کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه -یک‌شنبه ۱۰ بهمن‌ماه- از فاصله ۳۶۲ هزار کیلومتری زمین عبور می‌کند و با قطر زاویه‌ای ۳۲.۹۷ دقیقه قوسی ظاهر می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۵۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵ 30 January 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی‌فرد اظهار کرد: ماه یک‌شنبه -۱۰ بهمن‌ماه- ساعت ۱۰:۴۰ به نزدیک‌ترین نقطه در مدار چرخش خود به دور زمین می‌رسد. فاصله ماه از زمین متفاوت است زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و کمی بیضی‌شکل است. وقتی ماه به صورت ماهانه این مسیری بیضوی را در اطراف زمین طی می‌کند، فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در حضیض و ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج تغییر می‌کند. اندازه زاویه‌ای آن نیز با همین فاکتور متفاوت بوده و بین ۲۹.۴ دقیقه قوسی و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متغیر است. روشنایی آن نیز تفاوت دارد؛ البته تشخیص این مسئله در عمل دشوار است، چون همزمان فازهای ماه نیز تغییر می‌کند.

وی افزود: ممکن است تصور کنید ماه به هنگام طلوع و غروب بسیار بزرگ‌تر و نزدیک‌تر به ما است؛ درواقع چنین نیست و فقط خطای دید است که ماه هنگام نزدیک شدن به افق بسیار بزرگ‌تر از آنچه که در واقعیت است به نظر می‌رسد. این مسئله، توهم ماه نامیده می‌شود و چیزی بیشتر از یک خطای دید نیست. هر عکسی نشان داده که ماه دقیقاً به همان اندازه است؛ صرف‌نظر از اینکه در افق ظاهر شود یا مستقیماً بالای سر قرار بگیرد. گمان بر این است که وقتی ماه نزدیک به افق است در میان ساختمان‌ها، درختان و المان‌های زمینی دیده می‌شود؛ مقایسه اندازه آن با المان‌های زمینی آن را به چشم ما بزرگ‌تر نشان می‌دهد، اما زمانی که بالای سر قرار دارد کوچک‌تر به نظر می‌رسد؛ زیرا مغز معیار مقایسه اندازه‌گیری دیگری را برای آن به کار می‌برد.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: امشب ماه در وضعیت حضیض خورشیدی از فاصله ۳۶۲ هزار کیلومتری زمین عبور می‌کند و با قطر زاویه‌ای ۳۲.۹۷ دقیقه قوسی ظاهر می‌شود. ماه ۲۸ روزه با دو درصد روشنایی ساعت ۰۴:۵۹ دقیقه صبح طلوع می‌کند.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار