محمدی که خود شاغل و دارای فرزند دانش آموز است از مشکلات حضور فرزندش در کلاس درس اینگونه گفت: مدارس سرویس تردد دانش‌آموزان را تأمین نمی‌کنند و مسئولان مدرسه حاضر نیستند مسئولیت سرویس‌ها را تقبل کنند و می‌گویند به علت نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی، نمی‌توانند چنین مسئولیتی را بپذیرند؛ همین امر باعث شده که من یا همسرم که هر دو شاغل هستیم، هر روز فرزندمان را به مدرسه برسانیم که این موضوع، تأخیر در محل کار را برای ما به همراه داشته است؛ نمی‌دانیم تا چه زمانی محل کارمان به ما اجازه حضور با تأخیر را خواهد داد.
کد خبر: ۱۰۳۸۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰ 12 April 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: نهم فروردین ماه سال جاری بود که دفتر وزارت در راستای مصوبه اخیر ستاد ملی مبارزه با کرونا و با هدف جبران افت تحصیلی ناشی از تعطیلی مدارس در دوران کرونا و پیشگیری از تبعات جبران‌ناپذیر وضعیت موجود، دستورالعمل حضوری شدن مدارس در زمان باقی مانده از سال تحصیلی جاری را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

بر اساس این دستورالعمل، حضور عوامل اجرایی طبق برنامه هفتگی مدارس الزامی است و تمام فعالیت‌های تربیتی و آموزشی مربیان، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در همه مقاطع تحصیلی و تمام دروس به صورت حضوری و با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس‌های درس انجام خواهد شد.

ابلاغ این دستورالعمل و بازگشایی مدارس، برای والدین استرس‌ها و دغدغه‌هایی را ایجاد کرد.

حال نگاهی به آخرین اخبار مطبوعات می‌اندازیم و در ادامه با والدین و مسوول سرویس مدارس گفتگو خواهیم کرد.

تصویب افزایش 30 درصدی نرخ سرویس مدارس توسط شورای شهر

بیست‌ و سومین جلسه علنی شورای شهر شیراز مورخ ۹ آبان ۱۴۰۰ به مدت 5 ساعت برگزار شد و چندین دستور کار در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که طرح کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا پیرو نامه مدیرکل آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز و رئیس کارگروه ماده 18 شیراز، درباره تعیین نرخ کرایه سرویس مدارس سال تحصیلی 1401-1400 نیز بررسی شد و شورا ضمن تصویب افزایش 30 درصدی نرخ سرویس مدارس نسبت به سال گذشته (مربوط به سال تحصیلی 1401-1400) مصوب کرد که تمامی سرویس‌ها ملزم به رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی ارائه شده از سوی ستاد ملی کرونا شوند.

سخنگوی آموزش و پرورش: مشکل خاصی نداریم

سخنگوی آموزش و پرورش در برنامه خبری اعلام کرد که طی جلسه‌ای که با مدیران مدارس و اکثر اولیای دانش‌آموزان داشتیم همگی منتظر بودند که تعلیم و تربیت و روند یاددهی و یادگیری به صورت حضوری آغاز شود؛ این امر بسیار مهم با پشت سر گذاشتن تلخی‌های کرونا، عملی شد و این امر مهم توسط وزیر آموزش و پرورش به مدیران کل آموزش و پرورش ابلاغ شد.

وی در خصوص سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان نیز ابراز داشت: مشکل خاصی نداریم و جلساتی با سازمان تاکسیرانی برگزار شد و آژانس‌های دارای مجوز اعلام آمادگی کردند، همچنین مدیران مدارس از 14 فروردین نسبت به ثبت‌نام دانش‌آموزانی که نیاز به سرویس دارند در خدمت آنها هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس: اولیا، فرزندان خود را ثبت نام کنند

خلیل عسکری نیز با اشاره به نحوه استفاده دانش آموزان از سرویس رفت و آمد گفت: کارگروه ماده ۱۸ در همه واحد‌های آموزشی راه اندازی شده است و اولیای دانش آموزان از طریق سامانه شیراز اس https://shirazs.org باید فرزندانشان را ثبت نام و نتیجه را از طریق حوزه واحد آموزشی شان پیگیری کنند.

خبرنگار خبرگزاری فارس با گذشت بیش از یک هفته از حضوری شدن مدارس، سری به برخی مدارس سطح شهر شیراز زده و از اولیای دانش آموزان در خصوص نحوه خدمات دهی سرویس مدارس سوال کرده است.

محمدی که خود شاغل و دارای فرزند دانش آموز است از مشکلات حضور فرزندش در کلاس درس اینگونه گفت: مدارس سرویس تردد دانش‌آموزان را تأمین نمی‌کنند و مسئولان مدرسه حاضر نیستند مسئولیت سرویس‌ها را تقبل کنند و می‌گویند به علت نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی، نمی‌توانند چنین مسئولیتی را بپذیرند؛ همین امر باعث شده که من یا همسرم که هر دو شاغل هستیم، هر روز فرزندمان را به مدرسه برسانیم که این موضوع، تأخیر در محل کار را برای ما به همراه داشته است؛ نمی‌دانیم تا چه زمانی محل کارمان به ما اجازه حضور با تأخیر را خواهد داد.

یکی دیگر از والدین دانش‌آموزان نیز به خبرنگار فارس گفت: در مدارس پایه‌های ابتدایی، کنترل ورود و خروج دانش‌آموزان با سختی همراه شده است؛ چراکه مدارس سرویس تردد برای دانش‌آموزان ندارند و والدین باید شخصاً رفت و آمد دانش‌آموزان به مدرسه را تقبل کنند.

در ادامه این گزارش، خبرگزاری فارس با یکی از مسوولین سرویس مدارس در نواحی آموزش و پرورش فارس گفتگو کرده است که در قسمت اول با هم می‌خوانیم.

غلامعلی باغچه بند، مدیرعامل شرکت حمل و نقل منظم کاران در گفتگو با خبرنگار فارس نیز از کمبود سرویس مدارس خبر داد و گفت: سرویس مدارس امسال بین ۳۵ شرکت حمل و نقل سطح شیراز تفکیک شده است که جزئی از مدارس ناحیه یک و ناحیه دو در اختیار این شرکت است.

وی با اشاره به اینکه تا روز گذشته بیش از ۶۰ درصد از مدارس، سرویس حمل و نقل خود را راه اندازی کرده‌اند، ابراز داشت: هنوز آمار دقیقی از مدارس نیست لذا سرکشی و برنامه ریزی‌ها در حال انجام است زیرا برخی از مدارس به علت پراکندگی هنوز آماده نشده است.

صدور بخشنامه، دردی بر دل رانندگان

باغچه بند به بخشنامه روز گذشته آموزش و پرورش اشاره کرد و اذعان داشت: روز گذشته بخشنامه‌ای در جهت تغییر ساعات مدارس به علت ماه مبارک رمضان صادر شده است که این خود مشکل را برای رانندگان چند برابر می‌کند.

وی ادامه داد: بیش از دو سال وقفه در کار سرویس مدارس بوده است لذا هیچ کدام از شرکت ها آمادگی بازگشایی مدارس را نداشتند زیرا حداقل، سه ماه برنامه ریزی توسط مدارس نیاز است تا سرویس ها مشخص و رانندگان تایید صلاحیت شوند.

باغچه بند با تایید این پرسش که برخی مدارس هنوز سرویس ندارند و رانندگان نیز برای مدت چند ماه مانده به پایان سال تحصیلی در سرویس مدارس شرکت نکرده اند، گفت: از ۳۸ مدرسه‌ای که تحت این شرکت خدمات می گیرند، تنها یک مدرسه اطلاع داده است که رانندگان همکاری نمی کنند، زیرا تعداد دانش آموزان کم است و هزینه‌ای که بابت عوامل اجرایی و شرکت باید پرداخت کنند به صرفه نمی باشد.

با کمبود ماشین مواجه شده‌ایم

وی ادامه داد: اکثر رانندگان طی دو سال گذشته یا تغییر شغل داده یا از سرویس مدارس انصراف داده اند که با این مشکلات و در واقع کمبود ماشین مواجه شده ایم و اکنون راننده برای یک ماه می بایست برنامه ریزی کند.

باغچه بند، تضمین برای رانندگان سرویس مدارس را یکی از دغدغه های رانندگان دانست و گفت: برای اینکه بتوان هزینه های جاری رانندگان سرویس مدارس تامین کرد، برای سواری ۴ دانش آموز و برای مینی بوس ۱۸ دانش آموز پیش بینی شده است لذا اگر در مسیری ۳ دانش آموز باشد، راننده پایه ۴ دانش آموز برآورد می کند و هزینه یک نفر کسری را از سه دانش آموز دیگر می‌گیرد این در حالی است که در بعضی مسیرها ما دارای دو دانش آموز در سرویس مدارس هستیم لذا این موضوع خود باعث فشار اقتصادی بر اولیا شده است.

وی با اشاره به برنامه ریزی انجام شده در جهت کم شدن فشار اقتصادی بر اولیا در سرویس مدارس اظهار داشت: شرکت حمل و نقل منظم کاران، دو دانش‌آموز همجنس از دو مدرسه همجوار که در یک مسیر هستند را برنامه ریزی کرده است تا خلا موجود بر درآمدها کاهش یابد.

باغچه بند از سازمان حمل و نقل شهرداری و سازمان دانش آموزی آموزش و پرورش در جهت رفع مشکلات و ثبت رانندگان روی سیستم، قیمت گذاری سریع و برگزاری چند جلسه تقدیر و تشکر کرد و گفت: این برنامه ریزی در مدتی کوتاه، خود یک تجربه کاری بود تا سال تحصیلی جدید را بتوان با برنامه ریزی دقیق تر، مشکلات کمتر و با کیفیت بهتر آغاز کرد و سرویس دهی را انجام داد.

اولیا از پرداخت هرگونه وجه دستی به راننده خودداری نمایند

وی وقفه دوسال همکاری بین راننده و شرکت را ناشی از بیماری کرونا دانست و ابراز کرد: شرکت‌ها به سختی خودرو تامین می‌کنند و توفع شرکت‌ها از اولیای دانش‌آموزان این است که در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند و از پرداخت هرگونه وجه دستی به راننده خودداری نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار