پاک فطرت با تاکید بر اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان فارس باید برای کشاورزان در زمینه الگوی کشت برنامه عملیاتی داشته باشد، افزود: استان فارس یک ایران کوچک است و از برخی کشورهای اروپایی هم بزرگتر است که لازم است در زمینه کشت محصولات کشاورزی که در حال حاضر به صورت سنتی و مدرن نظیر گلخانه‌ای، قطره‌ای، غرقابی، دیم و ... انجام می‌پذیرد به صورت یک الگوی برای جهان باشد.
کد خبر: ۱۰۲۹۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱ 21 February 2022

تابناک فارس به نقل از ایکنا: علیرضا پاک‌فطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی امروز، ۲ اسفندماه در دیدار با رئیس جهادکشاورزی این استان با تاکید بر اینکه جهاد کشاورزی نباید سیاسی مدیریت شود، گفت: بدنه وزارت کشور و وزارت امور خارجه تنها یک مجموعه سیاسی هستند و سایر دستگاه‌های اجرایی وزارتخانه‌ها از جمله جهاد کشاورزی نیز تخصصی هستند و اصلاً نباید وارد بحث سیاسی شوند.

وی افزود: اگر هم عده‌ای خواستند این دستگاه‌ها را وارد سیاست کنند، وارد نشوند و کار خود را انجام بدهند بنابراین جهت انجام کارهای شاخص و الگو از مدیران و کارشناسان شایسته، پیشکسوتان و همچنین جوانان باانگیزه، نخبه و انقلابی استفاده شود و در این زمینه چپ و راست ندارد.

پاک‌فطرت در رابطه با افزایش راندمان تولید و حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، گفت: هر چه بتوانیم فرآیند تولید به مصرف را کاهش دهیم هم کالای تولیدی ارزان و سریع به دست مصرف‌کننده می‌رسد و هم نقش شایانی در ارتقای جایگاه اقتصادی کشاورزان خواهد داشت که قطعا در افزایش راندمان و پشتیبانی از تولید اثرگذار خواهد بود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نسبت به سازمان جهاد کشاورزی بیگانه نیستیم، گفت: اگر وزارت جهاد کشاورزی هم در سطح کشور و هم در سطح استان‌ها خوب عمل کند می‌توانیم در بخش کشاورزی خودکفا و مستقل باشیم که این نیازمند آن است نگاه تخصصی در این مجموعه حاکم شود و از نگاه سیاسی پرهیز شود.

وی با اشاره به اینکه کشور ما با خشکسالی و کمبود آب مواجه است، گفت: باید برای منابع آبی ارزش قائل شویم و برنامه‌ای منسجم و علمی برای حفظ و بهره‌برداری مناسب از آن داشته باشیم.

پاک فطرت گفت: متاسفانه وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی و ذخیره‌سازی آب حاصل از باران و آب‌های سطحی نیز جایگاه مناسبی ندارد و برداشت بی‌رویه از منابع آبی توسط کشاورزان که با فشار برخی از افراد منجر به صدور مجوز شده است، چالش‌هایی را برای کشور فراهم کرده است که باید با اصلاح الگوی کشت و تغییر رفتار ما در بخش کشاورزی به نسل‌های آتی توجه کنیم و شرایط سفره‌های آب زیرزمینی را تقویت و بهبود ببخشیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با بیان اینکه میزان بودجه به میزان خسارت برای پروژه‌های عمرانی با هم تناسبی ندارد، گفت: سرمایه‌گذاری ما در آبخوان‌داری و آبخیزداری باید افزایش پیدا کند تا هم از وقوع سیل جلوگیری شود و هم از تحمیل خسارت‌های چند میلیاردی قابل توجه به شهرها و روستاها پیشگیری شود تا هزینه آن صرف پروژه‌های عمرانی مربوط به ذخیره‌سازی آب شود.

وی با تاکید بر اینکه در مصارف آبی باید یک نگاه جامع مدیریتی در بهینه‌سازی مصرف آب پیاده‌سازی شود، افزود: انتظار می‌رود در تخصیص میزان منابع آبی به مصرف‌کنندگان بخش کشاورزی تا مقدار مشخصی قیمت ثابت و از آن مقدار ثابت بیشتر قیمت‌ها به صورت تصاعدی محاسبه شود تا شرایط تغییر الگوی کشت و مصرف آب نیز بهینه‌سازی شود.

پاک فطرت با تاکید بر اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان فارس باید برای کشاورزان در زمینه الگوی کشت برنامه عملیاتی داشته باشد، افزود: استان فارس یک ایران کوچک است و از برخی کشورهای اروپایی هم بزرگتر است که لازم است در زمینه کشت محصولات کشاورزی که در حال حاضر به صورت سنتی و مدرن نظیر گلخانه‌ای، قطره‌ای، غرقابی، دیم و ... انجام می‌پذیرد به صورت یک الگوی برای جهان باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با اشاره به اینکه برخی از کالاهای اساسی و استراتژیک که از طریق واردات تامین می‌شوند، گفت: تامین این کالاها مانند گندم به عنوان یک نیاز حیاتی نیز متاثر از تحولات منطقه‌ای و جهانی است که باید کشت جایگزین و کشت فراسرزمینی در دستور کار قرار بگیرد.

وی، کشاورزی خوب را ضامن بقای دامپروری دانست و گفت: توسعه هدفمند و پایدار بخش کشاورزی باعث توسعه صنعت دامپروری خواهد شد و که اگر اقدامات بر اساس برنامه باشد می‌توانید الگویی برای سایر استان‌ها و حتی منطقه و‌ جهان باشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار