمی گفت: طرح های کلان استان اعتباراتی در سطح کشور در قالب توازن در نظر گرفته شده است و به جای اینکه در پروژه و طرح ریز استفاده شود باید در پروژه های کلان مانند آزادراه، راه اهن و زیربنایی استان استفاده شود تا اثر پیشرفت و توسعه استان را ببینیم.

اعتبارات هزینه ای یکهزار و ۵۰۰ میلیاردی برای فارس

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس در خصوص اعتبارات هزینه ای بیان کرد: اعتبار هزینه ای مصوب کشور ۲۲ هزار میلیارد تومان بوده است و اعتبار مصوب فارس هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان و سهم ما از کشور در سال ۱۴۰۰، بیش از ۵ درصد بوده است.

احمد علی افکاری ادامه داد که در سال ۱۴۰۱ نیز هزار و ۵۲۸ میلیارد تومان است که رشد ۱۹.۳ درصدی داشته است.

به گفته افکاری در سال ۱۴۰۱ اعتبار هزینه ای کشور ۲۶ هزار و ۵۸۱ میلیارد تومان و فارس هزار و ۵۲۸ میلیارد تومان بوده است که سهم ما ۵.۷۵ درصد است.

وی با بیان اینکه اعتبار مصوب عمرانی کشور ۱۱۷ هزار و ۱۷۹ میلیارد تومان کل مصوب اعتبار کشور بوده است خاطرنشان کرد: ۵ هزار و ۹۶۴ میلیارد تومان اعتبار مصوب فارس در حوزه بوده است که سهم فارس ۵.۱ بوده است.

افکاری با اشاره به اینکه اعتبار عمرانی ۱۵۱ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ مصوب کشور بوده است ، بیان کرد: سهم فارس ۸هزار و ۲۸ میلیارد تومان است.

وی عنوان کرد: رشد فارس ۳۴.۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰است و اعتبار تملک فارس از میانگین کشوری بالاتر است.

۲ هزار و ۶۴۵ پروژه نیمه تمام در فارس

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس با بیان اینکه در مصوبات سفر ریاست جمهوری دستگاه‌ها تعهدات مختلفی داشتند، در خصوص پروژه‌های نیمه تمام گفت: ۲ هزار و ۶۴۵ پروژه نیمه تمام در استان داریم که اولویت تخصیص اعتبار با پروژه های زیرساختی است که در راستای توسعه و اشتغالزایی است

افکاری با بیان اینکه از نظر بیکاری رتبه ۱۱ کشور داریم، در خصوص نرخ تورم گفت: ۴۰.۲ درصد تا پایان سال ۱۴۰۰ نرخ تورم استان بوده است که مجموع میانگین نرخ تورم و بیکاری نرخ فلاکت می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس با بیان اینکه طرح های ملی با ویژگی های استانی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل آن نیز در مجموع هزار و ۶۰۷ میلیارد تومان اعتبار مصوب بوده است، بیان کرد: این مصوبه در سال ۱۴۰۰ به ۲ هزار و ۵۰۹ میلیارد تومان رسیده و ۵۶ درصد نسبت به سال قبل آن رشد داشته است.

اختصاص ۲ هزار و ۵۹۳ میلیارد تومان از طرح های ملی با ویژگی استانی

افکاری در رابطه با بودجه مصوب و تخصیص یافته سال ۱۴۰۰ گفت: میزان اعتبار تخصیص یافته طرح های ملی با ویژگی استانی در سال ۱۳۹۹ هزار و ۴۷۳ میلیارد تومان و سال ۱۴۰۰ نیز ۲ هزار و ۵۹۳ میلیارد تومان اختصاص یافته است که از مصوب هم بیشتر بوده است.

وی همچنین در رابطه با اعتبار حوزه نفت و گاز گفت: در سال ۹۹نیز ۶۱۴ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ هزار و ۱۷۳ مصوب بوده است و در تخصیص سال ۹۹ نیز ۳۱۸ میلیارد تومان و سال ۱۴۰۰ نیز ۹۸۷ میلیارد تومان تخصیص یافته است که درصد تخصیص ۵۷ درصد بوده است.

افکاری تصریح کرد: در تخصیص ها رتبه استان بالاتر از متوسط است و رشد تخصیص در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ ، ۲۰۱ درصد بوده است.

اختصاص ۹۱۹ میلیارد تومان بودجه محرومیت زدایی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس همچنین با اشاره به بودجه حوزه بحران در سال ۹۹ گفت: در این خصوص اعتبار ۹۷۵میلیارد تومان مصوب بوده و در سال ۱۴۰۰ به ۲ هزار و ۲۲۶ اعتبار مصوب رسیده است که رشد ان به دلیل حادثه سیل بوده است.

افکاری یاداور شد که میزان تخصیص بودجه بحران در سال ۹۹ نیز ۴۷۷میلیارد تومان و سال ۱۴۰۰ نیز بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه اعتبار توازن ملی در سال ۱۴۰۰ با رشد اعتبار ۵۷۳ میلیارد تومان بوده است، یاداور شد: در تخصیص سال ۹۹، ۱۴۱ میلیارد تومان و سال ۱۴۰۰ نیز ۴۲۵ بوده است که رشد تخصیص ۷۲.۹درصد بوده است.

افکاری با اشاره به بودجه محرومیت زدایی گفت: ۹۱۹ میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته است که برای چند فصل ابرسانی، ساخت مدرسه، بهداشت،راه، ابخیزداری بوده است و ۶۶.۱ درصد تخصیص محرومیت زدایی بوده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار