هم اکنون ۳ هزار سازه آبخیزداری در سطح استان فارس، ۳۴۲ میلیون متر مکعب آب ذخیره کرده اند.
کد خبر: ۱۰۲۵۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷ 30 January 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: در حال حاضر ۳ هزار سازه آبخیزداری در سطح استان فارس، موجب نگه داشت و ذخیره ۳۴۲ میلیون متر مکعب آب شده اند.

عبدالحسن صمد نژاد با بیان این که از ۱۰.۲ میلیون هکتار زمین های منابع طبیعی و ملی استان، طرح مطالعاتی آبخیزداری ۲.۹ میلیون هکتار آن به اتمام رسیده است، گفت: این میزان کمتر از ۲۰ درصد زمین های منابع طبیعی فارس است و اجرای طرح‌های مطالعاتی باقی مانده، در گرو تامین ۴۰ هزار میلیارد ریالی اعتبار است.

او گفت: با توجه به وضعیت اعتباری دولت در چند سال گذشته و کمبود نقدینگی، تامین چنین اعتبار کلانی برای این طرح ها به تنهایی از سوی دولت امکان‌پذیر نیست و رویکرد ما استفاده از مشارکت‌های مردمی است.

وی افزود: تورم بر افزایش هزینه‌های تمام شده طرح‌های آبخیزداری اثرات زیاد‌ی گذاشته به گونه‌ای که فهرست بهای اجرای این طرح‌ها امسال در مقایسه با سال گذشته ۲ برابر شده است.

صمدنژاد با تاکید بر این که اجرای چنین طرح‌هایی از همه لحاظ به نفع مردم مناطق مختلف است، گفت: تغذیه چاه‌ها از جمله مزایای مشارکت‌ کشاورزان هر منطقه است که از صرف هزینه‌های گزاف برای کف شکنی و جابجایی چاه‌ها جلوگیری می‌شود.

او به مزایا و فواید چشمگیر اجرای طرح های آبخیزداری برای حفاظت و بهبود منابع آبی و خاکی استان اشاره کرد و گفت: کنترل فرسایش و رسوب، جلوگیری از انتقال رسوبات به مخزن سد‌ها برای حفظ عمر مفید آن ها، کمک به تغذیه آبخوان و بهبود منابع آب‌های زیر زمینی به لحاظ کمی و کیفی، کمک به حفظ پوشش گیاهی و توسعه آن، کنترل روان آب‌ها و کاهش خطرات سیلاب‌های فصلی و موسمی استان، کاهش اثرات نامطلوب پدیده خشکسالی، حفظ و توسعه پایدار اشتغال آبخیزنشینان بخشی از اثرات اجرای این طرح ها است که تا سال‌های متماد‌ی اثر مثبت آن ملموس است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوزه‌های بدون سد نیز موجب کنترل سیلاب‌های موسمی و فصلی، کاهش اثرات نامطلوب خشکسالی ها، کمک به تغذیه آبخوان ها، بهبود کمی و کیفی منابع آبی، کنترل سرشاخه‌های شیرین قبل از برخورد با آب‌های شور و گنبد‌های نمکی می‌شود.

صمدنژاد افزود: با توجه به این که طرح‌های آبخیزداری تنها راه جلوگیری از بروز سیلاب، کسری آب زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک در عرصه‌های ملی و منابع طبیعی است بنابراین با توجه به اثر بخشی آن، تقاضای مردم برای اجرای این طرح ها به صورت تصاعد‌ی بالا رفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار