مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: پیش بینی می‌شود در حدود ۶۰ هزار هکتاراز مزارع کار مبارزه با سن مادر انجام شود.
کد خبر: ۱۰۴۰۳۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴ 19 April 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،قدمی افزود:همزمان با آغاز ریزش سن مادر به مزارع غلات، پایش و رصد مزارع در اولویت کار کارشناسان شبکه‌های مراقبت قرار گرفته است.
وی یادآورشد: عملیات مبارزه با آفت سن در مزارع غلات از اوایل فروردین ماه در استان آغاز شده و تاکنون در سطح حدود ۳۵ هزار هکتار از اراضی گندم و جو تحت پوشش مبارزه با این آفت قرار گرفته است.
او با بیان اینکه مبارزه با سن غلات تا اوایل اردیبهشت ادامه دارد افزود: با توجه به تنش‌های جوی از کشاورزان درخواست می شود هرچه سریع‌تر با مشورت کارشناسان سازمان اقدام به مبارزه با سن غلات و علف‌های هرز اقدام کنند.
او ادامه داد: بهترین زمان برای کنترل موثر آفت سن گندم در این مرحله (سن بصورت مادر) می‌باشد و توصیه بر این است که قبل از تخم ریزی این آفت و تکثیر آن سمپاشی انجام شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: بهترین زمان سم پاشی مزارع زمانی است که سن‌های مادر بر روی بوته‌های گندم ظاهر شده و وضعیت هوا در حالت ساکن باشد.
اسدی کارشناس مسئول حفظ نباتات جهادکشاورزی استان مرکزی هم با بیان اینکه سن گندم در ۲ مرحله به مزارع خسارت می‌زند گفت: مرحله اول سن مادر و مرحله بعد پوره سن مادر است که موجب خسارت مزارع خواهد شد.
وی افزود: کشاورزان توجه داشته باشند عملیات مبارزه را قبل از تخم ریزی سن مادر انجام دهند چرا که اگر سن مادر شروع به تخم ریزی کند کار مبارزه سخت‌تر شده چرا که هم هزینه‌های مبارزه بالاتر می‌رود و هم محصول از نظر کمی و کیفی دچار خسارت می‌شود.
وی تاکید کرد: کشاورزان دراسرع وقت نسبت به مبارزه با این آفت اقدام کنند.
اسدی با بیان اینکه در استان مرکزی ۹۰ تیم پایش در مزارع گندم و جو فعالیت می کنند یادآورشد: سن غلات، از آفتهای مهم مزارع گندم و جو است که هرساله در این فصل در مزارع دیده می شود و در صورت کم توجهی، به کشت و کار کشاورزان خسارت می زند.
وی افزود:امسال ۲۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی زیر کشت گندم و ۵۵ هزار هکتار زیر کشت جو رفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار