ویژگی‌های یک وعده غذایی مناسب در افطار و سحری چیست .
کد خبر: ۱۰۳۸۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶ 08 April 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا و پرهیز از گناهان است. اهمیت و نقش تغذیه صحیح در این ایام بر کسی پوشیده نیست. در این مطلب آموزشی ، نکاتی در مورد تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان ارائه شده است.

ویژگی‌های یک وعده غذایی مناسب در افطار

· توصیه می‌شود هنگام افطار از آغاز کردن غذا با آب سرد و نوشابه خودداری شود. مصرف مایعات زیاد به ویژه مایعات خنک با رقیق کردن اسید و آنزیم‌های دستگاه گوارش سبب اختلال در هضم وجذب مواد غذایی شده و درد شکم و نفخ را به همراه دارد.
· بهتر است روزه را با آب گرم، شیر گرم یا چای کمرنگ به همراه خرما یا کشمش باز کرده و به تدریج از مواد غذایی سبک استفاده کرد.
· وعده افطاری باید دارای ویژگی‌های یک صبحانه باشد. به طور مثال نان سبوسدار و پنیر با گردو یا سبزی ها، تخم مرغ آبپز، فرنی و شیر برنج انتخاب‌های مناسبی برای وعده افطار است.
· سبزی و میوه منبع خوبی از آب و فیبر است که مانه یبوست می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود در هنگام افطار و همچنین در فاصله بین افطار تا سحر مورد استفاده قرار گیرد.
· توصیه می‌شود در این ایام مصـرف بامیـه و زولبیـا کــه دارای مقـادیر زیـادی قند و چربی، اسـیدهای چرب اشباع و ترانس است، بسیار محدود شود. بـه طور کلی زیاده روی در مصرف مـواد قندی و شیرین از جمله حلـوا، در وعـده افطار علاوه بر اینکه منجر به اضافه دریافـت انـرژی و چاقی مـی شـود، موجب تضـعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

وعده غذایی شام در روزه داری

· به فاصله دو ساعت بعد از افطار بهتر است وعده شام مصرف شود که می‌توان در این وعده، غذا‌هایی مانند انواع سوپ و آش رقیق حاوی حبوبات و سبزی‌ها و همچنین حلیم کم چرب مصرف کرد.
· غذایی که در وعده شام مصرف می‌شود، باید کم چرب و کم نمک باشد.
· در دو وعده افطاری و شام مصرف انواع سبزی ها، سالاد، سبزی خوردن و همچنین لبنیات از جمله ماست کم چرب و دوغ کم نمک باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا مصرف این گروه‌های غذایی اغلب در بین روزه داران کاهش می‌یابد.
· برای تامین آب موردنیاز بدن توصیه می‌شود پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، به ویژه میوه‌های آبدار از جمله هندوانه، طالبی، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن می‌توان استفاده کنیم.
· در وعده شام به جای استفاده از نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌های صنعتی و انواع شربت ها، توصیه می‌شود از آب آشامیدنی سالم، دوغ و عرقیات سنتی کم شیرین استفاده کرد.

برچسب ها: ماه رمضان ، تغذیه ، افطار ، سحر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار