معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس: با بیان اینکه فارس بزرگترین میراث‌دار کشور است، گفت: ما طولانی‌ترین و بیشترین راه و فضاهای گردشگری را در اختیار داریم و از نظر جمعیت و وسعت چهارمین استان کشور هستیم و فارس حتی از ۳۰ کشور اروپایی وسیع‌تر است. لذا انتظار داشتیم استان فارس با ۱۸ نماینده سهم بیشتری در حوزه گردشگری را به خود اختصاص دهد.
کد خبر: ۱۰۳۹۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰ 18 April 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: محمد فرخ‌زاده در یک کنفرانس خبری که در راستای در سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص چرایی عدم توسعه گردشگری در بافت شیراز، گفت: تبلیغ حلقه مفقوده استان فارس در حوزه گردشگری به شمار می‌رود.

او افزود: دلیل اینکه بافت رونق نمی گیرد و چرا معتادان جای خود را به توریست و گردشگر نمی‌دهند این است که ما برای رونق بافت تبلیغ خاصی انجام نداده‌ایم.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس تصریح کرد: متأسفانه تنگ‌ نظری‌هایی در این زمینه وجود دارد یو اگر ما در بحث گرفتن بودجه‌های ملی، تبلیغات مؤثر و همراه کردن مسئولان کار نکنیم، نتیجه نمی‌گیریم.

فرخ‌زاده همچنین با بیان اینکه هرگونه آسیب به بافت تاریخی، محکوم است، افزود: هرچه به گردشگری و بافت ما آسیب وارد کند مشکل دارد و از نظر ما محکوم است.

او خاطرنشان کرد: هرجا ثبات مدیریت وجود نداشته باشد، نمی‌تواند تأثیرگذاری مثبت و پیشرفتی حاصل شود لذا باید پیگیری‌های لازم برای به ثبات رساندن وضعیت میراث استان انجام شود.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس همچنین یکی از مهمترین مشکلات استان را عدم ورود ظرفیت‌های بخش خصوصی ذکر و بیان کرد: در حال حاضر شرایط صدور مجوزها و انجام ریل‌گذاری‌ها از سوی دولت انجام می‌شود اما بخش خصوصی ما به شدت در حوزه‌های اقامتی ضعیف عمل می‌کند و همکاری لازم را با بدنه دولت ندارند.

فرخ‌زاده از احصای ۱۰۰ پروژه نیمه تمام و متوقف در بخش گردشگری فارس هم خبر داد و افزود: یکی از اولویت‌های اصلی این معاونت بحث جذب و حمایت از سرمایه گذار و رفع موانع تولید است که خوشبختانه تاکنون دو جلسه در این زمینه برگزار و بیش از صد پروژه نیمه‌تمام و متوقف شده احصاء شده است.

او ادامه داد: دولت برای توسعه ظرفیت اقامتی ریل گذاری کرد، نوبت بخش خصوصی است.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس در بخش دیگری از سخنان خود از حل مشکلات هتل آپادانا در تخت جمشید خبر داد و گفت: مشکلات این هتل پس از دو سال توقف در بهترین نقطه‌ای که در سایت تخت‌جمشید داشتیم رفع شد و به زودی تغییر و تحولات برای مستقر شدن مجموعه جدید انجام می‌شود.

فرخ‌زاده بیان کرد: پیگیری‌های لازم برای حل مشکلات چشمه گلابی در داراب که زمین آن در اختیار هلال احمر بود انجام شده است.

او عنوان کرد: اولویت مشخص و شفاف ما حمایت از سرمایه‌گذاری، اشتغال مولد و رفع موانع است که این رویکرد در عمل شروع شده است. بخشی از اقدامات ما در این زمینه انجام شده است و برنامه‌ریزی منسجمی برای انجام دیگر اقدامات داریم.

معاون استاندار فارس گفت: در حال حاضر امور مربوط به بخش اقتصادی و رفع موانع مربوط به گردشگری و امور زائرین از حوزه معاونت اقتصادی استانداری به حوزه معاونت گردشگری واگذار شده است.

۲۳ هتل در حال ساخت است

فرخ‌زاده همچنین با اشاره به اینکه بحث توسعه فضاهای اقامتی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در فارس در حال حاضر ۲۳ هتل در حال ساخت است که امسال چهار هتل به بهره‌برداری می‌رسد. در حال فراهم کردن فضایی برای تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران در حوزه اقامتی هستیم.

او بیان کرد: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باعث می‌شود که با محدودیت‌های کرونایی مواجه نشویم و فعالیت‌های ما برای رونق گردشگری ادامه دار باشد.

فرخ‌زاده همچنین با انتقاد از برخی رسانه‌ها گفت: زمان و وقتی را که رسانه‌ها صرف تخریب می‌کنند صرف آباد کردن نمی‌کنند. طبق قانون اساسی وظیفه صدا و سیما آموزش است. متأسفانه گردشگری و صنایع دستی جایی در سبد خانوار ندارد. این مسائل نشان می‌دهد که ما در بحث آموزش و تبلیغات خوب عمل نکرده‌ایم.

او عنوان کرد: متاسفانه برخی خبرنگارنماها در حال جریان‌سازی منفی برای منافع شخصی هستند که نقد آنها در جهت منافع استان نیست.

این مقام مسئول همچنین اظهار کرد: فراهم کردن شرایط سرمایه‌گذاری، فعال کردن پروژه‌های نیمه‌تمام و متوقف شده، تقویت تبلیغات و صمیمانه‌تر کردن فضای بخش خصوصی از مهمترین برنامه‌های ما به شمار می‌رود.

فرخ‌زاده توصیه کرد: مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری فارس باید متحد شود و در سطح استان هم باید این وفاق به وجود آید تا بتوانیم مشکلات موجود در این عرصه را مرتفع کنیم.

معاون استاندار فارس اعلام کرد: معتقد هستم حوزه گردشگری در فضای مجازی باید تلاش وافری داشته باشد و در برخی استان ها از فضای مجازی نتیجه خوبی حاصل شده است.

او در پاسخ به خبرنگاری در خصوص تکلیف هتل آسمان شیراز هم گفت: مجوزهایی صادر و این مجوزها به دستگاه‌ قضایی ارائه شده و در نهایت دستگاه قضایی رأی را به نفع مالک صادر کرده است.

فرخ‌زاده تصریح کرد: دو مجوز اول با موافقت کمیسیون ماده پنج و مجوز آخر بدون کمیسیون ماده پنج و با موافقت شهرداری داده شده است.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس گفت: اخیرا یونسکو معیارها و پروتکل‌هایی را که به عنوان شاخص‌ ثبت جهانی آثار تاریخی در نظر می‌گرفته تغییر داده است و در معیارهای جدیدی که اعلام شده معلوم نیست که آیا هتل آسمان باعث آسیب به ثبت مجموعه زندیه می‌شود؟

فرخ‌زاده اظهار کرد: اگر در ارزیابی‌ها به این نتیجه رسیدیم که این هتل مانع ثبت جهانی ارگ کریم‌خان و موجب خدشه‌دار شدن هویت مجموعه زندیه می‌شود قطعا پیگیری‌های لازم را برای حل این مشکل انجام خواهیم داد اما زمانی که دستگاه قضا رأیی را صادر می‌کند همه باید از این رأی تمکین کنند.
وی گفت: در مقطعی هم مجوز تخریب طبقات اضافه این هتل صادر شد و شهرداری تخریب را انجام داد اما باز هم نتیجه‌ای گرفته نشد و در حال حاضر، بعید می‌دانم هتل آسمان تخریب شود.

او اضافه کرد: اصول مدیریت بحران در خیابان رودکی که این هتل در آن واقع شده رعایت نشده است و عرض معبر در این خیابان بسیار کم است و اگر حادثه‌ای اتفاق بیفتد در شیراز، سازمان آتش‌نشانی تجهیزاتی برای پوشش حوادث احتمالی ندارد.

فرخ‌زاده همچنین با طرح سوالی مبنی بر اینکه ما به ازای قوانینی که رعایت می‌کنیم چه خدماتی از یونسکو دریافت می‌کنیم؟، گفت: جای سوال دارد که سازمان یونسکو در طول این سال‌ها چه خدماتی به شهر شیراز داده و چه اتفاقات خوبی از ثبت جهانی باغ ارم برای شهر شیراز رقم خورده است؟

معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس همچنین در پاسخ به پرسش دیگری اعلام کرد: استان فارس از سه هزار و ۸۷ اثر تاریخی ثبت شده، بیش از یک هزار و ۴۰۰ امامزاده و بیش از یک هزار نقطه طبیعی بهره می‌برد. لذا وزارت میراث با بودجه اندکی که دارد قطعا نمی‌تواند کار خاصی برای رونق گردشگری فارس انجام دهد.

او با بیان اینکه فارس بزرگترین میراث‌دار کشور است، گفت: ما طولانی‌ترین و بیشترین راه و فضاهای گردشگری را در اختیار داریم و از نظر جمعیت و وسعت چهارمین استان کشور هستیم و فارس حتی از ۳۰ کشور اروپایی وسیع‌تر است. لذا انتظار داشتیم استان فارس با ۱۸ نماینده سهم بیشتری در حوزه گردشگری را به خود اختصاص دهد.

فرخ‌زاده بیان کرد: ما باید با شفاف سازی و ارائه راهکارهای مناسب برای حل مشکلات به تقویت داشته‌هایمان بپردازیم. با چوب لای چرخ گذاشتن، وحدت شکنی، ترساندن سرمایه‌گذاران و پرونده‌سازی بر علیه هم نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار