سرپرست مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۱۸۸ مسمومیت با گاز دی اکسیدکربن در سال جاری و تاکنون در استان به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۱۰۲۷۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳ 09 February 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر محمد پروهان افزود: ۱۰۵ نفر از این افراد زن و ۸۳ نفر هم مرد در رده سنی یک تا ۹۰ سال هستند که دچار گازگرفتگی شدند که ۱۲۹ نفر از افراد دچار مسمومیت گاز گرفتگی به مراکز درمانی استان منتقل شدند و ۱۲ بیمار نیز سرپایی درمان شدند.
وی یادآورشد: سه نفر نیز در سال جاری به علت ابتلا به دی‌اکسیدکربن در استان فوت کردند.
وی تاکید کرد: همچنین ۲۹۹ نفر نیز سال گذشته شامل ۱۳۷ مرد و ۱۶۲ نفر زن دچار مسمومیت با co۲ شدند.
دکتر پروهان افزود: مونوکسید کربن از سوختن ناقص مواد دارای کربن حاصل می شود؛ زمانی که اکسیژن کافی در محیط وجود نداشته باشد سوختن کامل انجام نشده و به جای کربن دی اکسید، کربن مونو اکسید خواهیم داشت.
سرپرست مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: منو اکسید کربن بدون هیچگونه رنگ و بو و مزه ای بی نهایت سمی است، این گاز در خون انسان با هموگلوبین ترکیب می شود و جلوی انتقال اکسیژن به وسیله هموگلوبین را می گیرد، غلظتی در حدود ppm۶۶۷ در خون می تواند با ۵۰ درصد از هموگلوبین خون ترکیب شده و تشنج کما و حتی مرگ را در پی داشته باشد.
وی تاکید کرد: در مراحل اولیه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، فرد احساس سر درد، تهوع، استفراغ، سرگیجه، خستگی و خواب آلودگی دارد و اکثر قربانیان در این شرایط تصور می کنند که دچار مسمویت غذایی شده اند.
دکتر پروهان باتاکید بر استاندارد بودن طول دودکش و داشتن کلاهک مخصوص، خودداری از قرار دادن لوله خروجی بخاری داخل ظرف آب، بسته نبودن تمامی روزنه های جریان هوا به ویژه اتاق خواب، آبی بودن رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز، نصب نکردن آبگرمکن در حمام، کنترل مسیر دودکش از نظر نشت گاز های سمی، دقت و توجه به داغ بودن لوله دودکش را از مهمترین راهکار های مهم در پیشگیری از مسمومیت با منواکسیدکربن دانست و خاموش کردن وسایلی مانند اجاق گاز و بخاری، باز کردن به سرعت درها و پنجره ها و تنفس هوای تازه، باز کردن یقه پیراهن و لباس های تنگ، و آغاز عملیات اکسیژن دهی در صورت امکان، به فرد مسموم را با نهایت دقت، باز نگه داشتن راه‌ های هوایی فرد و تماس با اورژانس و از همه مهمتر خارج کردن افراد مصدوم از محیط آلوده و قرار دادن آنها در محیط باز را از مهمترین اقدامات اورژانسی در برخورد با مسمومیت ناشی از گاز منو اکسید کربن برشمرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار