قابل توجه مسئولین و مردم
ملک حسینی ادامه داد: تصور عموم بر اینست از هر کسی شکایت شد باید فوری روانه زندان شود شاکی ها انتظار دارند وقتی از فردی شکایت می‌کند باید فوری بازداشت شود، در حالی که اینگونه که نمی شود، اول قاضی باید به نتیحه برسد، اگر قرار باشد اینگونه باشد باید ده ها زندان در یاسوج ساخته شود.
کد خبر: ۱۰۱۸۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳ 27 December 2021

روزهای هیجانی در موضوعات ناامنی گاه گاهی در سطح جامعه و فضای مجازی و رسانه بروز می کند که عامل ایجاد این شرایط نا امنی می تواند موارد مختلفی باشد از حمل سلاح ، تیراندازی و فساد گرفته تا روزها و ماه های اخیر هم که ماجرای اراذل و اوباش! تیتر اول است. ضمن اینکه در این مواقع معمولا دستگاه قضا و نیروی انتظامی سیبل درخواست ها و انتقادات است که چرا برخورد نمی شود ؟
برخی مسئولین مرتبط با موضوعات مطرح شده در دستگاه قضایی طی نشستی با اصحاب رسانه ضمن شنیدن نکته نظرات خبرنگاران ، توضیحاتی هم ارائه دادند که می تواند بسیاری از واقعیات را شفاف تر به سمع مردم و مسئولین برساند.
مظلومیت دستگاه قضایی
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سید علی ملک حسینی روز یکشنبه پنج دی ماه ۱۴۰۰ در نشست با خبرنگاران در خصوص آسیب شناسی جرائم خشن و استفاده از سلاح در استان با بیان اینکه با وجود افزایش ورودی پرونده به دادسراها، کاهش موجودی پرونده شعبات داریم، افزود: برخی از اقدامات دادگستری رسانه ای نمی شود و دستگاه قضایی یکی از مظلوم ترین دستگاه‌هاست چراکه در بسیاری موارد بخاطر حفظ آبروی مردم نمی تواند اطلاع رسانی و از خود دفاع کند.
وی اظهارکرد: در دستگاه قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد دنبال کار رسانه ای و حرف زدن نباشیم هر آنچه که انجام داده ایم بگوییم. نمی‌توانیم آبروی افراد را ببریم و کارهای هیجانی و احساسی انجام دهیم.
دادستان عمومی و انقلاب یاسوج خاطرنشان کرد: برخورد با مخلان نظم و امنیت چندین برابر شده است.دستگاه قضایی جور همه را می کشد و با نزدیکان مقامات اول کشور و کسانی که زرهی از مصونیت داشتند برخورد شد و خدمات و نعمات نظام قابل بیان و گفتن نیست، برکت و اقتدار نظام این است که هرجا فسادی هست، برخورد شود.
ملک حسینی تصریح کرد: مجموعه دستگاه قضایی برخی جاها پیشنهاداتی داشته که در دیوان عالی کشور به عنوان رأی وحدت رویه صادر شده است و منبع و منشاء آن دادگستری استان بوده است.
وی ادامه داد: رئیس کل دادگستری استان به شدت پیگیر برنامه های آموزشی هستند و جلسات نقد رأی داریم که وکلا و اساتید دانشگاه حضور پیدا می کنند.
دادستان یاسوج با اشاره به اینکه متوسط ورودی و ارجاع پرونده به شعب دادسرای مرکز استان ماهانه ۲۰۰۰ پرونده به شعب است، عنوان کرد: به هر قاضی مرکز استان ماهانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ پرونده ارجاع می شود. در استان کهگیلویه و بویراحمد یک فرهنگ مراجعه به دادسرا و دادگاه‌ها وجود دارد که از روز اول تا رفتن پرونده به اجرای احکام ارسال شود، برخی افراد هر روز در دادگاه‌ها هستند و این یک ضعف فرهنگی است که نیاز به واکاوی دارد.
آمار تامل برانگیز !
ملک حسینی تاکید کرد: در حوزه جرائم خشن افزایش صدور قرار بازداشت موقت داشته ایم بطوریکه ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش بازداشت موقت داشته ایم که یک امتیاز منفی است، در حوزه جرائم خشن و علیه اشخاص که جرم اول استان کهگیلویه و بویراحمد است فراوانی نسبت به کشور کم است.
وی اظهارکرد: استان کهگیلویه و بویراحمد سی و یکمین استان کشور در زمینه نزاع اما تعداد زندانی‌ها در این زمینه نسبت به کشور بیشتر بوده است که نشان دهند برخورد قاطع با عاملان نزاع بوده است. دستگاه قضایی با استفاده کنندگان از سلاح برخورد بازدارنده خواهند داشت و با کسی تعارف و مماشاتی نداریم و امنیت مردم از اولویت های ماست.
دادستان یاسوج در خصوص درصد بالای افرادی معرفی شده به زندانهای استان تاکید کرد: ۸۶.۷ درصد در سال ۱۴۰۰ زندانیان بدون سابقه ۱۳.۳سابقه قبلی دارند که می توان نتیجه گرفت زندان محل ورود مجرمان حرفه ای و مجرمان بالفعل است اما برای شرایط خاص استان کهگیلویه و بویراحمد مجبور شدیم افرادی که با سلاح مرتکب جرم می شوند و فاقد سابقه کیفری بوده اند را نیز به زندان معرفی کنیم اما آیا زندان وی را اصلاح می کند که تا حدودی این کار زندانی را اصلاح می‌کند اما همه آن نیست.
ملک حسینی تصریح کرد: ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش بازداشت موقت داشتیم، در حوزه جرایم خشن که جرم اول است فراوانی‌مان نسبت به کشور کم است اما تعداد زندانی هایمان در این بخش بیشتر بوده است چراکه برخورد ما در جرایم خشن قاطع بوده است، مدام نگوییم برخورد نمی شود، چرا که برخورد می شود و تصور عموم در این است از هر کسی شکایت شد باید فوری روانه زندان شود اگر قرار باشد اینگونه باشد باید ده ها زندان در یاسوج ساخته شود.
وی تاکید کرد: در سطح کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر درصدی زندانی است که استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۰ نفر از نُرم کشوری بالاتر است و جایگاه ششم کیفری را نسبت به زندانیان کشور داریم هرچند برخورد شده اما نتیجه مطلوب بدست نیامده است.
ملک حسینی ادامه داد: تصور عموم بر اینست از هر کسی شکایت شد باید فوری روانه زندان شود شاکی ها انتظار دارند وقتی از فردی شکایت می‌کند  باید فوری بازداشت شود، در حالی که اینگونه که نمی شود، اول قاضی باید به نتیحه برسد، اگر قرار باشد اینگونه باشد باید ده ها زندان در یاسوج ساخته شود.
وی عنوان کرد: برخی می گویند نیروی انتظامی افرادی را دستگیر کرده اما قاضی آزاد می کند، آیا هر کسی را نیروی انتظامی دستگیر کرد، جایگاهش زندان است.
دادستان یاسوج تصریح کرد: اگر در جرایم خاص فردی آزاد باشد، بیم جرات پیدا کردن، وجود دارد و قدرت نمایی با سلاح تا حد ضرورت بازداشت موقت فرستاده می شود.
ملک حسینی در خصوص طولانی شدن زمان رسیدگی به برخی پرونده ها، خاطرنشان کرد: رسیدگی به برخی پرونده‌ها طولانی می شود اگر نیاز به معرفی به پزشکی قانونی داشته باشد که نیازمند معاینه مجدد باشد و اگر شکستگی عضوی باشد حتی نوع شکستن در میزان تعیین جرم مؤثر است.
برخورد قاطع با عاملان نزاع جلوی استانداری
وی در خصوص نزاع چند ماه قبل که در میدان امام حسین(ع)(فلکه استانداری) رخ داد، با تاکید بر اینکه احکام تبعید زیادی در استان داریم، اما برای اجرای آنها اول باد حبس شان تمام شود، گفت: هیچ‌کس از عاملان در پرونده استانداری آزاد نشده و حدود ۹ ماه بازداشت موقت بوده اند و هم اکنون در احکام آن‌ها ۳۰ ماه حبس، شلاق و تبعید صادر شده و در حال گذراندن حبس هستند و در این پرونده هیچ کس آزاد نشده است.
دادستان مرکز استان افزود: فردی که با قمه مردم را زخمی کرده است این عمل قطعا حکم حبس دارد و در همه آیتم ها دستگاه قضا قاطع و سریع بوده و صلاح نیست تعداد بازداشتی‌ها و قصاص‌ها علنی شود، گاهی از این افراد که قصاص شده اند توسط برخی‌ها اسطوره سازی شده است. در رابطه با قمه کشی و درگیری در پمپ بنزین میدان جهاد یاسوج ۱۲ ماه در بازداشت موقت بوده و هنوز هم در بازداشت است تا گواهی پزشکی قانونی قطعیت پیدا کند، حکم قطعی صادر می شود.
فیلم / وقتی شاکیان اسلحه خود سلاح نگهداری می کنند!
وی افزود: بسیاری از ادارات با وظایف خود عمل نمی کنند و منتهی به تشکیل پرونده با موضوع تغییر کاربری، ایجاد باغات و تصرفات اراضی منابع طبیعی در دستگاه قضایی شده است.
ملک حسینی با بیان اینکه زندان یک مصیبت و خانواده های زندانیان یک مصیبت دیگر است. در خصوص سرکشی به خانواده زندانیان اظهار کرد: رئیس کل دادگستری استان سرکشی منظم را از خانواده زندانیان دارند و در حوزه حقوق عامه دادستان به عنوان مدعی العموم مدافع حقوق جامعه هست.
وی در خصوص تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی تصریح کرد: هرجا تصرف اراضی می شده یاحتی لوله آبی شکسته شود ما ورود می کنیم. ادارات منابع طبیعی، محیط زیست و راه و شهرسازی وظایف شبه قانونی دارند که خودشان ورود کنند و جلوی تخلف را بگیرند وی گفت: در پرونده سقاوه از حوزه حقوق عامه ورود کردیم.
دادستان یاسوج در خصوص ایجاد پاسگاه انتظامی در حاشیه شهر یاسوج گفت: ایجاد پاسگاه انتظامی وظیفه نیروی انتظامی است که در شورای تأمین استان مطرح کردیم.
فیلم / مگر دستگاه قضایی متولی فرهنگ است؟ 
سید علی ملک حسینی با اشاره به اینکه آیا دستگاه قضایی یک دستگاه فرهنگی است و فعالیت فرهنگی اول کار دستگاه قضایی است، اظهارکرد: در خصوص پیشگیری از وقوع جرم در حوزه ادارات، از روزی که آمدم برنامه محور وارد شدم، برخی ادارات به وظایف خود عمل نمی کنند، که منجر به تشکیل پرونده در دستگاه قضایی می شود.
وی در خصوص فعالیت شورای فرهنگ عمومی افزود: رسانه ها از اعضای این شورا مطالبه گری نمایید و بخواهید چه کارهایی انجام داده اند این شورا چه خروجی داشته است، ما دیگر نمی توانیم به همه موضوعات ورود پیدا کنیم، و راستای انجام وظیفه از همان ساعت هفت صبح تا دو ظهر بیایم و چند پرونده را ببینیم و حل و فصل کنیم، نان مان حلال و شرعاً حلال است.
واقعیت های برخی پرونده های خاص! + فیلم
دادستان یاسوج گفت، باید در خصوص ساختمان های «سروک» بویراحمد اظهار کرد: ریشه «سروک » در طرح تفضیلی است. چون شهری که مهاجرپذیر و اراضی آن محدود است کسی نرفته در اراضی ملی خانه بسازد این قدر طرح تفضیلی را نگه داشته اند که منجر به خانه سازی در اراضی کشاورزی سروک شده است و اقدامات عجولانه نکنیم.
ملک حسینی ضمن تشکر از رسانه های استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: خیلی از اقداماتی که انجام داده ایم ناشی از اطلاع رسانی و همکاری اصحاب رسانه بوده است.
وی در خصوص تلاش و کار شبانه روزی بر روی پرونده های قضایی تصریح کرد: در خصوص مفاسدی که هست کدام پرونده به دادگستری ارجاع شد و یا پیگیری و شبانه روزی و قاطعانه روی آن کار نشده و وقت گذاشته نشده است. ریشه برخی از فسادها در قوانین ماست.
دادستان یاسوج درباره ترک فعل برخی مدیران استانی گفت: برخی از ترک فعل ها مصداق مجرمانه ای ندارند و وظیفه مقامات بالای سازمان مربوطه هست که مدیر را تغییر دهد و یا عزل و برکنار کنند. پرونده های زیادی علیه مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد در دستگاه قضایی داریم، تعدادی بازداشت شدند و برخی ها هم در حال بررسی هستند.
وی در خصوص پرونده قاچاق سوخت در سطح استان تصریح کرد: پرونده ای در این زمینه تشکیل شده که باندی نفت سفید روستایی را جمع می کردند و در سایر استان‌ها می فروختند. تعداد زیادی از روستاهای استان گاز رسانی شده اند اما شرکت پخش فرآورده های نفتی آمار این روستاها را برای قطع کردن سهمیه نفت ندادند که دلالان این سهمیه را جمع می کردند و در استانهای دیگر به فروش می رساندند.
ملک حسینی با اشاره به برخورد با جرائم افزود: در برخورد با مفاسد هر جرمی که مستندسازی و اسناد آن به دادستانی برسد از آن مغفول نبوده تشنه آن هستیم که پرونده ای در خصوص مفاسد تشکیل شود تا برخورد لازم صورت بگیرد.
قاضی بومی و خوبی های آن + فیلم
وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که در استان های قومی و عشیره ای وجود دارد این است که قاضی بومی همیشه در سیبل اتهام قرار دارد، افزود: خدا را شاهد می‌گیرم قضات استان از پادکست دست ترین افراد امروز از جان و مال و ناموس مردم محافظت می‌کنند و افتخار می کنیم که همکاران ما خودشان را ملزم به ارایه خدمات می دانند
دادستان یاسوج به کادر قضایی استانی که اکثرا بومی هستند اشاره و اظهارکرد: کار برای قضات بومی خیلی سخت است به هیچ وجه قضات غیر بومی نمی توانند مانند قضات غیر بومی کار بکنند استان کاهش کهگیلویه و بویراحمد که ۱۰۰ درصد قضات آن بومی هستند افتخار است.
ملک حسینی در پرونده هایی که جرم خشن هست برخورد قاطعانه صورت می گیرد. کسانی که مانده اند و دغدغه کار را دارند دلسوز استان هستند و به فکر استان هستند. مردم به دستگاه قضایی امیدوارند که در همه ی جهات کار می کنند.
وی اظهار کرد: مردم استان کهگیلویه و بویراحمد تبهکار و مجرم نیستند و اکثر معضلات ما اجتماعی و فرهنگی است.
ملک حسینی خاطرنشان کرد: لازم است فضایی در جامعه ایجاد شود که عملی قبیح شمرده شود و سپس با هنجار شکنان برخورد شود چرا همه ما به داشتن اسلحه افتخار می کنیم.
دادستان عمومی و انقلاب یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان با اشاره به اظهار تأسف از نخبه کُشی‌های که در استان کهگیلویه و بویراحمد انجام می شود، بیان کرد: وقتی در استان به نیروهای نخبه استانی افتخار می کنیم اما هیچ انگیزه ای برای خدمت در استان ندارند و دائم به هم برچسب پارتی بازی می زنند و در استان قضات سابقه کمتری دارند اما جوان هستند و به همت رییس کل دادگستری استان در اتقان آراء یکی از استان های شاخص کشور هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار