در این مقاله به معرفی جاهای تفریحی اطراف شیراز در فصل‌های مختلف می‌پردازیم. اگر شما هم قصد استفاده از تور شیراز را دارید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.
کد خبر: ۱۰۱۹۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵ 02 January 2022

تابناک فارس به نقل از ایبنا: شیراز یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران است. این شهر مرکز استان فارس است و پنجمین شهر بزرگ و پرجمعیت در ایران محسوب می‌شود. این شهر در ارتفاع ۱۴۸۶ متری از سطح دریا و در منطقه کوهستانی زاگرس قرار گرفته است. این شهر آب و هوای معتدلی دارد به همین دلیل می‌توان در تمامی فصل‌های سال به این شهر زیبا سفر کرد. شیراز از سمت غرب به کوه‌های دراک و از سمت شمال نیز به کوه‌های سبزپوشان، بمو، باباکوهی و چهل مقام محدود شده است. شیراز در گذشته با نام‌های شیرازیس، تیرازیس و ... نیز شهرت داشت. شیراز در دوره‌های صفاریان، بوییان و زندیان پایتخت ایران بوده است.
در این مقاله به معرفی جاهای تفریحی اطراف شیراز در فصل‌های مختلف خواهیم پرداخت. اگر شما هم قصد استفاده از تور شیراز را دارید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

جاهای تفریحی اطراف شیراز در فصل بهار

دشت ارژن
جذاب ترین فصل برای تهیه بلیط هواپیما و سفر به شیراز، بهار است. دشت ارژن در فاصله ۸۰ کیلومتری از شیراز قرار گرفته است و برای رسیدن به آن باید یک مسافت یک ساعت و ۱۰ دقیقه‌ای را طی کنید. این دشت یک محیط بسیار وسیع در رشته کوه زاگرس است. طبیعت بکر، گونه‌های گیاهی خاص، حیوانات وحشی و اهلی مختلف به زیبایی‌های این منطقه افزوده‌اند. با گرم شدن هوا، عشایر بسیار زیادی در حومه این دشت چادر می‌زنند و زندگی عشایری خود را آغاز می‌کنند. اگر قصد سفر به شیراز و مراجعه به دشت ارژن را دارید، بهتر است در ماه‌های فروردین تا اواسط اردیبهشت به این دشت زیبا بروید. در این ماه‌ها، سراسر دشت پر از لاله‌های واژگون می‌شود که منظره بسیار زیبایی را به وجود می‌آورند. لازم به ذکر است در زمستان نیز آب آبشار یخ می‌زند و دشت چهره جذابی به خود می‌گیرد. یک دریاچه آب شیرین و تالاب نیز در نردیکی ارژن وجود دارد که بسیار دیدنی هستند و محل زندگی پرندگان مهاجر است.


روستای قلات
این روستا در فاصله ۴۴ کیلومتری از شیراز قرار دارد و برای رسیدن به آن باید یک مسیر ۵۵ دقیقه‌ای را پشت سر بگذارید. این روستا بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و از باغ‌های میوه، درختان سرسبز، کوچه پس کوچه‌های زیبا و ... تشکیل شده است. اگر به تفریحاتی همچون کمپینگ، پیک‌نیک و ... علاقه‌مند هستید، روستای قلات می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد. جوی آب از وسط اغلب کوچه‌های این شهر می‌گذرد و سبب مطبوع شدن بیشتر آب و هوا می‌شود. می‌توانید تا ساعت‌ها در این روستا پیاده‌روی کنید. فصل بهار در این روستا بسیار زیبا و دلچسب است زیرا می‌توان گفت تمامی قلات، غرق در شکوفه‌های گیلاس می‌شود. آبشارهای سه گانه قلات نیز در فصل بهار بسیار پرآب هستند. این روستا جاذبه‌های دیدنی بسیار زیادی دارد. می‌توانید به کلیسا و آسیاب آبی مراجعه کنید و یا از گورستان یا بازار قدیمی روستا بازدید کنید. بهار بهترین زمان برای سفر به این منطقه است.

 

جاهای تفریحی اطراف شیراز در فصل تابستان

تنگ تیز آب
این منطقه در ۱۲۷ کیلومتری شیراز و در فاصله ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه‌ای از این شهر قرار گرفته است. تنگه تیز آب فارس یکی بهترین مکان‌های اطراف شیراز در تابستان است. این منطقه آب و هوای خنکی دارد. اگر به طبیعت و تفریحاتی مانند طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستید، حتماً سری به تنگ تیز آب بزنید. این منطقه یک رودخانه پرآب و خروشان دارد که از صدای دلنواز آن به وجد خواهید آمد. این منطقه طبیعت بسیار بکری هم دارد که تماشای آن خالی از لطف نیست. در تابستان می‌توانید در آب رودخانه شنا کنید و یا به ماهیگیری بپردازید. در حاشیه رودخانه آلاچیق‌ها و مکان‌های مخصوصی جهت کمپینگ در نظر گرفته شده است.

آبشار مارگون
این آبشار در ۱۵۰ کیلومتری شهر شیراز واقع شده است و برای رسیدن به آن باید تقریباً ۲ ساعت در راه باشید. آبشار مارگون ارتفاعی معادل ۷۰ متر و عرضی برابر با ۱۰۰ متر دارد و در غرب شهرستان سپیدان واقع شده است. صدها چشمه در قسمت بالایی این آبشار وجود دارد. به همین دلیل از آبشار مارگون سپیدان به عنوان مرتفع‌ترین و بزرگ‎‌ترین آبشار چشمه‌ای دنیا یاد می‌شود. در حاشیه این آبشار باغ‌های زالزالک، سیب و ... وجود دارد. همچنین بوته‌های زرشک نیز اطراف آبشار را احاطه کرده‌اند. در گرمترین روزهای سال این منطقه دمایی معادل ۱۰ درجه سانتی‌گراد دارد. به همین دلیل اگر در تابستان به این منطقه مراجعه کنید، از آب و هوای خوب و خنک هوا حیرت‌زده می‌شوید.

 

جاهای تفریحی اطراف شیراز در فصل پاییز

دریاچه مهارلو
دریاچه مهارلو یکی از جاهای دیدنی شیراز است که در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر قرار گرفته است و تنها پس از ۳۰ دقیقه رانندگی به این دریاچه خواهید رسید. تالاب یا دریاچه مهارلو در فصل پاییز بسیار زیبا است و جلوه منحصربفردی به خود می‌گیرد. این دریاچه که با نام صورتی نیز شناخته می‌شود، زیستگاه پرندگان مهاجر مانند فلامینگو است. به دلیل رشد نوعی جلبک آب این دریاچه همیشه صورتی به نطر می‌رسد. اطراف این دریاچه تپه‌های نمکی زیادی به وجود آمده است که همانند کوه‌های برفی هستند. این دریاچه در فصل تابستان نیز زیبایی خاصی دارد اما در پاییز به دلیل بارندگی‌های پاییزی آب دریاچه بالاتر از سایر فصل‌ها است.


جنگل بناب ارسنجان
جنگل بناب در فاصله ۱۳۴ کیلومتری شیراز قرار گرفته است و با یک ساعت و ۳۰ دقیقه رانندگی می‌توانید به آن برسید. جنگل بناب ارسنجان یک منطقه دل‌انگیز و زیبا دارد. در فصل پاییز درختان این منطقه لباس‌های طلایی و نارنجی رنگ به تن می‌کنند. تماشای جنگل‌ها در فصل پاییز حال و هوای دیگری دارد. می‌توانید برای پیاده‌روی به این جنگل مراجعه کنید و یا زیر سایه درختان استراحت کنید. این جنگل در باریکه جنوبی رشته کوه زاگرس قرار گرفته است. این جنگل آب و هوای مطلوب و دلچسبی دارد.

جاهای تفریحی اطراف شیراز در فصل زمستان

پیست اسکی پولادکف سپیدان
این پیست در فاصله ۱۱۸ کیلومتری از شیراز قرار گرفته است. اگر به تفریحات و ورزش‌های زمستانه همچون اسکی علاقه‌مند هستید، سری به پیست اسکی پولادکف سپیدان بزنید. این منطقه یکی از پیست‌های بین‌المللی را در خود جای داده است. این پیست بخش‌هایی جهت سوارشدن تیوب و لاستیک نیز دارد. می‌توانید از پیست اسکی نیز استفاده کنید و کنار دوستان خود روز شاد و مفرحی را تجربه کنید. اگر به اسکی علاقه ندارید می‌توانید از تله‌سیژ استفاده کنید و به بالای کوه بروید و از آنجا منظره برفی بسیار زیبایی را تماشا کنید. امکانات دیگری همچون اسنوموبیل، رستوران و کافه، پارکینگ، موتور برفی و ... نیز در این مجموعه وجود دارد.


پاسارگاد
پاسارگاد در فاصله ۱۳۸ کیلومتری شیراز واقع شده است. این مجموعه یکی از آثار تاریخی باشکوه و پراهمیتی است که در یونسکو نیز ثبت شده است. پاسارگاد مقبره امپراتور هخامنشی (کوروش هخامنشی) است. این مجموعه از بخش‌های زیادی تشکیل شده است. در یک سفر یک روزه به پاسارگاد می‌توانید از تمامی این بخش‌ها دیدن کنید. در روزهای تابستان و بهار این قسمت شلوغ‌تر از سایر فصل‌ها است و ممکن است گرمی هوا و تابش آفتاب آزاردهنده باشد به همین دلیل زمستان موقعیت خوبی را برای بازدید از منطقه فراهم می‌کند. بدون شک پاسارگاد یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین آثار تاریخی در ایران است.

سخن پایانی
هر فصل در شیراز آب و هوای خاص خودش را دارد. تمامی این فصل‌ها مناسب سفرکردن هستند. علاوه‌بر مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، مکان‌های تفریحی دیگری نیز در اطراف شیراز وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید و ساعت‌ها وقت بگذرانید و از طبیعت زیبا لذت ببرید

برچسب ها: شیراز ، گردشگری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار