با توجه به پوشش حداکثری واکسیناسیون در سراسر کشور و امکان بروز عوارض احتمالی ناشی از آن، آشنایی با راهکارهای تغذیه ای می تواند منجر به کاهش عوارض شود.
کد خبر: ۱۰۲۱۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸ 08 January 2022

 مریم مهارت رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: اغلب عوارض ناشى از واکسن به طور معمول از ۱۲ ساعت تا کمتر از ۷ روز بعد از تزریق واکسن، به طور متغیر و خفیف در بعضی افراد ممکن است رخ دهد.

وی افزود:از جمله عوارض رایج پس از واکسیناسیون می توان به تب، ضعف، بیحالی، بدن درد و خستگی اشاره کرد.

 

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نکات تغذیه ای در صورت ایجاد تب پس از واکسیناسیون کووید۱۹ با شرع زیر توضیح داد:

۱. مایعات و غذاهای آبدار به میزان فراوان نوشیده شود.

۲. رژیم غذایی حاوی میوه (موز، آلو، زردآلو، طالبی، کیوی، پرتقال)، سبزی ها (اسفناج، جعفری)، حبوبات، نان و غلات سبوس دار، هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی و سیب زمینی برای تامین پتاسیم ناشی از تعریق زیاد در تب توصیه می شود.

۳. مصرف منابع غذایی ویتامین های گروه B از جمله سبزی ها و میوه ها، شیر و لبنیات، گوشت، دل و جگر، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات و مغزها توصیه می شود.

 

نکات تغذیه ای در صورت مواجهه با بدن درد و خستگی پس از واکسیناسیون کووید۱۹

 

۱. مصرف منابع غنی از امگا ۳ مانند ماهی، گردو و تخمه آفتابگردان توصیه می شود.

 

۲. پیشنهاد می شود منابع غذایی منیزیم شامل سبزی های برگ سبز، تخمه کدو، غلات کامل و حبوبات، بادام زمینی، شکلات تلخ و کاکائو مصرف شود.

 

۳. مصرف ترکیبات حاوی کافئین مانند چای سیاه، چای سبز و قهوه، در حد دو فنجان در روز به رفع خستگی و دردهای منتشر بدن کمک می کند.

 

نکات تغذیه ای در صورت ضعف و بی حالی پس از واکسیناسیون کووید۱۹

 

۱. منابع غذایی حاوی B۱، B۶ و B۱۲ شامل غلات کامل، گوشت، تخم مرغ و شیر و لبنیات به افزایش انرژی و کاهش ضعف و بی حالی کمک می کند.

 

۲. شربت عسل با کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت، به کنترل ضعف و بی حالی کمک می کند.

 

۳. افزودن دارچین، زنجبیل و سیاهدانه به غذا توصیه می شود.

برچسب ها: مصرف ، مواد غذایی ، واکسن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار