عباسی با اشاره به اینکه غربی‌ها با حفظ ساختار تحریم‌ها در صورتی که موقتا تحریم‌ها را بردارند مجددا آن‌ها را باز می‌گردانند، ادامه داد: ایران باید تمام تلاشش را برای خنثی‌سازی تحریم‌ها به کار گیرد که این مهم از طریق حضور سرمایه‌های اجتماعی در صحنه و به دست مردم محقق خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۳۲۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴ 08 March 2022

تابناک فارس به نقل از ایلنا: فریدون عباسی دوانی درباره برآورد خود از تلاش دولت برای احیای برجام، بیان اینکه مجلس در سال ۹۴ به دولت اجازه داد که متن توافقنامه را اجرا کند، بیان کرد: در سال ۹۴ انسجام داخلی کشور یکی از موضوعات مهم برای کشور بود اما متاسفانه بعد از گذشت چندین سال متن توافقات اجرایی نشد.

عباسی با اشاره به اینکه تیم مذاکره‌کننده در دولت جدید به وین رفت تا به طرف مقابل بگوید که به تعهداتشان عمل کند، ادامه داد: قطعا یک فردی مانند بنده به هیچ عنوان نمی‌پذیرد که طرف مقابل بدون انجام تعهدات بخواهد توافق را عملیاتی کند.

نماینده کازرون و کوه‌چنار با اشاره به اینکه تیم مذاکره‌کننده ایرانی جهت انجام تکالیفش زمانی که طرف‌های مقابل بعد از اینکه به تعهداتشان به صورت کامل عمل کردند و تحریم‌ها را برداشتند در حد برجام راستی‌آزمایی‌های لازم را انجام می‌دهد، گفت: در غیر این صورت دولت باید مصوبه مجلس را در این باره اجرا کند.

عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه جهت اطلاع دادن گزارش به نمایندگان، وزیر امور خارجه و افراد مذاکره‌کننده با حضور در کمیسیون امینت ملی جلساتی را در مجلس برگزار کرده و می‌کنند، افزود: هرچند که بنده در گذشته در برخی مذاکرات شرکت و مذاکرات را رصد می‌کردم ذکر این نکته ضروری است که متن مذاکرات برای بنده مطلوب است و سوالات و پاسخ‌ها و لغت‌های استفاده شده دو طرف مذاکره از نکات خیلی مهم است که باید به آن توجه شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ایران در گذشته به تعهداتش در توافقنامه عمل کرد، برداشته نشدن تحریم‌ها از نکات قابل توجه و مهم در این بخش به شمار می‌رود.

عضو مجمع نمایندگان فارس با بیان اینکه ایران باید در مقابل کشورهایی که در مذاکرات با قلدری رفتار می‌کنند و حرف‌های زور می‌زنند اقداماتی انجام دهد که بتواند از خود دفاع کند، خاطرنشان کرد: قطعا این مهم سبب می‌شود تا طرف‌های مذاکره نتوانند ایران را به حمله هوایی و هسته‌ای محکوم کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۴۰ سال از انقلاب کشور ایران می‌گذرد و این کشور توانسته در مقابل غرب بایستد و با مقاومت‌های فراوان به پیشرفت‌های قابل توجهی دست پیدا کند که این مهم سبب شده تا ایران با خنثی کردن نقشه غرب از بی‌دولت‌سازی در آسیای جنوب غربی جلوگیری و سبب خنثی شدن نقشه غرب شود.

عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه روسیه نمی‌توانست در سوریه منافعش را تامین و پایگاهش را حفظ کند، افزود: کمک مستشاری دولت ایران به سوریه موجب از بین نرفتن دولت بشار اسد و تجزیه کشور سوریه و از طرفی کمک معنوی و فکری و مستشاری ایران به عراق موجب حفظ تمامیت ارضی کشور عراق شد و همین سبب شد تا روسیه به این باور برسد که توانایی دفاع در مقابل غربی‌ها را دارد.

عباسی با اشاره به اینکه جنگ روسیه و اوکراین سبب آشکار شدن قدرت ایران شده است، افزود: از این رو ما باید با نمایان شدن قدرت ایران از طرف غربی‌ها امتیاز بگیریم. آسیب کشور روسیه از طرف‌های غربی باعث شده تا این کشور از تجارب تحریمی ایران استفاده کند و در نهایت از این اقدام روحیه بگیرد.

نماینده کازرون و کوه چنار با اشاره به اینکه برداشته شدن تحریم‌ها مانند فروش نفت و بانکی سبب خنثی شدن تحریم‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: ذکر این نکته ضروری است که ایران باید در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها گام بردارد نه رفع تحریم چراکه تحریم‌ها مجددا بازمی‌گردد.

عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه غرب در عرض چند روز تمام مجامع جهانی را در خدمت خود قرار داده که این مهم باید یک تجربه بزرگی برای کشور ایران باشد، افزود: اگرچه غربی‌ها در سال‌های گذشته به نقاط مختلف حمله کردند اما متاسفانه شاهدیم که هیچ قطعنامه‌ای علیه آن‌ها صادر نشده است.

وی با اشاره به اینکه حمله غربی‌ها به عراق، سوریه، افغانستان، یمن و .... هنوز در خاطرمان هست، گفت: غربی‌ها هرجا که منافعشان تامین می‌شود، حمله می‌کنند و این در حالی است که باید از تحریم ایران در بخش‌های مختلف با سرعت زیاد در سال‌های گذشته تجربه بگیریم.

عباسی با اشاره به اینکه غربی‌ها با حفظ ساختار تحریم‌ها در صورتی که موقتا تحریم‌ها را بردارند مجددا آن‌ها را باز می‌گردانند، ادامه داد: ایران باید تمام تلاشش را برای خنثی‌سازی تحریم‌ها به کار گیرد که این مهم از طریق حضور سرمایه‌های اجتماعی در صحنه و به دست مردم محقق خواهد شد.

نماینده کازرون و کوه چنار با بیان اینکه مسئولان باید تمام تلاششان را برای جلب اطمینان سرمایه‌های اجتماعی کشور به داخل به کار گیرند، گفت: اگرچه غرب در سال‌های گذشته تلاش کرده تا میان مردم ایران و حاکمیت قهر ایجاد کند اما این اتفاق رخ نداده و مردم با حضور در انتخابات توانستند اقدامات موثری را رقم بزنند.

به گفته وی خنثی شدن تحریم‌ها ارتباط مستقیمی با از بین رفتن احساس تبعیض در جامعه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار