شیرین بیان گیاهی است که به دلیل خواص درمانی بسیار زیاد آن، از گذشته در طب سنتی برای درمان بیماری ها، مورد توجه بوده است.
کد خبر: ۱۰۳۰۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳ 26 February 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: بنابر اعلام وبسایت مرجع شیرین بیان ایران .comشیرین-بیان، علاوه بر خواص درمانی آن، از این گیاه در غذاها و نوشیدنی ها نیز استفاده می شود تا طعم و عطری متمایز به وجود آورد.

شیرین بیان گیاهی خودرو است که در بعضی مناطق دنیا از جمله ایران رشد می کند. نام علمی آن "Glycyrrhiza Glabra" است که در فارسی به آن "مهک" نیز گفته می شود. قسمت ریشه ی این گیاه مورد استفاده قرار می گیرد که دارای ماده ای به نام "گلیسیریزین" است که باعث طعم شیرین آن می شود. این ماده تقریبا 50 برابر شیرین تر از شکر است.

خواص شیرین بیان

شیرین بیان از دیرباز به طور گسترده به عنوان یک درمان گیاهی موثر برای سوزش معده، زخم معده، رفلاکس اسید معده، سرفه و گلودرد، سرماخوردگی، ریزش مو ومشکلات پوستی و غیره در طب سنتی استفاده شده است. از طرفی شیرین بیان استقامت و قدرت بدنی را افزایش می دهد و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

با توجه به خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد التهابی این گیاه، در درمان اگزما و پسوریازیس، قرمزی و سوزش پوست و دیگر مشکلات پوستی موثر است. این گیاه همچنین حاوی فلاونوئیدهایی است که عفونت های باکتریایی را بهبود میبخشد.

سایت .comشیرین-بیان مرجع تخصصی اطلاعات شیرین بیان است که اطلاعات به روز و کاملی را در اختیار مخاطبان قرار می دهد.

 

شیرین بیان در صنایع مختلفی کاربرد دارد از قبیل:

صنایع داروسازی

شیرین بیان یک ماده موثر در بهبود بیماری های گوارشی، سرفه و گلودرد و دیگر بیماری ها می باشد، بهمین سبب در قرص ها، کپسول ها و شربت از آن استفاده می کنند. در پمادها و ژل ها برای کاهش دردهای موضعی در کوفتگی ها و ضرب دیدگی ها و بعلاوه رفع حساسیت و تورم پوست مصرف می شود.

کرم ها، شامپو و صابون

شیرین بیان حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم است. شیرین بیان تعداد رنگدانه ها را کنترل می کند و از تجمع آنها که منجر به بروز لک می شود، جلوگیری می کند. عصاره و پودر شیرین بیان سرشار از آنتی اکسیدان است، بنابراین ضدپیری و جوان کننده است و به بازسازی کلاژن کمک می کند، از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند. شیرین بیان می تواند از ریزش مو جلوگیری کند. همچنین برای ترمیم موهای آسیب دیده و رنگ شده استفاده می شود. در شامپوها و صابون ها نیز بعنوان یک عامل آنتی-باکتریایی به کار برده می شود.

 

صنایع شیرینی، شکلات، آب نبات، بستنی، پاستیل و آدامس

استفاده از شیرین بیان در شکلات، شیرینی و آب نبات، پاستیل و آدامس سابقه ی طولانی دارد و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. از طرفی با کاربرد شیرین بیان در این محصولات، می توان از خواص دارویی آن بهره مند شد.

صنایع غذایی و نوشیدنی ها

شیرین بیان گیاهی است که مصارف خوراکی نیز دارد. از ریشه ی این گیاه بیشتر بعنوان یک شیرین کننده ی طبیعی و طعم دهنده در خوراکی ها و نیز در نوشیدنی ها مانند دمنوش ها و چای، شربت و نوشابه ها استفاده می کنند. جوشانده ی ریشه ی شیرین بیان از دمنوش های قدیمی و پرمصرف است که طرفداران زیادی دارد و برای عملکرد بهتر دستگاه گوارشی و درمان گلودرد مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه در ادویه های ترکیبی نیز استفاده می شود.

فرآورده های شیرین بیان در تنوع گسترده ای به بازار عرضه می شوند که شرکت سپیدان عصاره جنوب در این زمینه پیشتاز است. این محصولات از قبیل:

پودر شیرین ­بیان: ریشه­ های شیرین ­بیان که کیفیت خوب و مناسب دارند، با دستگاه های مدرن و مجهز به صورت اتوماتیک عصاره گیری می شوند و طی فرآیندهای خاصی به پودر شیرین ­بیان تبدیل می شوند. این پودر در صنایع مختلف استفاده میگردد.

عصاره جامد شیرین­ بیان: عصاره شیرین بیان را می توان به صورت جامد و قالبی عرضه کرد. به این محصول "قره مهک" نیز گفته می شود. این محصول نیز در صنایع مختلفی استفاده می گردد.

 

خمیر(مایع) شیرین ­بیان: این محصول بصورت نیمه مایع است، قابلیت حل شدن در آب را دارد و دارای بافتی نرم است که به دلیل این خصوصیات در برخی صنایع مانند دخانیات، داروسازی، مواد غذایی و شیرینی پزی بسیار محبوب است.

گرانول شیرین ­بیان: عصاره شیرین ­بیان با استفاده از ماشین آلات مدرن به دانه ­های ریز گرانول تبدیل می­شوند که طعمی قوی دارند و در آب حل می ­شوند.

ناگت شیرین ­بیان: این محصول با عصاره جامد شیرین­ بیان در رنگ و رطوبت تفاوت اندکی دارد که دارای طعمی قوی و رنگ قهوه‌­ای تیره است.

ریشه شیرین بیان:

بهترین ریشه های شیرین بیان بعد از جمع آوری و تمیزکردن، مطابق با سفارش مشتری می تواند در شکل های مختلفی مثل قلمه، خرد شده و پودر ریشه عرضه شوند.

پودر ریشه شیرین­ بیان:

ریشه ­های شیرین ­بیان توسط آسیاب های مدرن، خشک و پودر می شوند. از آن در تهیه چای کیسه ای، شربت­های دارویی، سایر نوشیدنی­ها و دمنوش­های سنتی نیز استفاده می ­شود.

DGL شیرین بیان:

در مرحله ی عصاره گیری، محصول مورد نظر طی انجام فرآیندهایی تولید می شود که گلیسیریزین کمتری دارد و برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، دیابت و کودکان مناسب است. این محصول عمدتا در صنایع داروسازی، غذایی، شکلات، غذای حیوانات خانگی و غیره مصرف می شود.

برچسب ها: خواص ، شیرین بیان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار