معاون سازمان محیط زیست کشور، علت خشکی دریاچه پریشان را این‌گونه عنوان کرد: چاه‌های بسیار زیاد غیر مجاز، علت اصلی مرگ تالاب پریشان شده و استانداری فارس باید تلاش کند که ردیف بودجه اختصاصی برای احیای تالاب های فارس، بگیرد و در برنامه ۱۴ بهمن ماه در روز تالاب، خبرهای خوبی در این زمینه بشنویم.
کد خبر: ۱۰۲۱۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲ 09 January 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: امروز در جلسه ای با حضور استاندار فارس و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و نماینده UNDP و معاون سازمان محیط زیست کشور و نمایندگان دانشگاه و فعالان محیط زیست برگزار گردید، که ابتدا به شرح مزایا و وضعیت تالاب های استان و برنامه های اقدام شده، پرداخته شد.

استاندار فارس، با بیان اهمیت بحث تالاب های استان، گفت: پدیده کم آبی بزرگترین چالشی است که ما با آن روبرو هستیم و دشواری‌های بسیاری را برای استان و کشور ایجاد کرده و زنده شدن دوباره تالاب ها تنها با مدیریت درستِ منابع آبی زیرزمینی و برداشت به اندازه از آنها همچنین پرداخت حق آبه آن ها، شدنی است.

محیط زیست اولویت اصلی ماست

ایمانیه در ادامه گفت: در حال اجرای برنامه ای به نام قرارگاه آب هستیم که امیدواریم در قدم اول، با یک کار جهادی و مشارکتی بین فرمانداران شهرستان های اطراف تالاب بختگان و مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان ها و در قدم دوم، همه ۱۳ تالاب استان را احیا کنیم.

وی افزود: طبق رهنمون های رهبر انقلاب، محیط زیست اولویت اصلی ما است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس، هم گزارشی از برنامه های اجرا شده در این حوزه از ۱۵ سال پیش تا کنون، داشت و اقدامات ۷ ساله مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و دولت ژاپن در احیای دریاچه ارومیه را بیان کرد و پروژه های معیشت های پایدار و جایگزین و استقرار کشاورزی پایدار را تشریح کرد.

برنامه ریزی، جذب بودجه و جذب مشارکت نهادهای بین المللی در دستور کار است

حمید ظهرابی از مشارکت بیش از ۱۳ هزار کشاورز محلی در اجرای این طرح موفق و دستاوردهایش گفت: فعالیت ها، برنامه ریزی ها و اجرای برنامه های طرح حفاظت از تالاب ها، در سطوح محلی، استانی و کشوری انجام می گیرد و شبیه اقدامات انجام شده در حوزه دریاچه ارومیه، امسال، برنامه ها در ۶ روستای پایلوت در حال اجراست و دستاورد های این اقدامات، برای برنامه ریزی، جذب بودجه و جذب مشارکت نهادهای بین المللی را به دنبال خواهد داشت.

معاون سازمان محیط زیست کشور هم که مهمان مجازی جلسه بود، با بیان اهمیت محیط زیست، گفت: بیشترین کسری آب زیر زمینی در کشور حدود ۱۳۰ میلیارد متر مکعب است که سهم زیادی از آن مربوط به استان فارس است و شاید عدم بهره برداری خردمندانه در تولید گندم و برنج و محصولات کشاورزی در سال های گذشته باعث این موضوع شده است.

یکی از شاخصه‌های سلامت محیط زیست، زنده بودن تالاب هاست

لاهیجان زاده ادامه داد: یکی از شاخص های سلامت محیط زیست و سلامت حوزه های آب و مدیریت صحیح آب، زنده بودن تالاب هاست که متاسفانه در کشور و استان، وضعیت خوبی وجود ندارد و علل عمده آن، ابتدا سوء مدیریت در آب با اثر حدود ۵۰ درصد و دوم تغییر اقلیم با تاثیر ۱۹ درصدی، است.

وی در ادامه، به احیای موفق دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: در نظر داریم که مشابه همین برنامه در مورد دریاچه بختگان، اجرا کنیم.

معاون سازمان محیط زیست کشور، علت خشکی دریاچه پریشان را این‌گونه عنوان کرد: چاه‌های بسیار زیاد غیر مجاز، علت اصلی مرگ تالاب پریشان شده و استانداری فارس باید تلاش کند که ردیف بودجه اختصاصی برای احیای تالاب های فارس، بگیرد و در برنامه ۱۴ بهمن ماه در روز تالاب، خبرهای خوبی در این زمینه بشنویم.

نماینده UNDP، که به صورت آنلاین در جلسه حضور یافته بود، گفت: وجود تالاب های طبیعی برای محیط زیست و کره زمین لازم است، زیرا تالاب ها می توانند ذخیره سازی آب، حفاظت در مقابل طوفان و کاهش تخریب سیل، تثبیت خطوط ساحلی و مهار فرسایش، تزریق مجدد آب های زیرزمینی (جابه جایی آب از تالاب به درون سفره های زیرزمینی)، تخلیه آب های زیرزمینی (جابه جایی آب به سوی بالا و تبدیل آن به آب های سطحی)، پالایش آب از رسوبات و دیگر آلودگی ها و تعدیل آب و هوای محلی را انجام دهند.

وضعیت تالاب های ایران خوب نیست

گلبهار در ادامه به نقش مفید تالاب ها در اپیدمی کرونا هم اشاره کرد و گفت: تالاب ها در این دوران نقش بسیار مهمی در تقویت روحیه اجتماعی مردم ایفا کردند.

وی در مورد وضعیت تالاب های کشور ایران گفت: وضعیت تالاب های ایران اصلا خوب نیست و تنها روش نجات آنها روش مشارکتی است که از سال ۲۰۰۵ سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان های بین المللی، در ایران اجرا می شود و در استان فارس بر روی دریاچه پریشان شروع شده و در مورد دریاچه بختگان در حال شروع است و با توجه به اهمیت تالاب بختگان در زیست بوم این منطقه و اثرات اجتماعی بر زندگی جوامع محلی، دارد، اجرای این طرح در اولویت قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار